DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura TÈCNIQUES II: DISSENYS D'INVESTIGACIÓ Codi 12102012
Ensenyament
Antropologia Social i Cultural (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 1.5 4.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
VALLVERDU VALLVERDU, JAIME
Adreça electrònica gaspar.maza@urv.cat
joanjosep.pujadas@urv.cat
jaime.vallverdu@urv.cat
joan.prat@urv.cat
oriol.romani@urv.cat
Professors/es
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
PUJADAS MU?OZ, JOAN JOSEP
VALLVERDU VALLVERDU, JAIME
PRAT CAROS, JUAN
ROMANI ALFONSO, JOSE ORIOL
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura, com a continuació acadèmica natural de Tècniques I: Tècniques qualitatives d'investigació, té com a objectiu principal orientar l'alumnat per fer una recerca en Antropologia social a partir de dissenyar-la en totes les seves fases. Això vol dir, preparar un projecte d'investigació ben estructurat, coherent internament i realitzable a curt o llarg termini. A l'inici del curs s'indiquen les línies de recerca en les quals els estudiants poden inscriure's per tal d'anar elaborant el seu projecte. Es fan diferents seminaris d'orientació i es preveu l'assessorament del professor responsable.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
B
B
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les diferents parts bàsiques d'un projecte de recerca d'orientació socioantropològica. A1
A3
B3
C3
Dissenyar un projecte d'investigació ben estructurat, coherent internament i realitzable (per realista) a curt o llarg termini. A1
A3
A6
B3
B6
C3
Planificar una recerca consistent i adequada tant als interessos personals i acadèmics del seu autor com a la realitat contextual en què s'ubica el fenomen o els fenòmens objecte d'estudi. A1
A3
A6
B1
B3
B6
C3
Identificar i avaluar temes d'interès actual o innovadors per a la recerca antropològica a l'hora de pensar i elaborar un projecte de recerca. A4
A5
A6
B1
B3
B6
B9
C3

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció al procés d'investigació social.
1. Què és la investigació.
2. Característiques de la investigació.
3. La investigació social.
4. Esquemes o nivells d'investigació empírica.
5. Recerca bàsica i recerca aplicada.
6. Elements bàsics del mètode científic.
2. L'elaboració del projecte de recerca: estructura i continguts fonamentals. 1. La introducció: l'objecte d'estudi.
2. L'estat de la qüestió: el marc teòric.
3. Contextualització del problema i unitat/s d'anàlisi.
4. Hipòtesis.
5. Objectius.
6. Metodologia: tècniques de recerca.
7. Pla de treball: temporalització.
8. Pressupost.
9. Bibliografia/Webgrafia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Seminaris
35 55 90
Treballs
5 50 55
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzarà una sessió introductòria del curs, presentant als estudiants la seva estructura bàsica, l'organització dels continguts en les diferents sessions, els moments i vies de contacte amb el professor coordinador i amb la resta de professors responsables i el sistema d'avaluació. Els alumnes, per la seva banda, hauran de comunicar breument (de forma oral o escrita) els seus interessos particulars de recerca de cara a elaborar un projecte.
Seminaris El curs s'estructurarà en diferents seminaris en els quals es presentaran i discutiran els continguts dels dos temes principals. Al darrer seminari cada estudiant ja haurà de tenir definit el tema del seu projecte de recerca i, a partir d'aquí, se li assignarà un tutor específic del seu treball.
Treballs Els estudiants hauran de presentar un disseny/projecte de recerca sobre el tema que hagin triat i sobre el qual hagin rebut l'assessorament regular del professor responsable.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Els alumnes elaboraran els seus dissenys/projectes de recera de forma individual i independent. Això no obstant, es recomana presentar al professor responsable inicialment un esquema o primer esboç, que ambdós discutiran. Durant el procés de realització del projecte d'investigació, l'estudiant comptarà amb l'atenció personalitzada del seu tutor, ja sigui en el seu mateix despatx (en horari d'atenció a l'estudiant) o via electrònica.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Es tindrà en compte l'assistència i la participació en els diferents seminaris en què es basa el curs. En ells es presentaran els continguts teòrics i es discutiran les qüestions oportunes relatives a la confecció d'un disseny de recerca. Valor: 20%
Treballs Caldrà que els estudiants lliurin el seu projecte de recerca al final del curs. Aquest projecte haurà de tenir l'estructura adient, amb les diferents parts ben desenvolupades i sobretot coherència de conjunt de cara a la seva eventual activació pràctica.
Valor: 80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ANDER-EGG, E. (1990) Técnicas de investigación social. México: El Ateneo.

ACOSTA HOYOS, L. E. (1972) Guía práctica para la investigación y redacción de informes. Buenos Aires: Paidós.

ANGUERA, M. T. (1978) Metodología de la observación en las Ciencias Humanas. Madrid: Cátedra.

BLANCHET, A. i altres (1989) Técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Narcea.

BRIONES, G. (1982) Métodos y técnicas de investigación para las Ciencias Sociales. México: Trillas.

DELGADO,  J. M. (coord.) (1994) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Síntesis.

ECO, U. (1982) Cómo se hace una tesis. Técnicas y procedimientos de investigación, estudio y escritura. Barcelona: Gedisa.

FESTINGER, L.; KATZ, D. (comps.) (1992) Los métodos de investigación en las Ciencias Sociales. Barcelona: Paidós.

GARCÍA FERRANDO, M.; IBAÑEZ, J.; ALVIRA, F. (comp.) (1989) El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza.

HAMMERSLEY, M.; ATKINSON, P. (1994) Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

PONS, I. (1993) Programación de la investigación social. Madrid: CIS.

PUJADAS, J. J.; COMAS, D.; ROCA, J. (coords.) (2004) Etnografía. Barcelona: Editorial UOC.

TYLOR, S. J.; BODGAN, R. (1992) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

Complementària

GARCÍA JORBA, J. M. (2000) Diarios de campo. Madrid: CIS.

GUASCH, O. (1997) Observación participante. Madrid: CIS.

MAESTRE, J. (1976) La investigación en Antropología social. Madrid: Akal.

PONS, I. (1993) Programación de la investigación social. Madrid: CIS.

PUJADAS, J. J. (1992) El método biográfico: El uso de Historias de vida en ciencias sociales. Madrid: CIS.

VAN MAANEN, J. (1988) Tales of the Field. Chicago and London: The University of Chicago Press.

WERNER, O.; SCHOEPFLE, G. M. (1987) Systematic Fieldwork. Newbury Park: Sage Publications.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ESTADÍSTICA APLICADA A LES CIÈNCIES SOCIALS/12102006

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ESTAT, CIUTADANIA I MULTICULTURALISME/12102206
METODOLOGIA DE LES CIÈNCIES SOCIALS/12102220
INTERCULTURALITAT I RELIGIÓ/12102225

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TÈCNIQUES I: TÈCNIQUES QUALITATIVES D'INVESTIGACIÓ/12102011
TEORIA I MÈTODES EN ANTROPOLOGIA SOCIAL/12102013