Objectius |
Competències |
Adquirir un coneixement general de totes les àrees culturals indígenes d'Amèrica, amb especial atenció cap els pobles de Llatinoamèrica.
Ser capaç de localitzar i treballar amb els recursos web sobre pobles indígenes americans.
Investigar amb una certa profunditat algun poble concret, amb especial referència als moviments socials indígenes.
Sensibilitzar els estudiants de la injusta situació dels pobles indígenes americans. |
|
|
|
Tema |
Subtema |
1.BREU INTRODUCCIÓ ETNOHISTÒRICA (2 SETMANES)
2. IDENTIFICACIÓ DE LES GRANS ÀREES CULTURALS I ETNOLINGÜÍSTIQUES D'AMÈRICA (8 SETMANES).
3. SEMINARI MONOGRÀFIC: IDENTITATS, PRÀCTIQUES I DRETS INDÍGENES FRONT L' ESTAT-NACIÓ (4 SETMANES).
|
1.1. La diversitat ètnica a l'Amèrica Prehispànica (Florescano, 1997: 95-100)
1.2. La situació dels pobles indis durant la Colònia (Florescano, 1997: 209-215, 318-329).
1.3. Els processos de formació nacional: el cas de Mèxic (Florescano, 1997: 334-359, 501-511).
1.4. Panoràmica de la situació indígena durant el segle XX.
2.0. Introducció a l'etnografia americanista.
2.1. Els pobles de les regions circumpolars.
2.2. Els pobles d’Amèrica Septentrional.
2.3. Els pobles d'Aridoamèrica (EUA i Mèxic).
2.4. Els pobles de Mesoamèrica i la regió maia.
2.5. Els pobles de les Antilles.
2.6. Els pobles de Sudamèrica Oriental i de l'Amazonia (Terres Baixes).
2.7. Els pobles de la Regió Andina (Terres Altes).
3.1. Pluralitat ètnica i multiculturalisme a Oaxaca.
3.2. Els indis i l'Estat nacional: Darcy Ribeiro i el Brasil.
3.3. Mobilitzacions indígenes, drets i autonomia.
3.4. La diàspora indígena cap als països del nord: els seus efectes.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
0 |
0 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
30 |
45 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
8 |
24 |
32 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves orals |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Proves orals |
|
Descripció |
Totes les activitats en que s'organitza l'assignatura vénen complementades pel treball tutorial. Es dona l'opció a tots els estudiants de treballar via tutoria presencial presonalitzada o bé mitjançant l'instrument Moodle. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
|
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
|
Proves orals |
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació és un compendi, presentat de manera oral, del treball teòric i, al amteix temps, la persentació d'un exercici pràctic, resultant de la sortida de camp que es realitza amb grups de fins a 10 alumnes. |
Bàsica |
, , ,
|
BAND, M. (1996), Etnicidad como estrategia en América Latina y el Caribe, Quito, Abya Yala.
BOAS, Franz (1966), "The folk-lore of the eskimo", en BOAS, F., Race, language and culture, Nueva York, The Free Press, pp. 503-516.
FLORESCANO, Enrique (1997), Etnia, estado y nación, México, Aguilar.
KIRCHHOFF, Paul (1987), Mesoamérica, sus límites geográficos, composición étnica y caracteres culturales. Suplemento de la Revista Tlatoani. México, ENAH.
HERNÁNDEZ, Jorge et al. (1993), La construcción de la categoría "indio" en el discurso antropológico"; en Las imágenes del indio en Oaxaca, México, Instituto Oaxaqueño de las Culturas, Universidad Autónoma "Benito Juárez" de Oaxaca.
MAUSS, Marcel (1971), "Ensayo sobre las variaciones estacionales en las sociedades esquimales. Un estudio de antropología soxcial", Mauus, M., Sociología y antropología social, Madrid, Tecnos, pp. 359-432.
PIDDOCKE, Stuart (1981), "El sistema 'potlach' de los kwakiutl del sur: una nueva perspectiva", en J.R. Llobera (Comp.), Antropología económica: estudios etnográficos, Barcelona, Anagrama, pp. 101-122.
SUTTLES, Wayne (1973), "Coping with abundance: subsistence in the Northwestern coast", en LEE, R.B.; I. DEVORE (Comps.), Man the hunter, Chicago, Aldine, pp. 56-68.
WARMAN, Arturo (1970), "Todos Santos y todos difuntos"; en: Warman, Arturo et al. De eso que llaman antropología mexicana, México, Nuestro Tiempo. |
Complementària |
|
BASTIDE, Roger (1969), Las Américas negras, Madrid, Alianza, pp. 11-47, 71-86, 121-158, 195-207.
BASTIDE, Roger (1986), Sociología de la religión, Madrid, Júcar, pp. 565-595.
CLASTRES, Pierre (1981), " Mito y ritos de los indios de América del Sur", en CLASTRES, P.: Investigaciones en antropología política, Barcelona, Gedisa, pp. 66-107.
DEIVE, C.E. (1992), Vodú y magia en Santo Domingo, Santo Domingo, Fundación Cultural Dominicana, pp. 159-185.
DRAPER, E.: El nacionalismo negro americano, Madrid, Alianza.
LIZAMA, Jesús (2001), "Los moradores de la Tierra del Canto. El grupo etnolingüístico cuicateco", en BARTOLOMÉ, M., BARABAS, A., Configuraciones étnicas en Oaxaca, perspectivas etnográficas para las autonomías. México: INAH, INI.
MEGGERS, Betty (1976), Amazonia, un paraíso ilusorio, México, Siglo XXI, pp. 144-177, 217-226.
MÉTRAUX, Alfred (1977), Le vaudou haïtien, Paris, Gallimard, pp. 106-127.
RUIZ, Lucy (1992), "Pueblos indígenas y etnicidad en la Amazonia", en AADD, Indios. Una reflexión sobre el levantamiento indígena de 1990, Quito, ILDIS / Abya Yala, pp. 449-498. |
Assignatures que en continuen el temari |
ESTAT, CIUTADANIA I MULTICULTURALISME/12102206 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ETNOLOGIA REGIONAL I/12102009 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA DE L'ANTROPOLOGIA/12102005 | TREBALL, ECONOMIA I SOCIETAT/12102007 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana cursar l'assignatura d'Història d'Amèricade Llicenciatura d'Història |
|