DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) GÈNERES INFORMATIUS ESCRITS I AUDIOVISUALS II Codi 12111006
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
12 6 6 Troncal Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
ABELLÓ TOMÀS, XAVIER MARIA
PERALES GARCIA, CRISTINA
SEBASTIÀ BENET, MISERICORDIA
Adreça electrònica xaviermaria.abello@urv.cat
0
misericordia.sebastia@urv.cat
Professors/es
ABELLÓ TOMÀS, XAVIER MARIA
PERALES GARCIA, CRISTINA
SEBASTIÀ BENET, MISERICORDIA
Web
Descripció general i informació rellevant (ATENCIÓ: AQUESTA ASSIGNATURA TÉ DOS GRUPS, UN DE LA LLICENCIATURA DE PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES COORDINAT PER SÍLVIA ESPINOSA/XAVIER ABELLÓ I UN ALTRE DE LA LLICENCIATURA DE PERIODISME (COMPLEMENTS DE FORMACIÓ) COORDINAT PER CRISTINA PERALES (cristina.perales@urv.cat). AQUESTA DESCRIPCIÓ CORRESPON AL GRUP DE LA LLICENCIATURA DE PERIODISME. PER DETALLS SOBRE L'ASSIGNATURA DE PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES US PODEU DIRIGIR A SILVIA ESPINOSA (silvia.espinosa@urv.cat)http://moodle.urv.net/docnet/docencia/images/save.gif

Competències
Codi  
A16 Capacitat i habilitat per a l’exercici liberal de la professió
A17 Capacitat i habilitat per exercir les funcions que desenvolupa el departament de mitjans d’una agència i en major mesura les centrals de mitjans
A19 Capacitat i habilitat per a la creació i el desenvolupament d’elements gràfics, imatges, símbols o textos
A22 Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia)
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'objectiu de l'assignatura és que l'estudiant aconsegueixi el domini de les tècniques bàsiques per a la producció d'una peça periodística informativo-interpretativa en diversos suports. L'estudiant identificarà els gèneres periodístics i coneixerà les rutines de producció de les empreses informatives. A16
A17
A19
B6
B11
C3
C5
L'estudiant també adquirirà habilitats bàsiques de domini de les eines tecnològiques que li permetran produir notícies en cadascun dels suports esmentats. Finalment, l'assignatura requereix que l'estudiant aprengui a treballar en equip i a co-responsabilitzar-se de la producció d'un treball periodístic conjunt. A16
A17
A19
A22
B2
B4
B9
B11
C2

Continguts
Tema Subtema
1. Informació, comunicació i la professió periodística
2. Els gèneres periodístics
3. Les bases textuals
4. L’estil periodístic
5. Les fonts d’informació
6. La notícia i la noticiabilitat
7. La peça informativa escrita
8. Llenguatge audiovisual I i programes (ràdio)
9. La peça informativa en ràdio
10. Llenguatge audiovisual II i programes (TV)
11. La peça informativa en TV

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Pràctiques a laboratoris
155 0 155
Sessió Magistral
30 0 30
Pràctiques de camp/sortides
15 120 135
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves pràctiques
15 0 15
Proves objectives de tipus test
1 0 1
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es combinaran classes magistrals impartides per la professora a l'aula, i classes pràctiques (taller de premsa escrita i taller audiovisual -ràdio i televisó) on l'alumne utilitzarà les eines bàsiques del periodisme escrit, radiofònic i televisiu.
Les sessios pràctiques també s'acompanyen de visionats i anàlisi d'articles, així com diverses peces periodístiques radiofòniques.
Pràctiques a laboratoris Són els exercicis i treballs que es preparen a classe.
Sessió Magistral Són les sessions teòriques que imparteix la professora.
Pràctiques de camp/sortides Són les sessions pràctiques que es farà de forma autònoma per l'alumnat i també de forma guiada als laboratoris de la universitat.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques de camp/sortides
Pràctiques a laboratoris
Proves pràctiques
Descripció
Metodologia a seguir: a) SORTIDES: l'alumnat haurà de treballar la producció i elaboració de les seves notícies i reportatges en els diferents llenguatges periodístics que s'hi treballen en l'assignatura, fent ús del material que cedeix la pròpia universitat. Aquest treball és autònom a partir dels suggeriments de la professora. b) PRÀCTIQUES A LABORATORIS: es tracta de fer pràctiques a l'aula a partir de les consideracions teòriques que es treballen a classe. en el taller de premsa escrita treballarem la tècnica periodística a les aules d'informàtica, en els tallers audiovisuals treballarem a l'estudi de ràdio i televisió, respectivament, per elaborar les nostres pròpies peces informatives. c) PROVES PRÀCTIQUES: són aquelles pràctiques que són avaluables. També s'inclou l'elaboració d'un test d'actualitat que es programarà abans de desembre. Cal recordar que l'assignatura s'assolirà amb un examen teòric al final del curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris són exercicis que es realitzaran a classe sota la tutorització de la professora. Consisteixen en proves escrites de redacció, locució i enregistrament.
Sessió Magistral són les classes teòriques impartides per la professora.
Es combinaran les explicacions més teòriques amb les d'anàlisi d'exemples.
Pràctiques de camp/sortides Es tracta de exercicis pràctics que haurà de fer l'alumnat de forma grupal i/o individualment a partir de les directrius de la professora.
Proves pràctiques Són proves que consisteixen en avaluar alguna de les pràctiques que l'alumnat va realitzant.
L'alumnat comptarà a principi de curs amb un calendari detallat de les pràctiques PUNTUABLES i obligatòries.
Proves objectives de tipus test És una prova d'actualitat sobre els esdeveniments d'atenció periodística.
Proves objectives de preguntes curtes Es tracta d'una prova de preguntes curtes que es farà a final de curs (en la última sessió del curs) on s'avaluarà els coneixements teòrico-pràctics que l'alumnat ha anat adquirint a través dels exercicis i pràctiques abans esmentats.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

DESCRIPCIÓ VÀLIDA PER AL GRUP DE COMPLEMENT DE FORMACIÓ:

Els estudiants poden acollir-se a dues avaluacions durant el curs: avaluació continuada (1a convocatòria) i l'avaluació final (2a convocatòria).

Avaluació continuada (AC)

La millor forma d'aprofitar el curs és seguir l'AC; l'assignatura està plantejada perquè l'estudiant segueixi les tutories i les activitats plantejades cada setmana. L'AC de l'assignatura és la primera convocatòria d'avaluació. Per acollir-s'hi l'estudiant haurà d'acomplir els següents requisits:

§ Realitzar el 75% de les pràctiques en els terminis i condicions establerts per la professora. La seva realització comporta l'assistència a classe.

§ Realitzar les proves d'actualitat que plantegin la professora en diversos moments del curs.

§ Examen teòric al juny (1a convocatòria)

La nota d'AC es composarà d'una nota de pràctica (70% = nota mitjana ponderada dels exercicis pràctics) i una de teoria (30% = nota de l'examen). El percentatge de seguiment de les pràctiques i les proves d'actualitat incidiran en la nota final de l'estudiant.

Avaluació final

Els estudiants que no segueixin o no superin l'AC hauran de demostrar els coneixements transmesos en l'assignatura a l'AF. L'AF és la segona convocatòria d'avaluació. Per a acollir-s'hi l'estudiant haurà d'acomplir els següents requisits:

- Prova d'actualitat

- Examen final pràctic (2a convocatòria)

- Examen final teòric al juny (2a convocatòria)

La nota d'AF es composarà d'una nota de pràctica (70% = nota ponderada de l'examen final pràctic i la prova d'actualitat) i una de teoria (30% = nota de l'examen). Totes dues parts (teoria i pràctica) s'han d'aprovar per separat.


Fonts d'informació

Bàsica

Abril, Natividad (2003) Información interpretativa en prensa. Madrid: Síntesis.

Agencia EFE (2000) Diccionario de español urgente (12 edició). Madrid: Càtedra.

Avui (1997) Llibre d’estil. Barcelona: Empúries.

Balsebre, Armand; Mateu, Manuel; Vidal, David (1998) La entrevista en radio, televisión y prensa. Madrid: Càtedra.

Bassols, Margarida M. i Torrent, Anna M. (1996) Models textuals. Teoria i pràctica. Vic: Eumo Editorial.

Burguet, Francesc (1997) Construir les notícies. Una teoria de la redacció periodística. Barcelona: Dèria.

Cantavella, Juan i Serrano, José Fco. (2004) Redacción para periodistas: informar e interpretar. Barcelona: Ariel.

Coromina, Eusebi (1991) Manual de redacció i estil. Vic: Premsa d’Osona. El 9 Nou.

De la Torre, B. i Llauradó, E. (1999) Una imatge val més... la feina de l’ENG. Barcelona: Pòrtic.

E Periódico de Catalunya (2002) Llibre d’estil. Barcelona: Ediciones Primera Plana.

El País (2003) Libro de estilo (18 edición). Madrid: Ediciones El País.

Ferré Pavia, Carme (2008) Barcelona TV. Llibre d’Estil. UOC: Barcelona.

Fontcuberta, Mar de (1993)  La noticia. Pistas para percibir el mundo. Barcelona: Paidós.

Gomis, Llorenç (2008) Teoria dels gèneres periodístics. Barcelona: UOCPress.

Gomis, Llorenç (1991) Teoría del periodismo. Cómo se forma el presente. Barcelona: Paidós.

Grijelmo, Àlex (1997) El estilo del periodista. Madrid: Taurus.

Madrazo, P. G. i Moragón, C. (1989) Hablar y escribir. Madrid: Pirámide.

Martínez Costa, Pilar (coord.) (2002) Información radiofónica. Madrid: Ariel.

Millerson, Gerald (1991) Técnicas de realización y producción en televisión. Madrid: IORTV.

Muñoz-Torres, Juan Ramón (2002) Por qué interesan las noticias. Un estudio de los fundamentos del interés informativo. Barcelona: Herder.

Oliva, Llúcia i Sitjà, Xavier (1996) Las noticias en televisión. Madrid: IORTV

Randall, David (1999) El periodista universal. Madrid: Siglo XXI.

Rodríguez, José Manuel (1999) Técnicas de locución radiofónica. Madrid: IORTV

Sabés Turmo, F. I Verón Lassa, J. (2006) La eficacia de lo sencillo. Introducción a la pràctica del periodismo. Sevilla. Comunicacion Social Ediciones y publicaciones.

Soler, Llorenç (1998) La realización de documentales y reportajes para televisión. Barcelona: Cims.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura comporta l'assistència obligatòria tant a classes pràctiques com teòriques.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent