DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL MÓN ACTUAL Codi 12111001
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
ZENOBI ., LAURA
Adreça electrònica laura.zenobi@urv.cat
Professors/es
ZENOBI ., LAURA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B12 Presa de desicions
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer l'evolució històrica del segle XX, en especial l'entramat ideològic, social i polític que permet entendre els processos que han dut a la societat actual. B1
B3
C3
C4
Analitzar la percepció d'aquesta evolució històrica per part dels contemporanis dels fets, així com la interpretació i reconstrucció posterior per part dels intermediaris culturals i polítics. B1
B3
C4
Conèixer els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els Estats, els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX. B1
B3
C3
C4
Saber gestionar un debat historiogràfic Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de la disciplina a nivell oral i escrit. Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar críticament els seus desenvolupaments. B1
B2
B3
B4
B12
C3
C4
Saber transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, a un públic tan especialitzat com no especialitzat. Demostrar que es poden utilitzar els principals esdeveniments de la Història Universal i de la Història d’Europa, per poder gestionar en perspectiva comparativa el conjunt dels fets, estimulant-se la reflexió sobre el mateix. B2
B3
B4
B5
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció al curs. El segle curt.

El quadro geo-polític abans de la I Guerra Mundial.

Els imperis en dissolució.

Els nacionalismes emergents.

El sistema de aliances.
La I Guerra Mundial.





La revolució russa.
Causes de la I Guerra Mundial.

Característiques y fases de la I Guerra Mundial.

La pau de Versalles i els nous Estats; les conseqüències econòmiques y socio-culturals.

La revolució de febrer en Russia; les tensions internes i les crisis polítiques.

La revolució de octubre.

La guerra civil russa.

El ascens de Stalin al poder i la seva consolidació al poder.
La primera postguerra.
El bienni roig.

Xina des de la República fins la Llarga Marxa.

La Gran depressió.

Europa camí a l’autoritarisme.
Els feixismes i la II Guerra mundial. El ascens dels feixismes: Itàlia i Alemanya: institucions; política econòmica; política social.

Característiques i fases de la II Guerra Mundial; les noves tecnologies; l’impacte social.

Conseqüències de la II Guerra Mundial; la construcció europea.
Segona postguerra y Guerra freda. El panorama occidental: la pau i les relacions internacionals. Condiciones socio-culturales y econòmiques.

Descolonització.

Les tensions de la postguerra i el principi de la Guerra Freda. Xina y Corea.

Les transformacions de les democràcies europees i els canvis socials.

Guerra freda: coexistència pacífica, confrontació i distensió.

Epíleg del segle curt. El món després de la caiguda del mur de Berlín.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
28 28 56
Treballs
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
Estudis previs
0 10 10
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves orals
0 15 15
Proves de desenvolupament
0 15 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori... per part de l'alumne.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Trabajo escrito sobre las prácticas. 30%
Proves orals Examen oral 30%
Proves de desenvolupament Examen escrito 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els coneixements de l'alumnat s'avaluen mitjançant una prova escrita, que consta d'una part teòrica i d'una altra de pràctica, i un treball de curs, que consisteix a analitzar totes les classes pràctiques dutes a terme (films i textos).


Fonts d'informació

Bàsica

 

ARACIL, R., OLIVER J., SEGURA, A., El mundo actual. De la Segunda Guerra Mundial a nuestros días, Barcelona, Universitat de Barcelona, 1995.

BENZ, W., GRAML, H., El siglo XX. Europa después de la II Guerra Mundial 1945-1982. 2 vols. Madrid, Siglo XXI, 1986.

BENZ, W., GRAML, H., El siglo XX. Problemas mundiales entre los dos bloques de poder, Madrid, Siglo XXI, 1986.

BRIGGS, ASA, CLAVIN, PATRICIA, Historia contemporánea de Europa 1789-1989, Barcelona, Crítica, 2004.

CABRERA, M., Europa 1945-1990, Edit. Pablo Iglesias, Madrid, 1992.

CHAMBERLAIN, M.E., La descolonización. La caída de los imperios europeos, Barcelona, Ariel, 1997.

CALVOCORESSI, P., Historia política del mundo contemporáneo, Madrid, Akal, 1987.

GAILLARD, JEAN MICHEL, ROWLEY, ANTHONY, Historia de un continente. Europa desde 1850, Madrid, Alianza, 2000.

GARCÍA DE CORTÁZAR, F., LORENZO ESPINOSA, J. M., Historia del mundo actual 1945-1992,  Madrid, Alianza Editorial, 1992.

HOBSBAWM, E.H. Historia del siglo XX, Barcelona, Crítica, 1995.

KITCHEN, MARTIN, El periodo de entreguerras en Europa, Madrid, Alianza, 1992.

MAMMARELLA, G. Historia de Europa Contemporánea (1945-1990), Barcelona, Ariel, 1990.

MARTINEZ CARRERAS, J.U., Historia del mundo actual, Madrid, Marcial Pons, 1996.

MAZOWER, MARK, La Europa Negra. Barcelona, Ediciones B, 2001.

MOSSE, GEORGE M., La cultura europea del siglo XX, Barcelona, Ariel, 1997.

VEIGA, FRANCISCO, UCELAY DA CAL, ENRIQUE, DUARTE, ÁNGEL, La paz simulada. Una historia de la guerra fría 1941-1991, Madrid, Alianza Editorial, 1991.

VILLARES, RAMON, BAHAMONDE, ÁNGEL, El mundo contemporáneo, Madrid, Taurus, 2001.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent