DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura MARGINACIÓ I EXCLUSIÓ SOCIAL Codi 12102205
Ensenyament
Antropologia Social i Cultural (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ROMANI ALFONSO, JOSE ORIOL
Adreça electrònica oriol.romani@urv.cat
Professors/es
ROMANI ALFONSO, JOSE ORIOL
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències

Continguts
Tema Subtema
I. Introducció conceptual 1. Marginació social i òptica antropològica
2. La definició de la realitat com a problema
3. La construcció cultural de la marginació
4. Clarificació conceptual: marginació, exclusió, desviació, etc.
II.Enfocaments teòrics 1. Desviació social i anomia
2. Subcultures, etiquetament i carrera desviada
3. Constructivisme i control social

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 8 12
 
Seminaris
10 20 30
Sessió Magistral
25 25 50
Pràctiques a laboratoris
16 32 48
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves pràctiques
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Classes magistrals d'introducció a la temàtica
Seminaris Discussió de situacions relacionades amb el tema
Sessió Magistral Com s'ha dit, per introduïr el tema
Pràctiques a laboratoris Pràctiques d'anàlisi de contingut de diferents tipus de textos

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Sessió Magistral
Pràctiques a laboratoris
Descripció
Com sempre he fet, continuaré atenent personalitzadament als/les alumnes 2 cops per setmana en el periode lectiu

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Es valorarà el nivell de participació a partir de les lectures assenyalades i de les observacions fetes 30%
Sessió Magistral Es valorarà l'assistència i participació a classe 40%
Pràctiques a laboratoris Informes específics de cada pràctica 20%
Altres

Seguiment de les lectures obligatòries per tema

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Clinard, M. (Comp.), Anomia y conducta desviada, Paidós, 1964
Peset, J.L., Ciencia y marginación, Grijalbo, 1983
Freilich, M. et al., Deviance: Anthropological Perspectives, Bergin and Garvey, 1991
Goffman, E., Estigma, Amorrortu, 1989
Becker, H., Los extraños. Sociología de la desviación, Tiempo Contemporáneo, 1964
San Román, T., Los muros de la separación, Siglo XXI, 1997
Douglas, M., Pureza y peligro, Siglo XXI, 1991
Cohen, A., Visiones de control social, PPU, 1988

Complementària

Recomanacions