Objectius |
Competències |
AP1, Ap2, AP3, AP6, AR1, AR2, BC1, BC2, BC7, BC11, BC13, BC14, CC1, CC2, CC4, CC5. |
|
|
|
Tema |
Subtema |
1ª PART. ANTROPOLOGIA I CIUTAT: BREU HISTÒRIA D'UNA RELACIÓ |
1. ESPECIFICITAT DE L'ESTUDI ANTROPOLÒGIC DE LES CIUTATS
Bibliografia General
2. L'ESCOLA DE CHICAGO: EL CONTINUUM FOLK-URBÀ. MIGRACIONS, URBANITZACIÓ, MARGINACIÓ I DESVIACIÓ
3. L'ESCOLA DE MANCHESTER: ELS PROCESSOS D’URBANITZACIÓ A L’ÀFRICA |
2ª PART. ANTROPOLOGIA URBANA: ANÀLISI DELS MICROCOSMOS URBANS |
4. ELS PAGESOS OCUPEN LA CIUTAT: MIGRACIONS I PROCESSOS D’URBANITZACIÓ. LA FUNCIÓ DE LA FAMÍLIA I DE LES XARXES DE RECIPROCITAT
5. ELS BARRIS COM A OBSERVATORIS URBANS. LA CULTURA DE LA POBRESA I L'ENFOCAMENT BIOGRÀFIC
6. LA TEORIA DE SISTEMES I LA PERSPECTIVA DE LA INTERACCIÓ CENTRE-PERIFÈRIA
|
3ª PART. ANTROPOLOGIA URBANA: ANÀLISI DELS MACROCOSMOS URBANS
|
7. LES MOBILITZACIONS MIGRATÒRIES I LES CADENES D'IMMIGRANTS: GRUPS D’INTERÉS TRANSNACIONAL (GIT) I COMUNITATS TRANSANCIONALS
8. LES CIUTATS COM ESCENARIS PLURICULTURALS: MESTISSATGE, HIBRIDACIÓ, IDENTITAT I HOMOGENEITZACIÓ
9. CIUTATS I CONNEXIONS TRANSNACIONALS: “CIUTAT MUNDIAL” I PROCESSOS DE METROPOLITANITZACIÓ |
4ª PART. LA CIUTAT COM A NÒDUL ENTRE ELS NIVELLS LOCAL I GLOBAL |
10. LA DIMENSIÓ GLOBAL I LA DIMENSIÓ LOCAL DE LA CULTURA I LA SOCIETAT
11. POLÍTIQUES METROPOLITANES I EL PAPER DELS ACTORS URBANS: REALITATS I REPRESENTACIONS.
12. CANVI SOCIAL I REVOLUCIÓ TECNOLÒGICA: LA TEORIA DE LA SOCIETAT XARXA |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Presentacions / exposicions |
|
4 |
8 |
12 |
Debats |
|
4 |
8 |
12 |
Sessió Magistral |
|
20 |
30 |
50 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
6 |
12 |
18 |
Treballs |
|
12 |
36 |
48 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
0 |
8 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació d'eines i instruments de treball (Moodle, biblioteca, sistema tutorial) |
Presentacions / exposicions |
Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor. |
Debats |
Agrupament de eixos de debat, sorgits del temari, que serviran de base per a debats dirigits a classe. Podran participar professors convidats. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Es fara una sortida de camp amb els alumnes. El lloc i la duració s'haurà de determinar de comú acord. |
Treballs |
Els alumnes s'agruparan en unitats de dos a quatre persones, que treballaran conjuntament un àrea temàtica, tot recopilant i sintetitzant informació i bibliografia. A partir d'aquests materials es participarà en els debats i exposicions. Finalment cada alumne realitzarà individualment una síntesi escrita de dues a tres pàgines. |
|
Debats |
Sessió Magistral |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Consistirà en activitat tutorial personalitzada en el despatx del professor, per tal d'orientar el seguiment de la parrt teòrica i de les parts pràctiques de l'assignatura. Cada estudiant té la obligació de visitar el despatx del professor, com a mínim, una vegada durant el període lectiu.
