Codi |
|
A19 |
Capacitat i habilitat per a la creació i el desenvolupament d’elements gràfics, imatges, símbols o textos |
A22 |
Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B9 |
Planificació i organització |
B10 |
Capacitat de lideratge |
B11 |
Motivació per la qualitat |
B12 |
Presa de desicions |
B13 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
B15 |
Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conéixer, identificar i analitzar els elements del llenguatge audiovisual per tal de copsar la complexitat formal de qualsevol producció audiovisual |
A19
|
B1 B2 B3
|
|
Tenir la capacitat d'elaborar peces audiovisuals aprofitant totes les possibilitats expressives del llenguatge per a qualsevol suport |
A19 A22
|
B5 B9 B10 B11 B12 B13 B15
|
C2 C5
|
Capacitar a l'alumne per al treball col.laboratiu en un entorn de presa de decisions grupal i portant a terme dinàmiques de simulació professional a l'hora d'elaborar les peces audiovisuals encarregades |
A19 A22
|
B3 B5 B9 B10 B11 B12 B13
|
C2
|
Potenciar la creativitat de l'alumne per tal que utilitzi les possibilitats expressives del llenguatge audiovisual de forma original i adequada. |
A19 A22
|
B1 B3 B11 B12 B15
|
C3
|
Tema |
Subtema |
1.- Característiques generals del llenguatge audiovisual
|
1.1 Definició de llenguatge audiovisual
1.2 Llenguatge televisiu i cinematogràfic: descripció, similituds i diferències
1.3 Llenguatge radiofònic
|
2.- La planificació per a la producció de productes audiovisuals |
2.1 El guió com a eina bàsica per a l’elaboració de qualsevol producte audiovisual
2.2 Tipologies
2.3 Altres aspectes a tenir en compte en la realització d’un producte audiovisual
|
3.- El llenguatge televisiu i cinematogràfic |
3.1 Funcions
3.2 Unitats narratives
3.3 Composició de la imatge
3.4 L’espai visual
3.5 L’eix d’acció
3.6 Construcció del discurs audiovisual: raccord, transicions, ritme i muntatge.
3.7 Altres elements del discurs: vestuari, fotografia, il.luminació...
3.8 Les figures retòriques
3.9 Procediments narratius objectius i subjectius
|
4.- El so en el llenguatge televisiu i cinematogràfic
|
4.1 So com a valor afegit a la imatge
4.2 Elements bàsics
4.3 Muntatge sonor
|
5.- Llenguatge radiofònic |
5.1 Elements bàsics del discurs sonor
5.2 La paraula
5.3 La música
5.4 Els efectes sonors
5.5 El silenci
5.6 El muntatge radiofònic
5.7 Construcció de l’espai sonor
5.8 Construcció del temps sonor
|
6.- Usos pràctics del llenguatge audiovisual |
6.1 Pràctìques de vídeo 1 i 2
6.2 Pràctiques de televisió
6.3 Pràctiques de ràdio
6.4 Pràctica final: creació d'un producte global d'imatge i so amb temàtica lliure |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
4 |
8 |
|
Sessió Magistral |
|
2 |
2 |
4 |
Pràctiques a laboratoris |
|
8 |
64 |
72 |
Treballs |
|
2 |
24 |
26 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
8 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
8 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
4 |
8 |
|
Proves de desenvolupament |
|
8 |
80 |
88 |
Proves pràctiques |
|
8 |
64 |
72 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es porta a terme una repassada a eines tecnològiques que els alumnes hauran d'utilitzar durant el curs, a més de fer un test introductori sobre coneixements bàsics sobre l'audiovisual: història, referents visuals i sonors... |
Sessió Magistral |
A partir del programa de l'assignatura, els alumnes copsen tots els elements del llenguatge audiovisual a través d'exemples audiovisuals diversos que es projecten a l'aula durant tot el curs. |
Pràctiques a laboratoris |
Durant el curs es faran cinc pràctiques dividides en dos blocs: imatge i so.
Pel que fa a les pràctiques d’imatge es plantejaran les següents.
- Construcció d’una seqüència inicial (de 2 o 3 minuts) que introdueixi una història (pot ser l’inici d’un curtmetratge o llargmetratge): per tant ha de ser una seqüència descriptiva que aporti la informació bàsica sobre el gènere, el tractament de la imatge, la presentació de personatges, etcètera. Està terminantment prohibit utilitzar música extradiegètica.
- Gravació d’una peça d’uns 5 minuts. Es determinaran unes limitacions de llenguatge audiovisual per elaborar una peça de temàtica lliure.
- Pràctica de realització de televisió. realitzar un dramàtic (es facilitaran els textos prèviament) al plató. S’han de treballar conceptes com la planificació de les càmeres, l’escaleta del programa, la il•luminació i el decorat depenent de la tipologia del dramàtic.
Les pràctiques de ràdio seran les següents:
- Creació d’una imatge auditiva. Es tracta d’utilitzar els elements del llenguatge sonor per tal de recrear una determinada situació. Ha de durar uns 3 o 4 minuts. És important que s’utilitzin músiques en totes les seves funcions i també efectes sonors. Cal no abusar de la paraula.
- Creació d’un programa radiofònic. Aquí el gènere també és lliure. Es tracta d’enregistrar, en directe a l’estudi a ràdio, els 20 primers minuts d’un programa de ràdio convencional. L’alumnat haurà de crear indicatius i separadors, fer una selecció de sintonies segons el gènere de programa escollit, treballar l’estructura i el guió del programa a través d’una escaleta base. A més a més es podrà inserir alguna peça pregravada com un petit reportatge, gag o dramàtic. També es pot introduir so extret de la televisió o la ràdio (talls de veu, etc...).
|
Treballs |
Es proposa l'elaboració un treball d'anàlisi profund d'un programa radiofònic a través del seguiment d'aquest durant una setmana d'emissió. |
Presentacions / exposicions |
Durant el curs es fan entre 4 o 5 xerrades de professionals vinculats al món de la comunicació que presenten a classe els seus projectes audiovisuals: des de directors de cinema a responsables de programes de ràdio i televisió. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es proposa als alumnes, a partir del contingut teòric de les classes magistrals, que aquests facin una aplicació pràctica que consisteix en l'anàlisi de fragments de pel.lícules, programes de televisió i de ràdio o fins i tot produccions pensades per plataformes digitals (internet, mòbil...). |
|
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Es porta una intensa tasca de seguiment de l'alumne a través de tutories online i pressencials per tal de orientar les pràctiques de laboratori durant el curs, així com aclarir els dubtes respecte als anàlisi de problemes i casos que han de presentar. |
|
|
Descripció |
Pes |
Atenció personalitzada |
1.- Es porten a terme tutories d'orientació prèvies a la realització de les 5 pràctiques del curs. Es fan en grup.
2.-Es porten a terme tutories de correcció de les 5 pràctiques. Es fan en grup.
3.- Es porten a terme tutories online o presencials d'aclariment de dubtes davant dels exercicis i treballs d'anàlisi audiovisual proposats a l'assignatura.
4.- Es porten a terme tutories individualitzades de revisió d'exercicis i treballs d'anàlisi |
-50% de la nota final depèn de la mitjana de les 5 pràctiques del curs.
- 25% depèn de l'examen de la part d'imatge de l'assignatura
-25% depèn del treball d'anàlisi radiofònic final |
Altres |
-Puntualment es portaran a terme exercicis a classe en funció de xerrades i projeccions que s'avaluaran dins del 50% de l'avaluació corresponent a la part pràctica de l'assignatura. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Tot i ser una assigantura anual, es facilita a l'alumne la possibilitat d'alliberar la matèria donada al primer semestre, corresponent als temes de l'1 al 4 relacionats amb la part d'imatge del llenguatge audiovisual, a través d'un exercici d'anàlisi del fragment d'un film on s'hauran d'aplicar els coneixements adquirits durant el curs. Per superar aquesta prova s'ha d'aconseguir una nota igual o superior a 6. En cas contrari, l'alumne assistirà directament a la prova corresponent de la convocatòria del mes de juny. És totalment obligatori tenir aprovada la part pràctica i la teòrica de l'assignatura per tal de poder-la superar. No es farà mitjana si alguna de les dues parts no està aprovada. |
Bàsica |
|
Imatge
Bordwell, D. El Arte cinematográfico. Una introducción.
Casetti, Francesco i Di Chio, Federico (1991). Cómo analizar un film. Col. Instrumentos Paidós. Barcelona: Paidós.
Chion, Michel (1999). La audivisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós.
Millerson, G. (1991). Ténicas de realización y producción en televisión. Madrid: IORTV.
Guió
Comparato, D. (1988). El guión. Arte y técnica de escribir para cine y televisión. Madrid: IORTV.
Chion, Michel (1999). Cómo se escribe un guión. Madrid: Cátedra.
Ràdio
Arnheim, Rudolph (1980). Estética Radiofónica. Barcelona: Gustavo Gili.
Balsebre, Armand (1994). El lenguaje radiofónico. Madrid: Càtedra.
Rodríguez, Ángel (1998). La dimensión sonora del lenguaje audiovisual. Barcelona: Paidós. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
DISSENY GRÀFIC I COMPOSICIÓ VISUAL/12111106 | TEORIA I CRÍTICA DEL FILM/12111212 | TEORIA DE LA IMATGE/12112228 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I DE LA XARXA/12111003 | HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL/12111205 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|