DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ANTROPOLOGIA URBANA Codi 12102002
Ensenyament
Antropologia Social i Cultural (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
Adreça electrònica gaspar.maza@urv.cat
Professors/es
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
Web http://www.antropologia.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Es fa un recorregut històric dels principals autors que han contribuit a definir el camp d'anàlisi de l'antropologia urbana. Es fa una revisió de les principals escoles dins de la disciplina i, finalment, s'aborden els principals camps d'anàlisi dels fenomens urbans contemporanis

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
AP1, Ap2, AP3, AP6, AR1, AR2, BC1, BC2, BC7, BC11, BC13, BC14, CC1, CC2, CC4, CC5.

Continguts
Tema Subtema
1ª PART. ANTROPOLOGIA I CIUTAT: BREU HISTÒRIA D'UNA RELACIÓ 1. ESPECIFICITAT DE L'ESTUDI ANTROPOLÒGIC DE LES CIUTATS
Bibliografia General
2. L'ESCOLA DE CHICAGO: EL CONTINUUM FOLK-URBÀ. MIGRACIONS, URBANITZACIÓ, MARGINACIÓ I DESVIACIÓ
3. L'ESCOLA DE MANCHESTER: ELS PROCESSOS D’URBANITZACIÓ A L’ÀFRICA
2ª PART. ANTROPOLOGIA URBANA: ANÀLISI DELS MICROCOSMOS URBANS 4. ELS PAGESOS OCUPEN LA CIUTAT: MIGRACIONS I PROCESSOS D’URBANITZACIÓ. LA FUNCIÓ DE LA FAMÍLIA I DE LES XARXES DE RECIPROCITAT
5. ELS BARRIS COM A OBSERVATORIS URBANS. LA CULTURA DE LA POBRESA I L'ENFOCAMENT BIOGRÀFIC
6. LA TEORIA DE SISTEMES I LA PERSPECTIVA DE LA INTERACCIÓ CENTRE-PERIFÈRIA

3ª PART. ANTROPOLOGIA URBANA: ANÀLISI DELS MACROCOSMOS URBANS
7. LES MOBILITZACIONS MIGRATÒRIES I LES CADENES D'IMMIGRANTS: GRUPS D’INTERÉS TRANSNACIONAL (GIT) I COMUNITATS TRANSANCIONALS
8. LES CIUTATS COM ESCENARIS PLURICULTURALS: MESTISSATGE, HIBRIDACIÓ, IDENTITAT I HOMOGENEITZACIÓ
9. CIUTATS I CONNEXIONS TRANSNACIONALS: “CIUTAT MUNDIAL” I PROCESSOS DE METROPOLITANITZACIÓ
4ª PART. LA CIUTAT COM A NÒDUL ENTRE ELS NIVELLS LOCAL I GLOBAL 10. LA DIMENSIÓ GLOBAL I LA DIMENSIÓ LOCAL DE LA CULTURA I LA SOCIETAT
11. POLÍTIQUES METROPOLITANES I EL PAPER DELS ACTORS URBANS: REALITATS I REPRESENTACIONS.
12. CANVI SOCIAL I REVOLUCIÓ TECNOLÒGICA: LA TEORIA DE LA SOCIETAT XARXA

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Presentacions / exposicions
4 8 12
Debats
4 8 12
Sessió Magistral
20 30 50
Pràctiques de camp/sortides
6 12 18
Treballs
12 36 48
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
0 8 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació d'eines i instruments de treball (Moodle, biblioteca, sistema tutorial)
Presentacions / exposicions Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor.
Debats Agrupament de eixos de debat, sorgits del temari, que serviran de base per a debats dirigits a classe. Podran participar professors convidats.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor
Pràctiques de camp/sortides Es fara una sortida de camp amb els alumnes. El lloc i la duració s'haurà de determinar de comú acord.
Treballs Els alumnes s'agruparan en unitats de dos a quatre persones, que treballaran conjuntament un àrea temàtica, tot recopilant i sintetitzant informació i bibliografia. A partir d'aquests materials es participarà en els debats i exposicions. Finalment cada alumne realitzarà individualment una síntesi escrita de dues a tres pàgines.

Atenció personalitzada
 
Debats
Sessió Magistral
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Consistirà en activitat tutorial personalitzada en el despatx del professor, per tal d'orientar el seguiment de la parrt teòrica i de les parts pràctiques de l'assignatura. Cada estudiant té la obligació de visitar el despatx del professor, com a mínim, una vegada durant el període lectiu. A banda, mitjançant l'eina Moodle, els estudiants podran adreçar-se al professor per fer consultes virtuals, durant el període lectiu.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació de grup de cada línia de recerca 15%
Debats Seminari de final de curs amb el debat individualitzat amb les conclusions del treball pràctic 15%
Proves de desenvolupament Elaborar i redactar una prova de maduresa de l'estil take home. 60%
Altres

Presentació escrita de les conclusions del treball de recerca individualitzat

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es fa una avaluació continuada de la tasca de cada estudiant, a partir dels criteris esmentats. Aquells alumnes que, per qualsevol motiu, no hagin pogut assolir els diferents aspectes del protocol d'avaluació, podran realitzar una prova escrita (60%), així com un treball pràctic, seguint les observacions del professor (40%).


Fonts d'informació

Bàsica

Cucó, Josepa (2004), Antropología Urbana, Barcelona, Ariel.

Hannerz, Ulf (1998): Conexiones transancionales. Madrid, Cátedra.

Leeds, Anthony (1994): Cities, Classes, and the Social Order. Ithaca (NY): Cornell University Press.

Lomnitz, Larissa A. (1975): Cómo sobreviven los marginados. México: Siglo XXI.

Velho, Gilberto (Comp.), Antropologia urbana. Cultura e sociedade no Brasil e em Portugal, Rio de Janeiro, Jorge Zahar Editor.

Willis, Paul (1983): Aprendiendo a trabajar: cómo los chicos de clase obrera consiguen trabajos de clase obrera. Madrid: Akal.

Complementària

Augé, Marc (1972): Los "no lugares", espacios del anonimato. Barcelona: Gedisa.

Borja, J.; M. Castells (1997): Local y global. La gestión de las ciudades en la era de la información. Madrid: Taurus

Bott, Elizabeth (1992): Familia y red social. Madrid: Taurus.

Castells, Manuel (1997), La era de la información economía, sociedad y cultura”, Madrid, Alianza, 3 vols.

Delgado, Manuel (1999), El animal público, Barcelona, Anagrama.

García Canclini, Néstor (1990): Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijalbo.

Leeds, Anthony (1994): Cities, Classes, and the Social Order. Ithaca (NY): Cornell University Press.

Lewis, Oscar (1969): Antropología de la pobreza. Cinco famílias. México: F.C.E.

Little, Kenneth (1970), La migración africana en África Occidental, Barcelona, Labor.

McDonogh, Gary (1989): Las buenas familias de Barcelona. Barcelona: Omega.

Sanjek, Roger (1998), The future of us all. Race and neighborhood politics in New York City, Ithaca, Cornell University Press.

Sassen, Saskia (1991): The Global City. New York, London, Tokyo. Princeton (NJ): Princeton University Press.

Sennett, Richard (1990), The conscience of the eye. The design and social life of cities, Londres, Faber & Faber.

Sutherland, Edwin (1993), Ladrones profesionales, Madrid, La Piqueta.

Touraine, Alain (1993): Crítica de la modernidad. Madrid: Eds. Temas de Hoy.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
RELIGIÓ I VISIÓ DEL MÓN/12102001
PARENTIU, FAMÍLIA I MODERNITAT/12102003
ANTROPOLOGIA POLÍTICA/12102008
ESTAT, CIUTADANIA I MULTICULTURALISME/12102206

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CULTURES D'EMPRESA/12102213

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GEOGRAFIA HUMANA I DEMOGRAFIA/12102010
TEORIA DEL SÍMBOL/12102221
SOCIOLOGIA DEL CONEIXEMENT I DE LA CIÈNCIA/12102223
CLÀSSICS DE LES CIÈNCIES SOCIALS/12102227
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent