DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ESTAT, CIUTADANIA I MULTICULTURALISME Codi 12102206
Ensenyament
Antropologia Social i Cultural (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
PUJADAS MU?OZ, JOAN JOSEP
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
Adreça electrònica gaspar.maza@urv.cat
joanjosep.pujadas@urv.cat
Professors/es
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
PUJADAS MU?OZ, JOAN JOSEP
Web http://www.antropologia.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Es fa un recorregut històric dels principals autors que han contribuit a definir el camp d'anàlisi de l'antropologia urbana. Es fa una revisió de les principals escoles dins de la disciplina i, finalment, s'aborden els principals camps d'anàlisi dels fenomens urbans contemporanis

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'objectiu principal d'aquesta assignatura és proporcionar les eines conceptuals, teòriques i metodològiques bàsiques per tal de enfrontar-se a tot un camp d'anàlisi privilegiat per l'Antropologia Social en relació a una de les problemàtiques més punyents de la nostra societat contemporània, el dels processos identitaris, que es desenvolupen en el context de la globalització creixent de l'economia, les relacions polítiques, la mobilització internacional de mà d'obra i l'hegemonia d'uns pocs centres de difusió cultural a nivell planetari.

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. INTRODUCCIÓ: IDENTITAT, ETNICITAT I NACIONALISME 1.Els conceptes bàsics i la delimitació del domini d'estudi
2.Migracions, urbanització i redefinició de les identitats grupals: etnicitat
3.L'aparició i els significats del concepte minoria ètnica.
4.L'Estat-nació com a ideologia i com a realitat: els clàssics del pensament social
5.Estats sense nació i nacions sense estat
TEMA 2.GLOBALITZACIÓ, SEGREGACIÓ I MULTICULTURALISME A LA SOCIETAT DE FINALS DEL SEGLE XX: UNA VISIÓ INTERNACIONAL.

6.Globalització i ordre mundial: la difusió dels corrents culturals hegemònics i el perill de la homogeneització cultural.
7.El dret a la diferència i les cultures amenaçades: una visió internacional
8.Mestissatge i creolització com a tendències contemporànies dominants: la dialèctica entre identitat, cosmopolitisme i hegemonia.
9.Mercantilització cultural i subalternitat: centres i perifèries culturals.
10.Moviments socials contra el nou ordre global
TEMA 3.L'HERÈNCIA COLONIAL: SEGREGACIÓ SOCIAL, SISTEMA DE CASTES I CONSTRUCCIÓ DE LES NACIONS-ESTAT A AMÈRICA LLATINA 11.Mestissatge, elits criolles i comunitats indígenes en el procés de formació nacional
12.La situació actual dels moviments indígenes a l'Equador i Mèxic: la CONAIE i el EZLN.
13.Ciutadania i nacionalitat en el context dels estats llatinoamericans
14.Cultura popular i cultura indígena: dialèctiques anti-hegemòniques
TEMA 4.LA SITUACIÓ DE LES MINORIES ÈTNIQUES A EUROPA: PANORÀMICA GENERAL I ESTUDI D’UN CAS. 15.Característiques de les migracions estrangeres a l’Europa Comunitària, a Espanya i a Catalunya.
16-19. Estudis de cas treballats en forma de grups d'alumnes
TEMA 5. LES DIFERÈNCIES CULTURALS, LINGÜÍSTIQUES I IDENTITÀRIES A L'ESTAT ESPANYOL: LA DOBLE FRONTERA (INTERIOR I EXTERIOR) DE LA MULTICULTURALITAT 20.La societat de castes a la Península Ibèrica medieval i la formació de la nació estat espanyola.
21.L'Espanya invertebrada d'Ortega y Gasset: des de la Constitució de les Cortes de Cádiz fins a la Constitució de 1978.
22.El fracàs del model d'estat-nació a Espanya: causes històriques i contemporànies.
23.La qüestió basca, catalana i gallega i els processos d'etnogènesi estimulats per l'ordre constitucional vigent.
24.Cap a un model federal d'Estat?
TEMA 5. LES DIFERÈNCIES CULTURALS, LINGÜÍSTIQUES I IDENTITÀRIES A L'ESTAT ESPANYOL: LA DOBLE FRONTERA (INTERIOR I EXTERIOR) DE LA MULTICULTURALITAT. 20.La societat de castes a la Península Ibèrica medieval i la formació de la nació estat espanyola.
21.L'Espanya invertebrada d'Ortega y Gasset: des de la Constitució de les Cortes de Cádiz fins a la Constitució de 1978.
22.El fracàs del model d'estat-nació a Espanya: causes històriques i contemporànies.
23.La qüestió basca, catalana i gallega i els processos d'etnogènesi estimulats per l'ordre constitucional vigent.
24.Cap a un model federal d'Estat?

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Presentacions / exposicions
4 8 12
Debats
4 8 12
Sessió Magistral
20 30 50
Pràctiques externes (de camp/sortides)
6 12 18
Treballs
12 36 48
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
0 8 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació d'eines i instruments de treball (Moodle, biblioteca, sistema tutorial)
Presentacions / exposicions Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor.
Debats Agrupament de eixos de debat, sorgits del temari, que serviran de base per a debats dirigits a classe. Podran participar professors convidats.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor
Pràctiques externes (de camp/sortides) Es fara una sortida de camp amb els alumnes. El lloc i la duració s'haurà de determinar de comú acord.
Treballs Els alumnes s'agruparan en unitats de dos a quatre persones, que treballaran conjuntament un àrea temàtica, tot recopilant i sintetitzant informació i bibliografia. A partir d'aquests materials es participarà en els debats i exposicions. Finalment cada alumne realitzarà individualment una síntesi escrita de dues a tres pàgines.

Atenció personalitzada
 
Debats
Sessió Magistral
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Consistirà en activitat tutorial personalitzada en el despatx del professor, per tal d'orientar el seguiment de la parrt teòrica i de les parts pràctiques de l'assignatura. Cada estudiant té la obligació de visitar el despatx del professor, com a mínim, una vegada durant el període lectiu. A banda, mitjançant l'eina Moodle, els estudiants podran adreçar-se al professor per fer consultes virtuals, durant el període lectiu.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació de grup de cada línia de recerca 15%
Debats Seminari de final de curs amb el debat individualitzat amb les conclusions del treball pràctic 15%
Proves de Desenvolupament Elaborar i redactar una prova de maduresa de l'estil "take home" 60%
Altres

Presentació escrita de les conclusions del treball de recerca individualitzat

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es fa una avaluació continuada de la tasca de cada estudiant, a partir dels criteris esmentats. Aquells alumnes que, per qualsevol motiu, no hagin pogut assolir els diferents aspectes del protocol d'avaluació, podran realitzar una prova escrita (60%), així com un treball pràctic, seguint les observacions del professor (40%).


Fonts d'informació

Bàsica

Álvarez, I. (1993): Diversidad cultural y conflicto nacional, Madrid, Talasa Eds.

Anderson, B. (1991): Imagined Communities, Londres, Verso.

Arana, S. (1978): Obras escogidas. Antología política, San Sebastián, Haranburu.

Balibar,E., Wallerstein, I. (1991): Raza, nación y clase, Madrid, Iepala.

Ballester, B. (1997): El nacionalisme profètic dels catalans, Tarragona, Eds. El Mèdol.

Bartolomé, M. (1998), "Procesos civilizatorios, pluralismo cultural y autonomías étnicas en América Latina", en Bartolomé, M.,Barabas, A.(Comps.): Autonomías étnicas y estados nacionales, México, INI, pp. 171-194.

Bartolomé, M., Barabas, A. (1996): "Los procesos de extinción y transfiguración cultural", en Ibid.: La pluralidad en peligro, México, INAH-INI, pp. 19-44.

Bilbeny, N. (1996): Europa después de Sarajevo, Barcelona, Destino.

Cardoso de Oliveira, R. (1998), "Etnicidad, eticidad y globalización", en Bartolomé, M.,Barabas, A.(Comps.): Autonomías étnicas y estados nacionales, México, INI, pp. 31-47.

Castells, M. (1997): "La otra cara de la Tierra: movimientos sociales contra el nuevo orden global", en Castells, M.: La era de la información. El poder de la identidad, Madrid, Alianza, vol. 2º.

Castles, S., Miller, M. (1993): The Age of Migration, Hong Kong, Macmillan.

Cohn-Bendit, D. (1998): "¿Qué es la diversidad?", en AADD: La interculturalidad que viene, Barcelona, Icaria, pp. 269-280.

Cohn-Bendit, D., Schmid, Th.(1996): Ciudadanos de Babel. Apostando por una democracia multicultural, Madrid, Talasa.

Colomer, J. M. (1984): Contra los nacionalismos, Barcelona, Anagrama.

Connor, W. (1998), Etnonacionalismo, Madrid, Trama Ed.

de Blas, A. (1997): Enciclopedia del Nacionalismo, Madrid, Tecnos.

de la Peña, G. (1999), "Territorio y ciudadanía étnica en la nación globalizada", Desacatos, nº 1, pp. 13-27.

Díaz Polanco, H. (1995): La rebelión de los indios zapatistas y la autonomía,

EZLN (1995): "Los siete mensajes",en Documentos y comunicados del EZLN, México, Eds. Era.

Guerrero, A. (1995): "El levantamiento nacional de 1994: discurso y representación política (Ecuador)", en Problèmes d'Amérique Latine, nº 19, 1995 (versió en espanyol mecanografiada), 25 pp.

Guerrero, A. (1997): "Poblaciones indígenas, ciudadanía y representación", en Nueva Sociedad (Caracas), nº 150, pp. 98-105.

Guibernau, M. (1997): Nacionalismes. L'estat nació i el nacionalisme al segle XX, Barcelona, Proa.

Huntington, S. (1997): El choque de civilizaciones, Barcelona, Paidós.

Ibarra (1992): Los indígenas y el estado en Ecuador, Quito, Abya Yala.

Keating, M. (1996), Naciones contra el Estado. El nacionalismo de Cataluña, Quebec y Escocia, Barcelona, Ariel.

Khader, B. (1992): Europa y el Gran Magreb, Barcelona, Fundació P. Torras.

Kymlicka, W. (1996): Ciudadanía multicultural, Barcelona, Paidós.

Lamo de Espinosa, E. (1995), "Fronteras culturales", en Lamo de Espinosa, E. (Comp.): Culturas, estados, ciudadanos, Madrid, Alianza, 13-79.

Ortega y Gasset, J. (1980): España invertebrada, Madrid, Espasa-Calpe.

Prat de la Riba, J. (1977): La nacionalitat catalana, Barcelona, Barcino.

Pujadas, J. J. (1993a): Etnicidad. Identidad cultural de los pueblos, Madrid, Eudema.

Pujadas, J.J. (1993b): "Racismo, xenofobia y conflicto étnico en una Europa en transición", en Provansal, D. (Comp.): Migraciones, segregación y racismo. Tenerife, FAAEE-ACA (Actas del VI Congreso de Antropología de la FAAEE, vol. 7º), pp. 11-28.

Pujadas, J. J. (1994): "Catalunya i les migracions estrangeres: una aproximació des de l'Antropologia Social", en Revista d'Etnologia de Catalunya, nº 4, pp. 132-153.

Pujadas, J. J. (1998a): "El proceso autonómico español en el marco de la transición democrática en su 20º aniversario", en Bartolomé, M.,Barabas, A.(Comps.): Autonomías étnicas y estados nacionales, México, INI, pp. 75-114.

Pujadas, J. J. (1998b): "Mestizaje, cosmopolitismo y nuevas formas de racismo", en AADD: La interculturalidad que viene, Barcelona, Icaria, pp. 255-267.

Pujadas, J.J.; Massal, J. (2002), “Migraciones ecuatorianas a España: procesos de      inserción y claroscuros”,Íconos (Quito), nº 14, pp. 67-87.

Ramos, A. R. (1998), "Convivencia interétnica en Brasil: los indios y la nación brasileña", en Bartolomé, M.,Barabas, A.(Comps.): Autonomías étnicas y estados nacionales, México, INI, pp. 195-214.

Sanguin, A. L. (1993): "Quelles minorités pour quels territoires?", en Sanguin, A. L. (Comp.): Les minorités ethniques en Europe, Paris, L'Harmattan, pp. 5-18.

Stallaert, Ch. (1998), Etnogénesis y etnicidad, Barcelona, Proyecto A.

Stavenhagen, R. (1998), "El sistema internacional de los derechos indígenas", en Bartolomé, M.,Barabas, A.(Comps.): Autonomías étnicas y estados nacionales, México, INI, pp. 49-72.

 

 

 
Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ETNOLOGIA DELS POBLES D'AMÈRICA/12102209

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
RELIGIÓ I VISIÓ DEL MÓN/12102001
FILANTROPIA, ESTAT DEL BENESTAR I POLÍTIQUES PÚBLIQUES/12102215

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANTROPOLOGIA POLÍTICA/12102008