A banda, mitjançant l'eina Moodle, els estudiants podran adreçar-se al professor per fer consultes virtuals, durant el període lectiu. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Presentació de grup de cada línia de recerca |
15% |
Debats |
Seminari de final de curs amb el debat individualitzat amb les conclusions del treball pràctic |
15% |
Proves de Desenvolupament |
Elaborar i redactar una prova de maduresa de l'estil take home. |
60% |
Altres |
Presentació escrita de les conclusions del treball de recerca individualitzat |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es fa una avaluació continuada de la tasca de cada estudiant, a partir dels criteris esmentats. Aquells alumnes que, per qualsevol motiu, no hagin pogut assolir els diferents aspectes del protocol d'avaluació, podran realitzar una prova escrita (60%), així com un treball pràctic, seguint les observacions del professor (40%). |
Bàsica |
|
Cucó, Josepa (2004), Antropología Urbana, Barcelona, Ariel.
Hannerz, Ulf (1998): Conexiones transancionales. Madrid, Cátedra.
Leeds, Anthony (1994): Cities, Classes, and the Social Order. Ithaca (NY): Cornell University Press.
Lomnitz, Larissa A. (1975): Cómo sobreviven los marginados. México: Siglo XXI.
Velho, Gilberto (Comp.), Antropologia urbana. Cultura e sociedade no Brasil e em Portugal, Rio de Janeiro, Jorge Zahar Editor.
Willis, Paul (1983): Aprendiendo a trabajar: cómo los chicos de clase obrera consiguen trabajos de clase obrera. Madrid: Akal. |
Complementària |
|
Augé, Marc (1972): Los "no lugares", espacios del anonimato. Barcelona: Gedisa.
Borja, J.; M. Castells (1997): Local y global. La gestión de las ciudades en la era de la información. Madrid: Taurus
Bott, Elizabeth (1992): Familia y red social. Madrid: Taurus.
Castells, Manuel (1997), La era de la información economía, sociedad y cultura”, Madrid, Alianza, 3 vols.
Delgado, Manuel (1999), El animal público, Barcelona, Anagrama.
García Canclini, Néstor (1990): Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijalbo.
Leeds, Anthony (1994): Cities, Classes, and the Social Order. Ithaca (NY): Cornell University Press.
Lewis, Oscar (1969): Antropología de la pobreza. Cinco famílias. México: F.C.E.
Little, Kenneth (1970), La migración africana en África Occidental, Barcelona, Labor.
McDonogh, Gary (1989): Las buenas familias de Barcelona. Barcelona: Omega.
Sanjek, Roger (1998), The future of us all. Race and neighborhood politics in New York City, Ithaca, Cornell University Press.
Sassen, Saskia (1991): The Global City. New York, London, Tokyo. Princeton (NJ): Princeton University Press.
Sennett, Richard (1990), The conscience of the eye. The design and social life of cities, Londres, Faber & Faber.
Sutherland, Edwin (1993), Ladrones profesionales, Madrid, La Piqueta.
Touraine, Alain (1993): Crítica de la modernidad. Madrid: Eds. Temas de Hoy. |
Assignatures que en continuen el temari |
RELIGIÓ I VISIÓ DEL MÓN/12102001 | PARENTIU, FAMÍLIA I MODERNITAT/12102003 | ANTROPOLOGIA POLÍTICA/12102008 | ESTAT, CIUTADANIA I MULTICULTURALISME/12102206 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
CULTURES D'EMPRESA/12102213 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GEOGRAFIA HUMANA I DEMOGRAFIA/12102010 | TEORIA DEL SÍMBOL/12102221 | SOCIOLOGIA DEL CONEIXEMENT I DE LA CIÈNCIA/12102223 | CLÀSSICS DE LES CIÈNCIES SOCIALS/12102227 |
|
|