DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) GÈNERES INFORMATIUS ESCRITS I AUDIOVISUALS I Codi 12111005
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
DOMÈNECH RULL, FRANCESC
Adreça electrònica francesc.domenech@urv.cat
ricard.lahoz@urv.cat
Professors/es
DOMÈNECH RULL, FRANCESC
LAHOZ AVENDAÑO, RICARD
Web
Descripció general i informació rellevant Que l’estudiant aconsegueixi el domini de les tècniques bàsiques per a la producció d’una peça informativa en premsa escrita, ràdio, televisió i mitjans multimèdia. Que conegui els criteris de noticiabilitat, la construcció de l’agenda temàtica, les rutines de producció informativa i els aspectes ètics de la professió periodística.

Competències
Codi  
A19 Capacitat i habilitat per a la creació i el desenvolupament d’elements gràfics, imatges, símbols o textos
A22 Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia)
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
B12 Presa de desicions
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
B14 Capacitat i habilitat per responsablitzar-se de l’àrea de comunicació d’un organisme o empresa.
B15 Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre l'estructura, dinàmiques i rutines de producció de notícies B6
B14
Produir, seleccionar i jerarquitzar peces informatives per premsa, ràdio, televisió i Internet A19
A22
B3
B4
B6
B9
B12
B13
B14
B15
C2
C5
Conèixer i apreciar els criteris de noticiabilitat i el codi deontològic de la professió B2
B5
B11
B14

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes bàsics: comunicació, informació, objectivitat, gèneres i professions de la informació
2. Ètica i conceptes professionals: condicionants, clàusula de consciència i secret professional, estatuts de redacció, codi deontològic i autoregulació
3. La notícia: concepte, noticiabilitat, esdeveniments previstos i imprevistos, vida de la notícia, establiment de l’agenda i funció de gatekeeper
4. Les fonts I: tipologia, gestió de les fonts, citar les fonts.
5. Les fonts II: agències, notes de premsa, dossiers informatius, presa de notes i enregistrament.
6. La peça informativa escrita: estructura i criteris de redacció.
7. La peça audiovisual I: llenguatge informatiu audiovisual, programes informatius.
8. La peça audiovisual II: notícies en ràdio, notícies en televisió, edició.
9. La informació en mitjans multimèdia: internet com a mitjà i com a font, peces informatives, rutines del periodisme en xarxa, handicaps professionals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Pràctiques a laboratoris
0 0 0
Sessió Magistral
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Pràctiques a laboratoris
Redacció de peces informatives per a premsa. Redacció i locució de peces informatives, amb declaracions “en veu” o sense, per a ràdio. Realització informativa en televisió i edició de peces informatives en televisió. Integració informativa multimèdia. Plantejament d’estudis de cas informatius.
Sessió Magistral

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es tenen en compte tant les pràctiques, avaluades de forma continuada al llarg del curs, com la teoria, avaluada mitjançant una prova final. La composició de la nota final és la suma de la nota d'avaluació de les pràctiques (70%) com de la teoria (30%), i cal tenir totes dues aprovades per separat. Durant el curs es fan tests d'actualitat i una ressenya d'una lectura sobre periodisme.


Fonts d'informació

Bàsica

 

Alsius, Salvador (1999): Codis ètics del periodisme televisiu. Barcelona: Pòrtic.

Burguet, Francesc (1997): Construir les notícies. Una teoria de la redacció periodística. Barcelona: Dèria.

Coromina, Eusebi (1991): Manual de redacció i estil. Vic: Premsa d’Osona. El 9 Nou.

Díaz Noci, J. i Salaverría Aliaga, R. (coord.) (2003): Manual de Redacción Ciberperiodística. Barcelona: Ariel Comunicación.

Fontcuberta, Mar de (1993): La noticia. Pistas para percibir el mundo. Barcelona: Paidós.

Oliva, Llúcia i Sitjà, Xavier (1996): Las noticias en televisión. Madrid: IORTV

Randall, David (1999): El periodista universal. Madrid: Siglo XXI.

Martínez Costa, Pilar (coord.) (2002): Información radiofónica. Madrid: Ariel.

Millà, Ramon (2000): La realitat, ‘en directe’. Realització d’informatius diaris a televisió. Barcelona: Pòrtic.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent