Codi |
|
A1 |
Espais geogràfics regionals. |
A2 |
Història i pensament de la disciplina geogràfica |
A3 |
Geografia humana, econòmica i social. |
A4 |
Geografia física i medi ambient. |
A5 |
Ordenació del territori. |
A6 |
Mètodes d’informació geogràfica. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A9 |
Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials. |
A14 |
Treball de camp i coneixements directes del territori. |
A15 |
Elaborar i interpretar informació estadística. |
A16 |
Conèixer, comprendre i interpretar el territori. |
A17 |
Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana. |
A21 |
Comprendre les relacions espacials. |
A24 |
Ordenar i sintetitzar informació. |
A26 |
Entendre els problemes de forma multidimensional. |
B5 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B7 |
Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B10 |
Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi. |
B18 |
Raonament crític. |
B19 |
Compromís ètic. |
B27 |
Sensibilitat vers el medi ambient. |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
Objectius |
Competències |
1. Definir conceptes de planejament territorial |
A1 A2 A5
|
|
|
2. Identificar els antecedents del planejament territorial tant a escala global com a Catalunya |
A1 A2
|
|
|
3. Comprendre les relacions i diferències entre planejament territorial i urbanisme |
A3 A4 A9 A21
|
|
|
4. Explicar la necesitat d'aplicar un enfoc multidisplinari i interdisciplinari en la temàtica del planejament territorial |
A5 A8 A17 A26
|
|
|
5. Analitzar la diferent percepció que al llarg de la història l'home ha tingut del territori |
A9 A17
|
B8 B18
|
|
6. Distingir els diferents sistemes de planejament territorial |
A1 A5
|
B8 B18
|
|
7. Utilitzar bases de dades |
A6 A8 A15
|
B8 B10
|
C2
|
8. Analitzar les figures de planejament territorial existents a Catalunya |
A1 A5 A16 A24
|
B8 B18
|
|
9. Prendre consciència de la necessitat de dur a terme una planejament territorial |
A5 A16 A17
|
B7 B18 B19 B27
|
|
10. Contribuir a la millora del medi ambient a partir del planejament territorial |
A5 A14 A17
|
B5 B7 B27
|
C3
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
Planejament territorial |
1. Concepte de planejament territorial. Diferències i relacions entre urbanisme i
planejament territorial. Planejament i organització territorial. Planejament territorial i
planejament estratègic.
|
Notes històriques |
2. Antecedents generals del planejament territorial. |
Planejament territorial històric a Catalunya |
3. Antecedents a Catalunya. El concepte de Catalunya Ciutat. El Regional Plànning. El
Pla Macià. El Pla general d’Obres Publiques de 1935. El Pla provincial de Barcelona.
El Pla d’ordenació de la comarca de Barcelona. El Pla general metropolità de Barcelona.
|
Tipus de planejament |
4. Sistemes de planejament territorial: planejament en cascada i planejament en xarxa. |
Marc legal del planejament i tipus |
5. La llei de política territorial de Catalunya. El Pla territorial general i els Plans
territorials parcials. Planejament territorial sectorial. Conceptes, formulació i estructura.
Relacions entre plans. |
Marc legal del planejament i tipus |
6. Altres planejaments: plans directors territorials i plans directors urbanístics. El
planejament urbanístic com a concreció del planejament territorial. |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
Pràctica |
Les pràctiques inclouran l’anàlisi del planejament vigent amb l'estudi d'un cas i l'esbós d'un planejament territorial concret. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
28 |
56 |
84 |
Debats |
|
9 |
18 |
27 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
10 |
15 |
Treballs |
|
5 |
10 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura: continguts, bibliografia bàsica, treballs i pràctiques a realitzar i sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició de continguts teòrics |
Debats |
Debat en grups sobre un tema referent a la planificació territorial de Catalunya |
Presentacions / exposicions |
Exposició a classe (grups) dels resultat obtinguts del treball de camp realitzat |
Treballs |
Lectura i anàlisi d'articles relacionats amb el planejament territorial de Catalunya i treballs relacionats amb les pràctiques |
|
Debats |
Presentacions / exposicions |
Treballs |
|
Descripció |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d'activitat on es requereix atenció personalitzda i que s'nidica en el quadre de la planificació |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Preparació i participació en el debat |
10% |
Presentacions / exposicions |
Exposició a classe i presentació per escrit |
20% |
Treballs |
Presentació dels diferents treballs sol·licitats |
30% |
Proves de desenvolupament |
Prova on l'alumne ha de mostar els coneixements adquirits sobre planejament territorial de Catalunya |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria pot consistir en una segona prova escrita, o en el perfeccionament de diversos aspectes d'algun o alguns dels treballs presentats. |
Bàsica |
FORN I FOXÀ, Manuel de, i PASCUAL I ESTEVE, Josep M., La planificació estratègica territorial, Diputació de Barcelona, 1995
HILDEBRAND, Andreas., Política de ordenación del territorio en Europa, Sevilla : Universidad de Sevilla ; Consejería de Obras Públicas y Transportes, 1996
DEPARTAMENT DE POLÍTICA TERRITORIAL I OBRES PÚBLIQUES, Pla Territorial General de Catalunya, , 1995
Ricard Pié, editor, Aportacions catalanes en el camp de la urbanística i de l'ordenació del territori, Institut d'Estudis Catalans - SCOT, 2007
Manuel Ribas Piera, editor, Nicolau Rubió i Tudurí i el planejament regional, Alta Fulla , 1995
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|