DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 12092225
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 0 9 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
SALADIE BORRAZ, ÒSCAR
Adreça electrònica oscar.saladie@urv.cat
Professors/es
SALADIE BORRAZ, ÒSCAR
Web http://www.sre.urv.es/web/geografia/
Descripció general i informació rellevant 1. Iniciació al treball aplicat en geografia a través de la realització de pràctiques tutoritzades en empreses i institucions públiques i privades. 2. Presa de contacte de l’alumnat amb el món professional, on poden desenvolupar la seva activitat en el futur.

Competències
Codi  
A1 Espais geogràfics regionals.
A2 Història i pensament de la disciplina geogràfica
A3 Geografia humana, econòmica i social.
A4 Geografia física i medi ambient.
A5 Ordenació del territori.
A6 Mètodes d’informació geogràfica.
A7 Metodologia i treball de camp.
A8 Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori.
A9 Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials.
A10 Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal
A11 Realitzar diagnosis integrades de l’acció pública.
A12 Explicar els processos de l’actualitat mediàtica.
A13 Expressar informació cartogràficament.
A14 Treball de camp i coneixements directes del territori.
A15 Elaborar i interpretar informació estadística.
A16 Conèixer, comprendre i interpretar el territori.
A17 Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana.
A18 Combinar un enfocament generalista amb un anàlisis especialitzat.
A19 Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials
A21 Comprendre les relacions espacials.
A23 Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals.
A24 Ordenar i sintetitzar informació.
A26 Entendre els problemes de forma multidimensional.
A27 Gestionar la complexitat.
A28 Oferir explicacions senzilles a problemes complexos.
A29 Generar acords en equips interdisciplinaris.
A30 Oferir nous usos a sabers tradicionals.
A31 Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B4 Treballar de forma col•laborativa.
B5 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B6 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l’entorn laboral com a ciutadà.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi.
B12 Presa de decisions.
B14 Treball en un equip de caràcter interdisciplinari.
B16 Habilitats en les relacions interpersonals.
B18 Raonament crític.
B19 Compromís ètic.
B20 Aprenentatge autònom.
B21 Adaptació a noves situacions.
B25 Iniciativa i esperit emprenedor.
B28 Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica.
B31 Disseny i gestió de projectes.
B32 Responsabilitat.
B33 Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball
B34 Capacitat d’adaptació als imprevistos.
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprofitar els coneixements teòrics obtinguts en les altres assignatures de l'ensenyament per aplicar-los en casos pràctics A1
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A13
A14
A15
A16
A18
A19
A23
A24
A26
A27
A30
A31
B1
B2
B5
B6
B9
B10
B12
B20
B21
B28
B32
B34
C2
C3
Aprendre a treballar qüestions amb diversos enfocaments en equips multidisciplinars A10
A11
A17
A18
A19
A21
A26
A27
A28
A29
A31
B1
B4
B5
B6
B9
B12
B14
B20
B21
B31
B32
C3
Conèixer el funcionament del món laboral en l'àmbit dels coneixements adquirits A1
A3
A4
A5
A6
A7
B2
B4
B6
B14
B21
B25
B28
B32
B33
C2
C3
Valorar l'aplicabilitat dels coneixements geogràfics en el món laboral A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A12
A26
A30
B1
B5
B16
B18
B19
B25
B32
C3

Procediments de selecció
Procediments
L'alumne selecciona el tema o tipus de pràctiques que prefereix. Els temes habituals són:
- Ordenació urbana i planificació territorial.
- Desenvolupament territorial i local.
- Planificació estratègica.
- Cartografia i sistemes d'informació geogràfica.
- Gestió d'espais naturals protegits.
- Impactes ambientals.
- Planificació i gestió turística.
- Previsió i anàlisi meteorològica.
- Estudis de mercat i d'estructura econòmica.
- Programes i iniciatives europees.
- Anàlisis geogràfiques sectorials: recursos, població, economia, serveis, equipaments,
etc.
D'acord amb el tipus de pràctiques sol.licitat entre el professor i l'alumne seleccionen empreses o institucions, que en general es troben ubicades a diverses localitats de la província i de Catalunya. Es tracta en general de departaments, serveis i altres organismes que depenen de la Generalitat de Catalunya, de la Diputació de Tarragona, dels Consells Comarcals, dels Ajuntaments, de les Cambres de Comerç, de l’Observatori Turístic, de Gabinets d'Estudis i d’empreses privades de consultoria ambiental o territorial amb les que es mantenen convenis específics.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries 2 0 2
 
Selecció de posició de pràctiques 2 5 7
Estada / execució de pràctiques 0 120 120
Relació amb el tutor de pràctiques intern 8 0 8
Presentacions / exposicions 4 40 44
 
Relació amb el tutor de pràctiques extern 8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió a classe per tal d'informar els alumnes matriculats de les condicions i les possibilitats de desenvolupament de l'assignatura.
Selecció de posició de pràctiques Entrevista personalitzada professor-alumne per determinar el lloc i el tema de pràctiques. Contacte amb l'empresa o institució i realització d'entrevista prèvia en el destí i tràmits administratius.
Estada / execució de pràctiques Desenvolupament de les pràctiques d'empresa durant 120 hores presencials, integrant-se en un equip.
Relació amb el tutor de pràctiques intern Tutoria al despatx sobre el desenvolupament i el resultat de l'estada de pràctiques
Presentacions / exposicions Exposició del treball realitzat durant el període de pràctiques a l'aula amb la resta d'alumnes.
Relació amb el tutor de pràctiques extern Integració a través del tutor d'empresa o institució en l'equip i seguiment de la feina feta.

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Presentacions / exposicions
Relació amb el tutor de pràctiques intern
Treballs
Relació amb el tutor de pràctiques extern
Selecció de posició de pràctiques
Activitats Introductòries
Estada / execució de pràctiques
Descripció
Es realitzen contactes i converses específiques entre el tutor de les pràctiques i el tutor de l'empresa o institució destí. Es tracta de contactes previs, de seguiment -a meitat de pràctiques, aproximadament- i de final. D'altra banda, l'alumne compta amb un temps específic de tutoria tant amb el tutor extern com l'intern.

Avaluació
  Descripció Pes
Estada / execució de pràctiques El tutor extern realitza una avaluació de la quantitat i qualitat del treball efectuat per l'alumne, així com del seu comportament, integració en l'equip i actitud. 80%
Presentacions / exposicions Es té en compte la defensa del treball efectuat davant de la resta d'alumnes i del professor, en un debat de grup, i la cura en la seva realització. 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , Informació a les cartelleres sobre dia i hora de les reunions introductòria, de tutoria i d'exposició., ,

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
El nombre de crèdits i hores de l'assignatura està plantejat en funció dels crèdits/hores corresponents als alumnes que cursen cinquè, per als quals la correspondència és de 20 Hores de treball/crèdit.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent