DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) TEORIA DEL SÍMBOL Codi 12102221
Ensenyament
Antropologia Social i Cultural (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
Adreça electrònica jaime.vallverdu@urv.cat
Professors/es
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
Web
Descripció general i informació rellevant El propòsit de l'assignatura és proporcionar a l'estudiant un quadre teòric i conceptual bàsic de l'Antropologia simbòlica. A tal fi, s'han seleccionat els autors principals i algunes de les obres més significatives en el desenvolupament i la constitució d'aquesta escola antropològica, des dels seus fonaments clàssics fins a les tradicions simbolistes modernes. Tot i l'extens camp d'abast de la disciplina, els principals temes relacionats amb l'estudi de la religió i el simbolisme religiós a les societats tradicionals (creences, mite, ritual...) han rebut especial atenció en aquest procés de consolidació. Així s'ha volgut reflectir al programa pel que fa a lectures recomanades, malgrat haver de prescindir forçosament d'altres enfocaments empírics o línies de recerca possibles. A banda dels textos introductoris corresponents al primer bloc temàtic, en els altres dos blocs es proposa una lectura per autor (amb l'excepció de Clifford Geertz) i se'n recomanen de complementàries en el cas de Durkheim i Mauss, Lévy-Bruhl i Lévi-Strauss.

Competències
Codi  
A1 Conèixer les diferents teories i debats antropològics.
A2 Redactar una ressenya crítica sobre un article o llibre antropològic.
A3 Analitzar i valorar críticament les aportacions més destacades de la teoria antropològica.
A4 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social.
A5 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema social particular
B1 Reconeixement i sensibilitat per la diversitat ètnica i cultural.
B3 Aprendre a aprendre
B4 Capacitat crítica davant la xenofòbia i el racisme
B6 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B7 Capacitat crítica davant dels sistemes experts i burocràtics de la modernitat (discursos i pràctiques biomèdics, pedagògics, etc.)
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analizar el símbol com a objecte d'estudi de l'antropologia. A1
A3
B1
B3
B6
C3
Aprofundir en l'estudi de les lectures recomanades a cada bloc temàtic de l'assignatura. A1
A3
B1
B3
B6
C3
Conèixer els diferents corrents teòrics per a l'estudi antropològic dels símbols i del simbolisme. A1
A3
B1
B3
B6
C3
Adquirir coneixements sobre els autors i algunes de les obres més destacades de l'antropologia simbolista. A1
A2
A3
B1
B3
B6
C3
Analitzar com les diferents escoles de l'antropologia han abordat l'estudi dels símbols i del simbolisme cultural. A1
A2
A3
B1
B3
B6
C3
Contrastar les anàlisis teòriques sobre els símbols i els significats simbòlics un cop ubicades en els diferents models i contextos interpretatius. A1
A2
A3
B1
B3
B6
C3
Saber aplicar les teories i les anàlisis simbolistes i hermenèutiques a casos empírics particulars o a esdeveniments socials i culturals contemporanis. A1
A2
A3
B1
B3
B6
C3
Aprofundir de forma crítica en les construccions simbòliques pròpies de la societat contemporània, des dels processos més macro fins a les dinàmiques de la vida quotidiana. A2
A4
A5
B4
B6
B7
C3
Analitzar i saber interpretar mites i rituals contemporanis com a noves formes d'expressió ideològica i cultural. A2
A4
A5
B1
B3
B6
C3
Analitzar i saber interpretar processos actuals de construcció simbòlica de la comunitat i de la identitat. A2
A4
A5
B1
B3
B4
C3
Prendre consciència de la multiplicitat de produccions i significacions simbòliques pròpies de les noves societats urbanes i multiculturals, tot valorant críticament els discursos y els models interpretatius sobre les mateixes. A2
A4
A5
B1
B3
B6
C3

Continguts
Tema Subtema
Bloc I: Introducció: el món del símbol i del simbolisme.
1. El símbol com a objecte d'estudi: l'home com a animal simbòlic.
2. L'animal simbòlic i el simbolisme cultural.
Bloc II: Fonaments de l'Antropologia simbólica. 1. Les primeres teories sociològiques de la religió.
2. L'escola sociològica francesa.
3. El funcionalisme i el funcionalisme estructural britànic.
4. La perspectiva psicològica i fenomenològica.
5. Els origens de l'antropologia estructural i de l'antropologia simbolista.
Bloc III: Les escoles simbolistes modernes. 1. L'antropologia estructural i l'antropologia cognitiva a França.
2. L'antropologia simbòlica britànica i nord-americana.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
25 43 68
Seminaris
10 10 20
Treballs
5 50 55
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es preveu com a activitat introductòria la sessió inaugural del curs, amb la presentació del programa i desenvolupament general del curs, precisant igualment els moments i les vies de contacte dels estudiants amb el professor.
Sessió Magistral Presentació i discussió dels diferents blocs temàtics de l'assignatura. Això implica el desenvolupament sistemàtic dels continguts previstos a cada tema.
Seminaris Es preveuen sessions de caràcter més pràctic o d'exemplificació dels continguts teòrics impartits. Aquestes sessions consisteixen en la visualització de videos o documentals sobre simbolisme en diferents sistemes religiosos i la posterior discussió grupal.
Treballs Els estudiants hauran de realitzar un treball tipus assaig sobre un tema del seu interès relacionat amb la matèria, a partir de l'assessorament inicial i regular del professor, així com també tres treballs de síntesi i comentari d'algunes de les lectures seleccionades del programa.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Per a l'elaboració del treball d'assaig, l'estudiant haurà de comunicar inicialment el tema al professor i, a ser possible, lliurar-li un esquema o primer esboç del mateix, que discutiran plegats. Si el professor li dóna el vist-i-plau, l'alumne pot començar a elaborar-lo fins la data de lliurament prevista. En el procés, hi haurà un temps d'atenció personalitzada de l'estudiant ja sigui l'horari de despatx fixat (preferiblement) o a convenir.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Es tindrà en compte l'assistència i la participació en els seminaris d'orientació pràctica i de discussió grupal. Aquest seminaris consistiran en la presentació de documents audiovisuals i el debat posterior. 10% de la nota final
Treballs 1) Caldrà que els estudiants lliurin un total de 10 notes de lectura fonamentals.
2) Caldrà que presentin un resum d'entre 7 i 10 pàgines dels tres primers capítols del llibre: Vallverdú, J. (2008) Antropología simbólica. Teoría y etnografía sobre religión, simbolismo y ritual.
1) 40% de la nota final.

2) 50% de la nota final
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Com alternativa al segon criteri d'avaluació (resum del llibre) es proposa la realització d'un assaig de perfil pràctic i etnogràfic sobre un tema relacionat amb la matèria i acordat prèviament amb el professor. Pes: 50%.

La segona convocatòria exigeix a l'alumne el lliurament total o parcial dels treballs proposats a l'avaluació global de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

BOON, J. A. (1990): Otras tribus, otros escribas. Antropología simbólica en el estudio comparativo de culturas, historias, religiones y textos. México: F. C. E.

CÁTEDRA, M. (1988): La muerte y otros mundos. Enfermedad, suicidio, muerte y más allá entre los vaqueiros de alzada. Madrid: Jucar

DOLGUIN, J. L; KEMNITZER, D. S.; SCHNEIDER, D. M. (1977): Symbolic Anthropology. A Reader in the Study of Symbols and Meanings. Columbia University Press, New York.

DOUGLAS, M (1991): Pureza y peligro. Un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Madrid: Siglo XXI.

DURKHEIM, E. (1982): Las formas elementales de la vida religiosa. Madrid: Akal.

FIRTH, R. (1973): Symbols. Public and Private. Ithaca, New York: Cornell University Press.

GEERTZ, C. (1990): La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

IZARD, M.; SMITH, P. (1989): La función simbólica. Gijón: Júcar.

REYNOSO, C. (1987): Paradigmas y estrategias en antropología simbólica. Buenos Aires: Búsqueda.

TURNER, V. (1980): La selva de los símbolos. Madrid: Siglo XXI.



Complementària

BARTH, F. (1975): Ritual and Knowledge among the Baktaman of New Guinea. New Haven: Yale University Press.

BASSO, K. H. (1990): Western Apache Language and Culture. Essays in Linguistic anthropology. Tucson: The University of Arizona Press, pp. ´i-24.

BAUDRILLARD, J. (1974): La economía política del signo. Madrid: Siglo XXI.

BURKE, K. (1989): On symbols and Society. Chicago and London: The University of Chicago Press, pp. 1-131 i 279-320.

CASSIRER, E. (1971): Filosofía de las formas simbólicas. México: F.C.E.

CASSIRER, E. (1987): Antropología filosófica. México: F. C. E.

CÁTEDRA, M. (1989): La vida y el mundo de los Vaqueiros de Alzada. Madrid: C.I.S.

CÁTEDRA, M. (1996): “Símbolos”, a Prat, J.; Martínez, A. (ed.), Ensayos de Antropología cultural. Homenaje a Claudio Esteva-Fabregat. Barcelona: Ariel, pp. 187-195.

CHECA, Francisco; Molina, Pedro (eds.). 1997. La función simbólica de los ritos. Barcelona: Icaria/ICA.

COHEN, Abner (1974): Two-Dimensional Man. An essay on the anthropology of power and symbolism in complex society. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.

COHEN, Anthony P. (1989): The symbolic construction of community. New York, London: Rouledge.

COLBY, B. N.; COLBY, L. M. (1986): El contador de los días. Vida y discurso de un adivino ixil. México: F.C.E.

DE COULANGES, F. (1989): La ciudad antigua. Estudio sobre el culto, el derecho y las instituciones de Grecia y Roma. México: Porrúa.

DE SAUSSURE, F. (1993): Curso de lingüística general. Barcelona: Planeta-Agostini

DOUGLAS, M. (1975): Implicit meanings. Essays in anthropology. London and Boston: Routledge & Kegan Paul.

DOUGLAS, M. (1978): Símbolos naturales. Madrid: Alianza.

DUCH, Ll. (199): Simbolisme i salut. Antropologia de la vida cotidiana (2 vols.). Barcelona: Publicacions de l’Abadía de Montserrat.

DURAND, G. (1981): Las estructuras antropológicas de lo imaginario. Introducción a la arquetipología general. Madrid: Taurus.

DURKHEIM, E.; MAUSS, M. (1971): “De ciertas formas primitivas de clasificación”, a Institución y culto. Representaciones colectivas y diversidad de civilizaciones. Barcelona, Barral, pp. 13-85.

ECO, U. (1988): Signo. Barcelona: Labor.

ELIADE, M. (1975): Iniciaciones místicas. Madrid: Taurus.

ELIADE, M. (1987): Imágenes y símbolos. Ensayos sobre el simbolismo mágico-religioso. Madrid: Taurus.

ELIADE, M. (1992): Lo sagrado y lo profano. Barcelona: Labor.

ELIADE, M. (1993): El mito del eterno retorno. Madrid: Alianza / Emecé.

ELIAS, N. (2000): Teoría del símbolo. Un ensayo de antropología cultural. Barcelona: Península.

EVANS-PRITCHARD, E. E. (1976): Brujería, magia y oráculos entre los Azande. Barcelona: Anagrama.

EVANS-PRITCHARD, E. E. (1980): “El problema de los símbolos”, a La religión nuer. Madrid: Taurus, pp. 147-378.

EVANS-PRITCHARD, E. E. (1990): Las teorías de la religión primitiva. Madrid: Siglo XXI.

FERNANDEZ, J. W.(1965): “Symbolic Consensus in a Fang Reformative Cult”, American Anthropologist, vol. 67, núm. 4, pp. 902-929.

FERNANDEZ, J. W. (1975): “On the Concept of the Symbol”, Current Anthropology, vol. 16, núm. 4, p. 652-654.

FERNANDEZ, J. W. (1982): Bwiti. An Ethnography of the Religious Imagination in Africa. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.

FERNANDEZ, J. W. (1986): Persuasions and Performances. The Play of Tropes in Culture. Bloomington: Indiana University Press.

FRAZER, J. G. (1981): La rama dorada. México: F.C.E.

FRAZER, J. G. (1998): Objetos y palabras tabú. México: F. C. E.

FREUD, S. (1984): Totem y tabú. Madrid: Alianza.

FREUD, S. (1992): La interpretación de los sueños. Barcelona: Planeta Agostini.

GEERTZ, C. (1960): The Religion of Java. Chicago and London: The University of Chicago Press.

GEERTZ, C. (1974): Agricultural Involution. The Process of Ecological Change in Indonesia. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.

GEERTZ, C. (1989): El antropólogo como autor. Barcelona: Paidós.

GODELIER, M. (1989): Lo ideal y lo material. Madrid: Taurus.

HARRIS, M. (1980): Vacas, cerdos, guerras y brujas. Madrid: Alianza.

HERDT, H. (ed.) (1982): Rituals of Manhood. Male Initiation in Papua New Guinea. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.

HORTON, R. (1973): Levy-Bruhl, Durkheim y la revolución científica. Barcelona: Cuadernos Anagrama.

JUNG, C. G. (1962): Símbolos de transformación. Buenos Aires: Paidós.

JUNG, C. G. (1989): Psicología y simbólica del arquetipo. Barcelona: Paidós.

JUNG, C. G.(1995): El hombre y sus símbolos. Barcelona: Paidós.

LEACH, E. (1978): Cultura y comunicación. La lógica de la conexión de los símbolos. Madrid: Siglo XXI.

LEACH, E. (1993): “Aspectos antropológicos del lenguaje: categorías animales e injuria verbal”, a VELASCO, H. (ed.) Lecturas de Antropología social y cultural. Madrid: UNED, pàg. 249-276.

LÉVI-STRAUSS, C. (1968): Mitológicas I. Lo crudo y lo cocido. México: F. C. E.

LÉVI-STRAUSS, C. (1971): Mitológicas II. De la miel a las cenizas. México: F. C. E.

LÉVI-STRAUSS, C. (1988): El pensamiento salvaje. México: F. C. E.

LÉVI-STRAUSS, C. (1991): Antropología estructural II. Madrid: Siglo XXI.

LÉVI-STRAUSS, C. (1992): Antropología estructural. Barcelona: Paidós.

LÉVY-BRUHL, L. (1972): La mentalidad primitiva. Buenos Aires: La Pléyade.

LÉVY-BRUHL, L. (1974): El alma primitiva. Barcelona: Península.

MALINOWSKI, B. (1977): El cultivo de la tierra y los ritos agrícolas en las islas Trobiand. Barcelona: Labor.

MALINOWSKI, B. (1986): Els Argonautes del Pacífic Occidental. Barcelona: Edicions 62.

MALINOWSKI, B. (1993): Mito, magia y religión. Barcelona: Planeta-Agostini.

MAUSS, M. (1991): Sociología y antropología. Madrid: Tecnos.

MAUSS, M.; HUBERT, H. (1995). Assaig sobre la naturalesa i funció del sacrifici. Barcelona: Icaria.

MORRIS, B. (1995): Introduccón al estudio antropológico de la religión. Barcelona: Paidós.

MORRIS, Ch. (1985): Fundamentos de la teoría de los signos. Barcelona: Paidós.

PEACOCK, J. L. (1987): Rites of Modernization. Symbolic and social aspects of indonesian proletarian drama. Chicago and London: The University of Chicago Press.

PEIRCE, CH. S. (1988). El hombre, un signo. Barcelona: Crítica.

RADCLIFFE-BROWN, A. R. (1964): The Andaman Islanders. New York: The Free Press.

RADCLIFFE-BROWN, A. R. (1996): Estructura y función en la sociedad primitiva. Barcelona: Península.

RAPPAPORT, R. A. (1987): Cerdos para los antepasados. El ritual en la ecología de un pueblo en Nueva Guinea. Madrid: Siglo XXI.

ROBERTSON SMITH, W.(1956): The Religion of the Semites. The Fundamental Institutions. New York: Meridian Books.

SALZMANN, Z. (1993): Language, culture and society: An introduction to Linguistic Anthropology. Boulder: Westview Press.

SCHNEIDER, D. M.(1968): American Kinship: A Cultural Account. New Jerse: Prentice-Hall, Englewood Cliffs.

SHALINS, M. (1997): Cultura y razón práctica. Barcelona: Gedisa.

SPERBER, D. (1978): El simbolismo en general. Barcelona: Promoción Cultural.

TAMBIAH, S. J. (1968): “The magical power of words”, Man, vol. 3, núm. 2, pp. 175-208.

TAMBIAH, S. J. (1969): “Animals Are Good to Think And Good to Prohibit”, Ethnology, vol. 8, núm. 4, pp. 423-459.

TURNER, V. (1974): Dramas, fields, and metaphors. Symbolic Action in Human Society. Ithaca and London: Cornell University Press.

TURNER, V. (1975): Revelation and Divination in Ndembu Ritual. Ithaca and London: Cornell University Press.

TURNER, V. (1988): El proceso ritual. Estructura y antiestructura. Madrid: Taurus.

VAN GENNEP, A. (1986): Los ritos de paso. Madrid: Taurus.

VOGT, E. Z. (1993): Ofrendas para los dioses. México: F. C. E.

WAGNER, R. (1967): The Curse o Souw. Principles of Daribi Clan Definition and Alliance in New Guinea. Chicago and London: University of Chicago Press.

WHITE, L. (1975): “El concepto de cultura”, a Khan, J. S. (ed.). El concepto de cultura: Textos fundamentales. Barcelona: Anagrama, pp. 129-155.

ZULAIKA, J. (1992): Caza, símbolo y eros. Madrid: Narea.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
RELIGIÓ I VISIÓ DEL MÓN/12102001
INTERCULTURALITAT I RELIGIÓ/12102225

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CLÀSSICS DE LES CIÈNCIES SOCIALS/12102227

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
RELIGIÓ I VISIÓ DEL MÓN/12102001
HISTÒRIA DE L'ANTROPOLOGIA/12102005
TEORIA I MÈTODES EN ANTROPOLOGIA SOCIAL/12102013
 
Altres comentaris
Donat el seu ampli abast, l'aplicació de l'antropologia simbòlica és perfectament possible a la resta de camps especialitzats de l'antropologia, tals com la política, l'economia, la medicina, etc.. Per tant, la majoria de la resta d'assignatures són compatibles i del tot adequades pel que fa a eventuals creuaments de continguts d'anàlisi antropològica. Aquesta guia docent és orientativa. Qualsevol modificació serà prèviament informada directament a l'aula
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent