DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL (RÀDIO I TV) Codi 12111004
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
12 6 6 Troncal Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CERDAN LOS ARCOS, JOSE FRANCISCO
QUÍLEZ ESTEVE, LAIA
Adreça electrònica josetxo.cerdan@urv.cat
laia.quilez@urv.cat
0
Professors/es
CERDAN LOS ARCOS, JOSE FRANCISCO
QUÍLEZ ESTEVE, LAIA
PERALES GARCIA, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant Capacitació en el domini de les possibilitats expressives del llenguatge audiovisual.

Competències
Codi  
A19 Capacitat i habilitat per a la creació i el desenvolupament d’elements gràfics, imatges, símbols o textos
A22 Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia)
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Planificació i organització
B10 Capacitat de lideratge
B11 Motivació per la qualitat
B12 Presa de desicions
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
B15 Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conéixer, identificar i analitzar els elements del llenguatge audiovisual per tal de copsar la complexitat formal de qualsevol producció audiovisual A19
B1
B2
B3
Tenir la capacitat d'elaborar peces audiovisuals aprofitant totes les possibilitats expressives del llenguatge per a qualsevol suport A19
A22
B5
B9
B10
B11
B12
B13
B15
C2
C5
Capacitar a l'alumne per al treball col.laboratiu en un entorn de presa de decisions grupal i portant a terme dinàmiques de simulació professional a l'hora d'elaborar les peces audiovisuals encarregades A19
A22
B3
B5
B9
B10
B11
B12
B13
C2
Potenciar la creativitat de l'alumne per tal que utilitzi les possibilitats expressives del llenguatge audiovisual de forma original i adequada. A19
A22
B1
B3
B11
B12
B15
C3

Continguts
Tema Subtema

1.- Característiques generals del llenguatge audiovisual
1.1 Definició de llenguatge audiovisual
1.2 Llenguatge televisiu i cinematogràfic: descripció, similituds i diferències
1.3 Llenguatge radiofònic
2.- La planificació per a la producció de productes audiovisuals 2.1 El guió com a eina bàsica per a l’elaboració de qualsevol producte audiovisual
2.2 Tipologies
2.3 Altres aspectes a tenir en compte en la realització d’un producte audiovisual
3.- El llenguatge televisiu i cinematogràfic 3.1 Funcions
3.2 Unitats narratives
3.3 Composició de la imatge
3.4 L’espai visual
3.5 L’eix d’acció
3.6 Construcció del discurs audiovisual: raccord, transicions, ritme i muntatge.
3.7 Altres elements del discurs: vestuari, fotografia, il.luminació...
3.8 Les figures retòriques
3.9 Procediments narratius objectius i subjectius

4.- El so en el llenguatge televisiu i cinematogràfic
4.1 So com a valor afegit a la imatge
4.2 Elements bàsics
4.3 Muntatge sonor
5.- Llenguatge radiofònic 5.1 Elements bàsics del discurs sonor
5.2 La paraula
5.3 La música
5.4 Els efectes sonors
5.5 El silenci
5.6 El muntatge radiofònic
5.7 Construcció de l’espai sonor
5.8 Construcció del temps sonor
6.- Usos pràctics del llenguatge audiovisual 6.1 Pràctìques de vídeo 1 i 2
6.2 Pràctiques de televisió
6.3 Pràctiques de ràdio
6.4 Pràctica final: creació d'un producte global d'imatge i so amb temàtica lliure

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 4 8
 
Sessió Magistral
2 2 4
Pràctiques a laboratoris
8 64 72
Treballs
2 24 26
Presentacions / exposicions
4 8 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 8 12
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
Proves de desenvolupament
8 80 88
Proves pràctiques
8 64 72
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es porta a terme una repassada a eines tecnològiques que els alumnes hauran d'utilitzar durant el curs, a més de fer un test introductori sobre coneixements bàsics sobre l'audiovisual: història, referents visuals i sonors...
Sessió Magistral A partir del programa de l'assignatura, els alumnes copsen tots els elements del llenguatge audiovisual a través d'exemples audiovisuals diversos que es projecten a l'aula durant tot el curs.
Pràctiques a laboratoris Durant el curs es faran cinc pràctiques dividides en dos blocs: imatge i so.

Pel que fa a les pràctiques d’imatge es plantejaran les següents.
- Construcció d’una seqüència inicial (de 2 o 3 minuts) que introdueixi una història (pot ser l’inici d’un curtmetratge o llargmetratge): per tant ha de ser una seqüència descriptiva que aporti la informació bàsica sobre el gènere, el tractament de la imatge, la presentació de personatges, etcètera. Està terminantment prohibit utilitzar música extradiegètica.
- Gravació d’una peça d’uns 5 minuts. Es determinaran unes limitacions de llenguatge audiovisual per elaborar una peça de temàtica lliure.
- Pràctica de realització de televisió. realitzar un dramàtic (es facilitaran els textos prèviament) al plató. S’han de treballar conceptes com la planificació de les càmeres, l’escaleta del programa, la il•luminació i el decorat depenent de la tipologia del dramàtic.

Les pràctiques de ràdio seran les següents:
- Creació d’una imatge auditiva. Es tracta d’utilitzar els elements del llenguatge sonor per tal de recrear una determinada situació. Ha de durar uns 3 o 4 minuts. És important que s’utilitzin músiques en totes les seves funcions i també efectes sonors. Cal no abusar de la paraula.
- Creació d’un programa radiofònic. Aquí el gènere també és lliure. Es tracta d’enregistrar, en directe a l’estudi a ràdio, els 20 primers minuts d’un programa de ràdio convencional. L’alumnat haurà de crear indicatius i separadors, fer una selecció de sintonies segons el gènere de programa escollit, treballar l’estructura i el guió del programa a través d’una escaleta base. A més a més es podrà inserir alguna peça pregravada com un petit reportatge, gag o dramàtic. També es pot introduir so extret de la televisió o la ràdio (talls de veu, etc...).
Treballs Es proposa l'elaboració un treball d'anàlisi profund d'un programa radiofònic a través del seguiment d'aquest durant una setmana d'emissió.
Presentacions / exposicions Durant el curs es fan entre 4 o 5 xerrades de professionals vinculats al món de la comunicació que presenten a classe els seus projectes audiovisuals: des de directors de cinema a responsables de programes de ràdio i televisió.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es proposa als alumnes, a partir del contingut teòric de les classes magistrals, que aquests facin una aplicació pràctica que consisteix en l'anàlisi de fragments de pel.lícules, programes de televisió i de ràdio o fins i tot produccions pensades per plataformes digitals (internet, mòbil...).

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Es porta una intensa tasca de seguiment de l'alumne a través de tutories online i pressencials per tal de orientar les pràctiques de laboratori durant el curs, així com aclarir els dubtes respecte als anàlisi de problemes i casos que han de presentar.

Avaluació
  Descripció Pes
Atenció personalitzada 1.- Es porten a terme tutories d'orientació prèvies a la realització de les 5 pràctiques del curs. Es fan en grup.
2.-Es porten a terme tutories de correcció de les 5 pràctiques. Es fan en grup.
3.- Es porten a terme tutories online o presencials d'aclariment de dubtes davant dels exercicis i treballs d'anàlisi audiovisual proposats a l'assignatura.
4.- Es porten a terme tutories individualitzades de revisió d'exercicis i treballs d'anàlisi
-50% de la nota final depèn de la mitjana de les 5 pràctiques del curs.
- 25% depèn de l'examen de la part d'imatge de l'assignatura
-25% depèn del treball d'anàlisi radiofònic final
Altres

-Puntualment es portaran a terme exercicis a classe en funció de xerrades i projeccions que s'avaluaran dins del 50% de l'avaluació corresponent a la part pràctica de l'assignatura.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Tot i ser una assigantura anual, es facilita a l'alumne la possibilitat d'alliberar la matèria donada al primer semestre, corresponent als temes de l'1 al 4 relacionats amb la part d'imatge del llenguatge audiovisual, a través d'un exercici d'anàlisi del fragment d'un film on s'hauran d'aplicar els coneixements adquirits durant el curs. Per superar aquesta prova s'ha d'aconseguir una nota igual o superior a 6. En cas contrari, l'alumne assistirà directament a la prova corresponent de la convocatòria del mes de juny.

És totalment obligatori tenir aprovada la part pràctica i la teòrica de l'assignatura per tal de poder-la superar. No es farà mitjana si alguna de les dues parts no està aprovada.


Fonts d'informació

Bàsica

Imatge

Bordwell, D. El Arte cinematográfico. Una introducción.

Casetti, Francesco i Di Chio, Federico (1991). Cómo analizar un film. Col. Instrumentos Paidós. Barcelona: Paidós.

Chion, Michel (1999). La audivisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós.

Millerson, G. (1991). Ténicas de realización y producción en televisión. Madrid: IORTV.

 

Guió

Comparato, D. (1988). El guión. Arte y técnica de escribir para cine y televisión. Madrid: IORTV.

Chion, Michel (1999). Cómo se escribe un guión. Madrid: Cátedra.

 

Ràdio

Arnheim, Rudolph (1980). Estética Radiofónica. Barcelona: Gustavo Gili.

Balsebre, Armand (1994). El lenguaje radiofónico. Madrid: Càtedra.

Rodríguez, Ángel (1998). La dimensión sonora del lenguaje audiovisual. Barcelona: Paidós.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DISSENY GRÀFIC I COMPOSICIÓ VISUAL/12111106
TEORIA I CRÍTICA DEL FILM/12111212
TEORIA DE LA IMATGE/12112228

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I DE LA XARXA/12111003
HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL/12111205
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent