DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) AVALUACIÓ D'IMPACTES AMBIENTALS Codi 12092222
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
GARCIA-BORES COMAS, IBAN
Adreça electrònica iban.garciabores@urv.cat
Professors/es
GARCIA-BORES COMAS, IBAN
Web http://www.sre.urv.es/web/geografia/
Descripció general i informació rellevant L'objectiu d'aquesta assignatura és donar a conèixer l'origen i necessitat de l'Avaluació d'Impacte Ambiental, així com analitzar el contingut dels Estudis d'Impacte Ambiental mitjançant una aplicació pràctica.

Competències
Codi  
A1 Espais geogràfics regionals.
A2 Història i pensament de la disciplina geogràfica
A3 Geografia humana, econòmica i social.
A4 Geografia física i medi ambient.
A5 Ordenació del territori.
A6 Mètodes d’informació geogràfica.
A7 Metodologia i treball de camp.
A8 Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori.
A9 Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials.
A10 Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal
A11 Realitzar diagnosis integrades de l’acció pública.
A13 Expressar informació cartogràficament.
A14 Treball de camp i coneixements directes del territori.
A15 Elaborar i interpretar informació estadística.
A16 Conèixer, comprendre i interpretar el territori.
A17 Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana.
A18 Combinar un enfocament generalista amb un anàlisis especialitzat.
A19 Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials
A20 Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions.
A21 Comprendre les relacions espacials.
A22 Analitzar i interpretar els paisatges.
A23 Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals.
A24 Ordenar i sintetitzar informació.
A25 Exposició i transmissió dels coneixements geogràfics.
A26 Entendre els problemes de forma multidimensional.
A27 Gestionar la complexitat.
A28 Oferir explicacions senzilles a problemes complexos.
A29 Generar acords en equips interdisciplinaris.
A30 Oferir nous usos a sabers tradicionals.
A31 Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B4 Treballar de forma col•laborativa.
B5 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B6 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l’entorn laboral com a ciutadà.
B7 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
B8 Capacitat d’anàlisis i síntesis.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi.
B11 Capacitat de gestió de la informació.
B12 Presa de decisions.
B13 Treball en equip.
B14 Treball en un equip de caràcter interdisciplinari.
B15 Treball en un context internacional.
B17 Reconeixement a la diversitat i a la multiculturalitat.
B18 Raonament crític.
B19 Compromís ètic.
B22 Creativitat.
B23 Liderat.
B25 Iniciativa i esperit emprenedor.
B26 Motivació per la qualitat.
B27 Sensibilitat vers el medi ambient.
B28 Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica.
B30 Capacitat de treballs individuals.
B31 Disseny i gestió de projectes.
B32 Responsabilitat.
B33 Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball
B34 Capacitat d’adaptació als imprevistos.
B35 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer l'origen de l'avaluacio d'impactes ambientals. A2
A3
A4
A5
A16
A17
A21
A23
A24
A26
B1
B18
B27
Entendre els conceptes relacionats amb l'avaluació d'impactes ambientals. A3
A4
A5
A7
A9
A10
A15
A16
A17
A21
A22
A23
A24
A25
A30
A31
B1
B7
B8
B35
Valorar la necessitat dels estudis d'impacte ambiental A3
A4
A5
A8
A16
A17
A18
A20
A21
A23
A24
A27
A28
B1
B5
B7
B8
B17
B27
Conèixer la legislació que regeix l'avaluació d'impactes ambientals. A11
A15
A18
A23
A27
A29
A31
B1
B2
B4
B5
B7
B8
B11
B12
B14
B15
B18
B19
B27
B28
B31
B32
B34
B35
Conèixer el contingut dels estudis d'impactes ambientals. A1
A3
A4
A5
A6
A7
A10
A11
A15
A16
A17
A18
A19
A20
A21
A23
A24
A26
A27
A30
A31
B1
B8
B11
B18
B28
B35
Capacitar per l'anàlisi d'estudis d'impacte ambiental. A1
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A13
A14
A15
A16
A17
A21
A22
A23
A24
A26
A27
A29
A31
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B11
B12
B13
B14
B18
B19
B22
B23
B26
B27
B28
B31
B32
B33
B35
Capacitar per l'elaboració d'un estudi d'impacte ambiental. A1
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A13
A14
A15
A16
A17
A21
A22
A23
A24
A26
A27
A29
A31
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B18
B19
B22
B23
B25
B26
B27
B28
B30
B31
B32
B33
B35
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
1. Introducció
1.1. Necessitat de l'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA)
1.2. Origen de l'Avaluació d'Impacte Ambiental
2. Aspectes formals de l'Avaluació d'Impacte Ambiental
2.1. Legislació
2.2. Contingut
3. Els Estudis d'Impacte Ambiental (EIA)
3.1. Continguts de l'Estudi d'Impacte Ambiental
3.2. Anàlisis d'Estudis d'Impacte Ambiental ja fets
3.3. Aproximació a la realització d'un Estudi d'Impacte Ambient.
CONTIGNUTS PRÀCTICS Descripció dels continguts pràctics
Anàlisi i discussió d'algun estudi d'impacte ambiental.
Discussió sobre els diferents mètodes d'anàlisi ambiental.
Sortida de camp.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
16 40 56
Presentacions / exposicions
2 0 2
Pràctiques de camp/sortides
5 3 8
Treballs
10 40 50
Avantprojecte
0 6 6
Fòrums de discussió
10 0 10
Debats
6 0 6
 
Atenció personalitzada
7 0 7
 
Proves objectives de tipus test
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i criteris d'avaluació
Sessió Magistral Exposició de continguts teòrics de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposició per part de l'alumnat dels seus projectes
Pràctiques de camp/sortides Sortida de camp per veure un possible cas d'estudi
Treballs Elaboració d'un projecte per part de l'alumne
Avantprojecte Proposta de treball per part de l'alumne.
Fòrums de discussió Discussió a classe sobre els diferents projectes de l'alumnat.
Debats Debat sobre els exemples de projectes proposats pel professor.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Avantprojecte
Descripció
Atenció personalitzada pel seguiment de la proposta de treball de l'alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació a classe del projecte dut a terme 5%
Pràctiques de camp/sortides Ressenya sobre la sortida realitzada 5%
Treballs Projecte realitzat 50%
Fòrums de discussió Participació en els fòrums 5%
Debats Participació en els debats 5%
Proves objectives de tipus test Realització d'un examen tipus test 25%
Altres

Participació i motivació al llarg del curs

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la segona convocatòria s'avaluaran els mateixos apartats que en l'avaluació continuada i per tant és indispensable haver realitzat i presentar els treballs, pràctiques, etc., del curs.


Fonts d'informació

Bàsica RIERA, P., Avaluació d'Impacte Ambiental, Generalitat de Catalunya,
GÓMEZ OREA, D., Evaluación de Impacto Ambiental, Ediciones Mundi Prensa,
CONESA FDEZ., V, Guia metodológica para la evaluación del impacto ambiental, Ediciones Mundi Prensa, 2003

Complementària SEGURA, R, Impacto ambiental de las líneas de alta velocidad, Col.de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos, 2002
FORCADA DELGADO, E., El impacto ambiental en la agricultura: metodologías y procedimientos, Fundación Unicaja, 2000

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GEOGRAFIA FÍSICA I MEDI AMBIENT/12091110
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent