DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TEORIA I TÉCNICA DEL LLENGUATGE ÀUDIOVISUAL (RÀDIO I TV) Codi 12111004
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
12 6 6 Troncal Segon Anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
MONTAGUT CALVO, MARTA
Adreça electrònica josetxo.cerdan@urv.cat
marta.montagut@urv.cat
laia.quilez@urv.cat
Professors/es
CERDAN LOS ARCOS, JOSE FRANCISCO
MONTAGUT CALVO, MARTA
QUÍLEZ ESTEVE, LAIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències

Continguts
Tema Subtema

1.- Característiques generals del llenguatge audiovisual
1.1 Definició de llenguatge audiovisual
1.2 Llenguatge televisiu i cinematogràfic: descripció, similituds i diferències
1.3 Llenguatge radiofònic
2.- La planificació per a la producció de productes audiovisuals 2.1 El guió com a eina bàsica per a l’elaboració de qualsevol producte audiovisual
2.2 Tipologies
2.3 Altres aspectes a tenir en compte en la realització d’un producte audiovisual
3.- El llenguatge televisiu i cinematogràfic 3.1 Funcions
3.2 Unitats narratives
3.3 Composició de la imatge
3.4 L’espai visual
3.5 L’eix d’acció
3.6 Construcció del discurs audiovisual: raccord, transicions, ritme i muntatge.
3.7 Altres elements del discurs: vestuari, fotografia, il.luminació...
3.8 Les figures retòriques
3.9 Procediments narratius objectius i subjectius

4.- El so en el llenguatge televisiu i cinematogràfic
4.1 So com a valor afegit a la imatge
4.2 Elements bàsics
4.3 Muntatge sonor
5.- Llenguatge radiofònic 5.1 Elements bàsics del discurs sonor
5.2 La paraula
5.3 La música
5.4 Els efectes sonors
5.5 El silenci
5.6 El muntatge radiofònic
5.7 Construcció de l’espai sonor
5.8 Construcció del temps sonor
6.- Usos pràctics del llenguatge audiovisual

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
0 0 0
Pràctiques a laboratoris
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Pràctiques a laboratoris Durant el curs es faran cinc pràctiques dividides en dos blocs: imatge i so.

Pel que fa a les pràctiques d’imatge es plantejaran les següents.
- Construcció d’una seqüència inicial (de 2 o 3 minuts) que introdueixi una història (pot ser l’inici d’un curtmetratge o llargmetratge): per tant ha de ser una seqüència descriptiva que aporti la informació bàsica sobre el gènere, el tractament de la imatge, la presentació de personatges, etcètera. Està terminantment prohibit utilitzar música extradiegètica.
- Gravació d’una peça d’uns 5 minuts. Es determinaran unes limitacions de llenguatge audiovisual per elaborar una peça de temàtica lliure.
- Pràctica de realització de televisió. realitzar un dramàtic (es facilitaran els textos prèviament) al plató. S’han de treballar conceptes com la planificació de les càmeres, l’escaleta del programa, la il•luminació i el decorat depenent de la tipologia del dramàtic.

Les pràctiques de ràdio seran les següents:
- Creació d’una imatge auditiva. Es tracta d’utilitzar els elements del llenguatge sonor per tal de recrear una determinada situació. Ha de durar uns 3 o 4 minuts. És important que s’utilitzin músiques en totes les seves funcions i també efectes sonors. Cal no abusar de la paraula.
- Creació d’un programa radiofònic. Aquí el gènere també és lliure. Es tracta d’enregistrar, en directe a l’estudi a ràdio, els 20 primers minuts d’un programa de ràdio convencional. L’alumnat haurà de crear indicatius i separadors, fer una selecció de sintonies segons el gènere de programa escollit, treballar l’estructura i el guió del programa a través d’una escaleta base. A més a més es podrà inserir alguna peça pregravada com un petit reportatge, gag o dramàtic. També es pot introduir so extret de la televisió o la ràdio (talls de veu, etc...).

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les notes finals dependran, en un 50%, de l'examen teòric del mes de juny. Es farà un parcial al mes de gener en el qual caldrà suprear el 6 per alliberar matèria. El 50% restant de la nota correpondrà a les pràctiques. Les persones que no segueixin l'avaluació continuada tenen dret a examinar-se en un examen tericopràctic final al mes de juny.


Fonts d'informació

Bàsica

Imatge

Bordwell, D. El Arte cinematográfico. Una introducción.

Casetti, Francesco i Di Chio, Federico (1991). Cómo analizar un film. Col. Instrumentos Paidós. Barcelona: Paidós.

Chion, Michel (1999). La audivisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós.

Millerson, G. (1991). Ténicas de realización y producción en televisión. Madrid: IORTV.

 

Guió

Comparato, D. (1988). El guión. Arte y técnica de escribir para cine y televisión. Madrid: IORTV.

Chion, Michel (1999). Cómo se escribe un guión. Madrid: Cátedra.

 

Ràdio

Arnheim, Rudolph (1980). Estética Radiofónica. Barcelona: Gustavo Gili.

Balsebre, Armand (1994). El lenguaje radiofónico. Madrid: Càtedra.

Rodríguez, Ángel (1998). La dimensión sonora del lenguaje audiovisual. Barcelona: Paidós.

Complementària

Recomanacions