DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) GÈNERES INFORMATIUS ESCRITS I AUDIOVISUALS II Codi 12111006
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
12 6 6 Troncal Tercer Anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
ESPINOSA MIRABET, SÍLVIA
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
xaviermaria.abello@urv.cat
cristina.perales@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
ABELLÓ TOMÀS, XAVIER MARIA
PERALES GARCIA, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant (ATENCIÓ: AQUESTA ASSIGNATURA TÉ DOS GRUPS, UN DE LA LLICENCIATURA DE PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES COORDINAT PER SÍLVIA ESPINOSA/XAVIER ABELLÓ I UN ALTRE DE LA LLICENCIATURA DE PERIODISME (COMPLEMENTS DE FORMACIÓ) COORDINAT PER ENRIC CASTELLÓ. AQUESTA DESCRIPCIÓ CORRESPON AL GRUP DE LA LLICENCIATURA DE PERIODISME. PER DETALLS SOBRE L'ASSIGNATURA DE PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES US PODEU DIRIGIR A SILVIA ESPINOSA (silvia.espinosa@urv.cat)

Competències
Codi  
A16 Capacitat i habilitat per a l’exercici liberal de la professió
A17 Capacitat i habilitat per exercir les funcions que desenvolupa el departament de mitjans d’una agència i en major mesura les centrals de mitjans
A19 Capacitat i habilitat per a la creació i el desenvolupament d’elements gràfics, imatges, símbols o textos
A22 Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia)
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'objectiu de l'assignatura és que l'estudiant aconsegueixi el domini de les tècniques bàsiques per a la producció d'una peça periodística informativo-interpretativa en diversos suports. L'estudiant identificarà els gèneres periodístics i coneixerà les rutines de producció de les empreses informatives. A16
A17
A19
B6
B11
C3
C5
L'estudiant també adquirirà habilitats bàsiques de domini de les eines tecnològiques que li permetran produir notícies en cadascun dels suports esmentats. Finalment, l'assignatura requereix que l'estudiant aprengui a treballar en equip i a co-responsabilitzar-se de la producció d'un treball periodístic conjunt. A16
A17
A19
A22
B2
B4
B9
B11
C2

Continguts
Tema Subtema
1. Informació, comunicació i la professió periodística
2. Els gèneres periodístics
3. Les bases textuals
4. L’estil periodístic
5. Les fonts d’informació
6. La notícia i la noticiabilitat
7. La peça informativa escrita
8. Llenguatge audiovisual I i programes (ràdio)
9. La peça informativa en ràdio
10. Llenguatge audiovisual II i programes (TV)
11. La peça informativa en TV

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

DESCRIPCIÓ VÀLIDA PER AL GRUP DE COMPLEMENT DE FORMACIÓ: Els estudiants poden acollir-se a dues avaluacions durant el curs: avaluació continuada (1a convocatòria) i l'avaluació final (2a convocatòria). Avaluació continuada (AC) La millor forma d'aprofitar el curs és seguir l'AC; l'assignatura està plantejada perquè l'estudiant segueixi les tutories i les activitats plantejades cada setmana. L'AC de l'assignatura és la primera convocatòria d'avaluació. Per acollir-s'hi l'estudiant haurà d'acomplir els següents requisits: § Realitzar el 75% de les pràctiques en els terminis i condicions establerts pels professors en cadascuna d'elles. La seva realització comporta l'assistència a classe. § Realitzar les proves d'actualitat que plantegin els professors en diversos moments del curs. § Examen teòric (1a convocatòria) La nota d'AC es composarà d'una nota de pràctica (70% = nota mitjana ponderada dels exercicis pràctics) i una de teoria (30% = nota de l'examen). El percentatge de seguiment de les pràctiques i les proves d'actualitat incidiran en la nota final de l'estudiant. Avaluació final Els estudiants que no segueixin o no superin l'AC hauran de demostrar els coneixements transmesos en l'assignatura a l'AF. L'AF és la segona convocatòria d'avaluació. Per a acollir-s'hi l'estudiant haurà d'acomplir els següents requisits: - Prova d'actualitat - Examen final pràctic (2a convocatòria) - Examen final teòric (2a convocatòria) La nota d'AC es composarà d'una nota de pràctica (70% = nota ponderada de l'examen final pràctic i la prova d'actualitat) i una de teoria (30% = nota de l'examen). Totes dues parts (teoria i pràctica) s'han d'aprovar per separat.


Fonts d'informació

Bàsica

[Es renovarà a principi de curs]

 

Abril, Natividad (2003) Información interpretativa en prensa. Madrid: Síntesis.

Agencia EFE (2000) Diccionario de español urgente (12 edició). Madrid: Càtedra.

Avui (1997) Llibre d’estil. Barcelona: Empúries.

Bassols, Margarida M. i Torrent, Anna M. (1996) Models textuals. Teoria i pràctica. Vic: Eumo Editorial.

Burguet, Francesc (1997) Construir les notícies. Una teoria de la redacció periodística. Barcelona: Dèria.

Cantavella, Juan i Serrano, José Fco. (2004) Redacción para periodistas: informar e interpretar. Barcelona: Ariel.

Coromina, Eusebi (1991) Manual de redacció i estil. Vic: Premsa d’Osona. El 9 Nou.

De la Torre, B. i Llauradó, E. (1999) Una imatge val més... la feina de l’ENG. Barcelona: Pòrtic.

El País (2003) Libro de estilo (18 edición). Madrid: Ediciones El País.

E Periódico de Catalunya (2002) Llibre d’estil. Barcelona: Ediciones Primera Plana.

Fontcuberta, Mar de (1993)  La noticia. Pistas para percibir el mundo. Barcelona: Paidós.

Gomis, Llorenç (1989) Teoria dels gèneres periodístics. Barcelona: Centre d’Investigació de la Comunicació.

Grijelmo, Àlex (1997) El estilo del periodista. Madrid: Taurus.

Oliva, Llúcia i Sitjà, Xavier (1996) Las noticias en televisión. Madrid: IORTV

Randall, David (1999) El periodista universal. Madrid: Siglo XXI.

Madrazo, P. G. i Moragón, C. (1989) Hablar y escribir. Madrid: Pirámide.

Martínez Costa, Pilar (coord.) (2002) Información radiofónica. Madrid: Ariel.

Muñoz-Torres, Juan Ramón (2002) Por qué interesan las noticias. Un estudio de los fundamentos del interés informativo. Barcelona: Herder.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura comporta l'assistència a classes pràctiques
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent