DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ETNOLOGIA REGIONAL I Codi 12102009
Ensenyament
Antropologia Social i Cultural (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
GARCIA OLIVA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.garciao@urv.cat
Professors/es
GARCIA OLIVA, MONTSERRAT
Web http://antropologia.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Es tracta d’un curs panoràmic sobre el naixement, desenvolupament i relativa consolidació de l’Antropologia a Espanya. En aquest, s’emfasitzaran, d’una banda els contextos d’emergència de la disciplina i l’evolució dels objectes d’estudi majoritaris d’una altra.

Competències
Codi  
A1 Conèixer les diferents teories i debats antropològics.
A2 Redactar una ressenya crítica sobre un article o llibre antropològic.
A3 Analitzar i valorar críticament les aportacions més destacades de la teoria antropològica.
A4 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social.
B2 Capacitat per treballar en equip
B3 Aprendre a aprendre
B5 Resoldre problemes de forma efectiva
B6 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B8 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conéixer el que és l'etnologia regional i cap a on està estructurada. A1
A3
B3
Conéixer les principals fonts de reflexió que van donar lloc al naixement de l'Antropologia a l'estat espanyol i a Catalunya. A1
A3
A4
B3
Conéixer les etapes de consolidació (des de finals del segle XIX i fins als nostres dies) de l'antropologia a l'Estat Espanyol i a Catalunya. A1
A3
B3
Conéixer les principals perspectives i problemes d'investigació a l'antropologia espanyola: la delimitació de les unitats d'observació i anàlisi. A3
A4
B3
Conéixer els principals autors i les diferents tendències que s'han treballat a l'estat espanyol i Catalunya al voltant de l'organitzación social: la casa i la família. A1
A3
A4
B3
Conéixer els principals autors i les diferents tendències que s'han treballat a l'estat espanyol i Catalunya al voltant de les societats de classe i les relacions de poder. A1
A3
A4
B3
Conéixer els principals autors i les diferents tendències que s'han treballat a l'estat espanyol i Catalunya al voltant de les identitats col·lectives i les seves expressions rituals i simbòliques. A1
A4
B3
Adquirir les capacitats necessàries per afrontar la lectura dels clàssics de la literatura antropològica espanyola i catalana i realitzar una ressenya crítica que connecti amb els darrers objectius. A2
A4
B2
B3
B5
B6
B8
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Un esbós històric: els moments clau en la constitució de l'antropologia a l'estat espanyol 1.1. La polèmica evolucionista i els discurs antropològic.

1.2. Els nacionalismes emergents i el discurs folklòric.

1.3. Una petita història de l'Antropologia cultural i social a l'estat espanyol des dels anys 50 fins als nostres dies: periodes i contextos.
2. Perspectives i problemes d'investigació a l'antropologia a l'estat espanyol. 2.1. La delimitació de les unitats d'observació i anàlisi: comunitats, pagesos i marginats.

2.2. La crítica als objectes d'estudi tradicionals i la formulació de nous paradigmes teòrics: l'estudi de les societats complexes i la "invenció" de nous objectes d'estudi.

2.3. Què d'estudia (i què no) a la darrera dècada dins el context de l'Antropologia a l'estat espanyol. Una síntesi del mon acadèmic actual i dels objectes d'estudi prioritaria.
3. Casa i família a l'estat espanyol. 3.1. Estructures tipològiques de la família a l'estat espanyol.

3.2. El model troncal i el model nuclear: les estratègies familiars de reproducció.

3.3. Els nous models de família.
4. Societat de classe i relacions de poder 4.1. Institucions, grups i estratègies de poder: formes de control social i les seves manifestacions en contextos locals.

4.2. Sobre alguns estudis de conclictes de classe a Andalusia, Múrcia i el País Valencià.
5. Les identitats col·lectives i les seves manifestacions rituals i simbòliques 5.1. Les identitats locals.

5.2. Les identitats de gènere.

5.3. Les identitats regionals i nacionals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
12 0 12
 
Sessió Magistral
50 0 50
Seminaris
30 0 30
Pràctiques de camp/sortides
48 0 48
Treballs
5 0 5
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El desenvolupament del programa s’efectuarà a través de classes teòriques i tutories.
Sessió Magistral Les sessions magistrals fan referencia a la presentació dels grans temes o blocs de que consta el programa
Seminaris El curs esta complementat amb un seguit de seminaris prèctics relacionats amb el temari.
Pràctiques de camp/sortides Iniciació a la recerca en l'àmbit de l'etnologia regionar a través d'una petita incursió en el treball de camp.
Treballs Realització d'una història de vida.

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Seminaris
Pràctiques de camp/sortides
Descripció
Per part de la professora es farà una acurada atenció personalitzada als meus alumnes que es portarà a terme 3 dies per setmana durant la imparticio de les sessions magistrals i pràctiques

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Assistència 5%
Sessió Magistral Assistència 5%
Seminaris Lectures i comentaris 20%
Pràctiques de camp/sortides Realització d'una història de vida 65%
Atenció personalitzada Interès per l'assignatura a travès de dubtes que es generin a l'aula o que es consultin per correu electrònic. 5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

AGUILAR, Encarnación (Coord.) (1996) De la construcción de la historia a la práctica de la antropología en España. VII Congreso de Antropología Social. Zaragoza. FAAEE / IAA.

 

FERNÁNDEZ DE ROTA, José Antonio (Coord.) (1996) Las diferentes caras de España. Perspectivas de antropólogos extranjeros y españoles. La Coruña. Universidade da Coruña.

 

LISÓN, Carmelo (Comp.) (1991) Antropología de los pueblos del Norte de España. Madrid / Santander. Universidad Complutense de Madrid / Universidad de Cantabria.

 

LISÓN, Carmelo (1992) Estado actual de la Antropología en España” (Coord. C. Lisón) Anales de la Fundación Joaquín Costa, nº 9.

 

ORTIZ, Carmen y SÁNCHEZ GÓMEZ, L. A. (Eds.) (1994) Diccionario histórico de la Antropología Española. Madrid. CSIC.

 

PRAT, Joan (1992) Las ciencias sociales en España. Antropología y Etnología. Madrid. Editorial Complutense / Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Madrid.

 

PRAT, Joan (Coord.) (1999) “Investigadores e investigados. Literatura antropológica en España desde 1954” Arxiu d’Etnografia de Catalunya /Edició Especial). Tarragona.

 

VVAA (1992) Antropología. Revista de Pensamiento antropológico y estudios etnográficos, nº 3, (Monogràfic sobre l’Antropologia a Espanya).

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent