Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
|
1.- L'ESTUDI DE LA POBLACIÓ, LES SEVES PARTS.
Les fonts demogràfiques: de moviment natural; estructurals, etc. Publicacions i altres recursos per a l'estudi de la població.
|
|
2.- ELS MOVIMENTS NATURALS DE LA POBLACIÓ.
Natalitat i fecunditat; mortalitat i esperança de vida; el creixement natural: el model de la transició demogràfica.
|
|
3.- L'ESTRUCTURA BIOLÒGICA DE LA POBLACIÓ.
L'estructura de la població; la composició per sexe; la composició per edat: ;índex d'envelliment i la taxa de dependència; les piràmides de població: tipologia i anàlisi.
|
|
4.- POBLACIÓ I ACTIVITATS ECONÒMIQUES.
Activitat, ocupació i atur; la població ocupada: sectors i branques d'activitat; la classificació professional.
|
|
5.- ELS MOVIMENTS MIGRATORIS Concepte i tipus de migracions; les migracions internacionals; les migracions interiors: l'èxode rural; Teories sobre les migracions. |
|
6.- EL CREIXEMENT DE LA POBLACIÓ I L'EQUILIBRI DE LA POBLACIÓ I RECURSOS. DOCTRINES I POLÍTQUES DEMOGRÀFIQUES. L'explosió demogràfica i el futur de la població mundial. Les doctrines demogràfiques:Malthus i el malthusianisme; els adversaris de Malthus; les reformulacions neomalthusianes del segle XX. Les polítiques demogràfiques. |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
|
1.- Fonts i recursos demogràfics a internet. |
|
2.- Taxes elementals en demografia: Natalitat, mortalitat, creix. natural; immigració, emigració, saldo migratori; creixment real |
|
3.- Mortalitat per edats i càlcul de l'esperança de vida. |
|
3.- Fecunditat per edats i nombre de fills per dona (ISF, TBR) |
|
4.- Mortalitat per edats i càlcul de l'esperança de vida. |
|
5.- Mètodes d'estandardització de la mortalitat |
|
6.- Elaboració i comentari de diverses piràmides de població ( 2 sessions). |
|
7.- Elaboració i comentari del diagrama triangular. |
|
8.- Comentari de textos sobre doctrines demogràfiques |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
36 |
48 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
30 |
40 |
Estudis previs |
|
0 |
6 |
6 |
Seminaris |
|
10 |
30 |
40 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
4 |
4 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics. |
Resolució de problemes, exercicis |
Realització d'exercicis geodemogràfics, elaboració i comentari de diagrames geodemogràfics; comentaris de text, etc. |
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar a l'aula per part de l'alumne. |
Seminaris |
Seminari sobre doctrines i polítiques demogràfiques |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Utilització de les principals fonts demogràfiques a internet, per a catalunya, Espanya i a nivell mundial |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Atenció específica als alumnes; seguiment del dossier de pràctiques; orientacions sobre les proves d'avaluació. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Presentació de dossier de les pràctiques efectuades |
20% |
Proves de Desenvolupament |
Desenvolupament d'un tema |
30% |
Proves objectives de tipus test |
Formulacions geodemogràfiques |
20% |
Proves pràctiques |
Comentari d'un mapa o gràfic de tipus demogràfic |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Smith,D.M., diccinario geografia humana, Alianza,
Bielza de ORY,V, Geografia general, Taurus, 2d edicio,
PUYOL,R.,ESTEBANEZ,J.,MENDEZ,R, GEOGRAFIA HUMANA, Catedra,
Abellan,Ay otros, la poblacion del mundo, Sintesis,
PUYOL,R., VINUESA,J.,ABELLAN,A, los grandes problemas actuales de la poblacion, Sintesis,
Canto,C del Carrera,C., Gutierrez,J., Mendez,Ry Perez,M.C, trabajos practicos de geografia humana, Sintesis,
COWARD,D.,EASTWOOD,D.,EDWARDS,CH.,POLLARD,J.,POOLE,M., trabajos practicos de geografia humana, Akal,
|
|
Complementària |
Malthus,R, Assaig sobre el principi de poblacio, Akal,
VANDELLOS,J.A, Catalunya poble decadent, Eds 62, Barcelona,
SMIH,D,M, DICCIONARIO DE GEOGRAFIA HUMANA, Alianza,
TAMAMES,R, Ecologia y Desarrollo, la polimica sobre los limites al crecimiento, Alianza,
CLARK,C, l aumento de la poblacion, mAGISTERIO ESPAÑOL,
FERRER,M, la explosion demografica, Salvat,
EHLIRCH,P.,EHLIRCH,A, La explosion demografica el principal problema ecologico, Salvat,
BOSERUP,E, las condiciones del desarrollo en la agricultura, Tecnos,
FERRER,M., NAVARRO,A,Mª, ENTREMONT,A, Las politicas demograficas, Universidad de Navarra,
MEADOWS,D,H, los limites del crecimiento,, FCE Mexico,
MEADOWS,D,H Y ALTRES, mas alla de los limites del crecimiento, El pais-Aguilar,
PUYOL,R, Poblacio y recursos, El incierto futuro, Piramide,
BOSERUP, poblacion y cambios tecnologicos estudio de las tendencias alargo plazo, Critica,
FERRE REGALES,M.Y PELAEZ LOPEZ,A, poblacion, Ecologia, y Medio ambiente, Univ de Navarra,
DUMONT,R, Utopia o muerte, Monte avilas,
|
|
|