DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INTERCULTURALITAT I RELIGIÓ Codi 12102225
Ensenyament
Antropologia Social i Cultural (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
RODA AIXENDRI, ROBERTO
Adreça electrònica roberto.roda@urv.cat
Professors/es
RODA AIXENDRI, ROBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant L´assignatura es planteja com una aportació a la civilització de la convivència.

Competències
Codi  
A1 Conèixer les diferents teories i debats antropològics.
A2 Redactar una ressenya crítica sobre un article o llibre antropològic.
A3 Analitzar i valorar críticament les aportacions més destacades de la teoria antropològica.
A4 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social.
A5 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema social particular
A6 Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes d'etnografia, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'ha de saber ubicar el rol de l'antropòleg.
B1 Reconeixement i sensibilitat per la diversitat ètnica i cultural.
B2 Capacitat per treballar en equip
B3 Aprendre a aprendre
B4 Capacitat crítica davant la xenofòbia i el racisme
B5 Resoldre problemes de forma efectiva
B6 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B7 Capacitat crítica davant dels sistemes experts i burocràtics de la modernitat (discursos i pràctiques biomèdics, pedagògics, etc.)
B8 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B9 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B10 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Coneixer el marc teòric i conceptual específic de l´assignatura. A1
A2
A4
B4
B5
C3
C5
2. Incorporar els elements teòrics adquirits a l´anàlisi de la realitat empírica en aquest camp específic. A4
A5
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B9
B10
C3
C4
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina. A3
A5
A6
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
C3
C4

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: INTRODUCCIÓ: La societat multicultural i el factor religiós. 1.1. Laicitat i religió.
2. “GLOBALITZACIÓ” I MIGRACIONS COM A CAUSES IMMEDIATES 2.1 La caiguda del mur de Berlín.
2.2 Revolució de les comunicacions. La telemàtica.
2.3 El procés de globalització.
2.4 La “fi de la historia”.
3. LES ESQUERDES DEL NOU “ORDRE” SOCIAL 3.1 De la ”fi de la història” a l’amenaça del “xoc de civilitzacions”.
3.2 Les línies de fractura cultural. Orígens i fonaments de la democràcia.
3.3 Democràcia i polítiques d´immigració.
3.4 Les causes dels conflictes.
4. LA DIALÈCTICA DE LA SECULARITZACIÓ 4.1 La religió i el fonament del dret.
4.2 Redefinir la “raó”: de l´universal abstracte a l´hermenèutic.
4.3 Política, religió i antropologia: el primat de la relació.
4.4 La religió com a pont entre cultures i factor de pau.
5. PER UNA COOPERACIÓ INELUDIBLE. EDUCACIÓ, DIÀLEG I CONVIVÈNCIA EN UN DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE : COMUNICACIÓ INTERCULTURAL. 5.1. El significat de la interculturalitat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
20 40 60
Presentacions / exposicions
12 12 24
Treballs
4 4 8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
24 24 48
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l´assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l´assignatura a càrrec del professor.
Presentacions / exposicions És treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l´aula.
Treballs El treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l´alumne sobre una temàtica específica.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació de resultats i resolució de preguntes suscitades.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l´assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral S´avaluarà mitjançant l´elaboració d´un assaig, amb el qual es demostri un bon coneixement dels continguts teòrics i metodològics del curs. 40%
Presentacions / exposicions Avaluació dels diferents treballs realitzats. 15%
Treballs Redacció d´un assaig del curs. 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs. 15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
, , ,

AA.VV.  Pluralisme et laïcité. Chrétiens et musulmans proposent. Paris, Bayard/Centurion, 1996.

AA. VV. Immigració i ciutadania. Barcelona, Fundació Pere Ardiaca, 2006.

APEL, TOURAINE (y otros).  Topografías del mundo contemporáneo.  Madrid, Encuentro, 1998.

BAUMAN, Z. Vida líquida. Barcelona., Piados, 2006.

DUEÑAS, M. (Ed.). Xoc de civilitzacions. A l´entorn de S.P. Huntington i el debat sobre el nou escenari 

                                 interncional. Barcelona, Proa, 1997.      

 KHALIL, S. Cien preguntas sobre el islam. Madrid, Encuentro, 2003.

 RATZINGER-HABERMAS. Dialéctica de la secularización. Sobre la razón y la religión. Encuentro, 2006.

 

Complementària , , ,

  ALLAM, M. Kamizake made in europe. Riuscirà l´occidente a sconfiggere i terroristi islamici? Milano,

                        Mondadori, 2004.

BAUMAN, ZIdentidad. Madrid, Losada, 2005.

                      . La sociedad individualizada. Madrid, Cátedra,2001.

  ELIADE, M.   Lo sagrado y lo profano.  Barcelona,  Guadarrama, 1967.

  FINKIELKRAUT, A. La humanidad perdida. Ensayos  sobre el siglo XX.  Barcelona, Anagrama, 1998.

FUKUYAMA,  . EL fin de la historia.

GIUSSANI, L.  La conciencia religiosa del hombre moderno.   Madrid, Encuentro, 1986.

HUNTINGTON, S.P.   El choque de civilizaciones.   Barcelona, Paidós, 1997.

JAMES, E.O.   Historia de las religiones.  Madrid, Alianza editorial, 1975.

 KEPEL. G.   La revancha de Dios. Barcelona,  Anaya-Muchnik, 1991.

 KYMLICHA, W.   Ciutadania multicultural.   Barcelona,  Proa, 1999.

  LEVRAT. Dynamique de la rencontre. Un approche anthropologique du dialogue. Paris, L ´Harmattan,1999.

  MAILA – ROQUE  ( ed. )   Els reptes de la interculturalitat a la Mediterrànea.   Barcelona,  Proa, 2001.

  MERNISSI, F. El miedo a la modernidad. Islam y democracia. Madrid, Ed. del Or. y del Med. 1992.

  NAÏR, S.   Las heridas abiertas.   Madrid, Suma de Letras, S.L.  2002.

  OTTO, R.   Lo Santo. Lo racional y lo irracional en la idea de Dios.   Madrid,  Alianza, 1980.

RIES, J. (coord. )   Tratado de antropología de lo sagrado. ( 6 vols. )   Valladolid,  Trotta.

  RIESMAN, D. La muchedumbre solitaria.   Buenos aires,  Paidós, 1971.

  SAID, E. Orientalisme .Vic, Eumo, 1991 / Orientalismo. Madrid, Debate, 2002..  

  SARTORI, G. .La sociedad multiétnica.  Madrid,  Taurus, 2001

  STEINER, G.   Nostalgia del absoluto.  Madrid,  Siruela, 1991.

TAYLOR, CH.   Las fuentes del yo.   Barcelona,  Paidós, 1996.

                          El multiculturalismo y la “pérdida del reconocimiento”.   México,  F. C.E. 1993.  

                           La ética de la autenticidad.   Barcelona , Paidós, 1996.

Recomanacions