Codi |
|
A1 |
Espais geogràfics regionals. |
A3 |
Geografia humana, econòmica i social. |
A5 |
Ordenació del territori. |
A7 |
Metodologia i treball de camp. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A9 |
Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials. |
A10 |
Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal |
A11 |
Realitzar diagnosis integrades de l’acció pública. |
A12 |
Explicar els processos de l’actualitat mediàtica. |
A14 |
Treball de camp i coneixements directes del territori. |
A20 |
Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions. |
A21 |
Comprendre les relacions espacials. |
A23 |
Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals. |
A24 |
Ordenar i sintetitzar informació. |
A27 |
Gestionar la complexitat. |
A28 |
Oferir explicacions senzilles a problemes complexos. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B10 |
Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi. |
B11 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B12 |
Presa de decisions. |
B18 |
Raonament crític. |
B20 |
Aprenentatge autònom. |
B21 |
Adaptació a noves situacions. |
B22 |
Creativitat. |
B30 |
Capacitat de treballs individuals. |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Adquirir coneixements bàsics sobre la realitat social i econòmica actual d'un territori determinat a partir de l'analisi de les fonts d'informació a l'abast.
Interpretar i analitzar el context socioeconòmic dels entorns urbans i coneixer les principals problemàtiques que presenten aquests entorns urbans.
Coneixer les polítiques urbanístiques, socials i econòmiques d'intervenció territorial en el context més proper (Catalunya).
La ciutat i la seva transformació. Exclusió social. |
A1 A3 A5 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A14 A20 A21 A23 A24 A27 A28
|
B1 B2 B3 B8 B9 B10 B11 B12 B18 B20 B21 B22 B30
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
|
1. Conceptes bàsics en geografia social.
Relacions entre geografia social i sociologia, i entre geografia social i antropologia. El
concepte d’espai. |
|
2. La segregació social en el temps.
Veure com històricament s’han produït segregacions i de quin tipus. Els calls, els
carrers d’oficis i els ravals. La construcció de la ciutat amb i contra les segregacions.
La zonificació com a expressió de la segregació. La segregació al plànol de la ciutat:
polígons, barris, cases barates, xabolisme. |
|
3. Les grans diferències socials.
Camp i ciutat. Les diferències rural/urbà en la forma de vida en relació amb l’ús del
territori i l’organització espaial. Causes de les diferències, i situació actual.
Espais diferents, segregacions diferents. Com s’esborren unes diferències i en
sorgeixen de noves. La globalització en termes de modes de vida i d’ús del territori.
Relativització de les diferències rural/urbà en modes de vida, referents i actituds. |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
|
Les classes inclouran la recerca de dades que permetin identificar espais de segregació (censos, bàsicament, però també altres fonts estadístiques) i cartografiarles per a situar-les en la ciutat i examinar-ne causes i conseqüències i la relació amb el conjunt de la ciutat. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
50 |
0 |
50 |
Debats |
|
8 |
0 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves pràctiques |
|
14 |
70 |
84 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Intercanvi d'experiències i coneixements entre els alumnes i el professor en relació a aquells aspectes relacionats amb l'assignatura i que sigui objecte de preocupació per part del alumnes. |
Sessió Magistral |
El professor desenvoluparà el contingut teòric del programa previst a l'assignatura mitjançant presentacions en PPoint i el Moodle. |
Debats |
Al llarg del curs està prevista la realització de diversos debats que prèviament estaran determinats pel professor i on els alumnes hauran d'haver buscat la informació de referència per preparar el debat. |
|
Descripció |
El professor atendrà al llarg del curs el possibles problemes o dubtes del alumnes de manera personalitzada, prèvia cita per correu electrònic o mitjançant la consulta directa al professor a classe. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves pràctiques |
Els alumnes al llarg del curs hauran de fer un treball i diverses ressenyes que serviran per avaluar els coneixements adquirits i la capacitat dels mateixos d'aplicar-los des del punt de vista teòric i pràctic. |
Treball de curs (60%) Ressenyes (40%) |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
CUCÓ GINER, Josepa, Antropología urbana, Ariel, 2004
MONCLÚS, Francisco Javier, La ciudad dispersa. Suburbanización y nuevas periferias, Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 1998
ROCA ALBERT, Joan, Les periferies urbanes. Canvi económic cris social a les metròpolis contemporànies, Institut de Batxillerat "Barri Besós", 1994
LYNCH, Kevin, The image of the city, 1960. Trad. cast. La imagen de la ciudad, Ed. Gustavo Gili, 1998
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
GEOGRAFIA HUMANA APLICADA II. CIUTAT I PLANIFICACIÓ URBANA/12092014 | TÈCNIQUES I. TÈCNIQUES QUALITATIVES D'INVESTIGACIÓ/12092113 | ANTROPOLOGIA URBANA/12092231 | ANTROPOLOGIA SOCIAL I CULTURAL/12091211 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
GEOGRAFIA URBANA/12091111 | PLANIFICACIÓ TERRITORIAL DE CATALUNYA/12092217 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|