DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DOCUMENTACIÓ INFORMATIVA Codi 12111007
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
SERRA PALLARÈS, MARIA ISABEL
Adreça electrònica maribel.serra@urv.cat
Professors/es
SERRA PALLARÈS, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant Gestió de la informació periodística. Recerca de Documentació,fonts específiques, organització de la informació.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Familiaritzar els alumnes amb la feina del documentalista i conscienciar-los de la inmportància d'una bona gestió de la informació, específicament en el cas de mitjans de comunicació.
Recerca de fonts específiques per al treball periodístic i publicitari. Recerca en el món virtual. El món de google.
Societat de la Informació versus Societat de la Comunicació. Debat sobre els avanços i la problemàtica creada per la globalització informativa i l'aplicació de les TIC.
Conèixer la cadena Documental. Saber aplicar tractaments documentals senzills a la informació.
Organització de la informació: maneig de bases de dades. Aplicacions documentals de la web 2.0
Conèixer i reconèixer diferents centres de documentació i custòdia de la informació: centres específics, biblioteques, arxius, etc.
Aplicació de tractaments específics a la documentació segons el suport i característiques de cada document: fotografies, imatges, documents escrits, multimèdia, sò.
Recerca específica per a reportatges periodístics en diferents mitjans (ràdio, tv i premsa escrita).

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1. Documentació. Concepte. la Societat de la Informació. 1.Concepte de Documentació.
2.El creixement de la informació. Informació i Documentació.
3.La Societat de la Informació.
4.Els drets morals, els drets d’autor i la indústria multimèdia. Entitats de gestió de drets d’autor.
5.La documentació informativa.
Mòdul 2 Les fonts d’informació 1.Les fonts d’informació d’origen bibliogràfic. La biblioteca de referència
2.Les fonts d’informació electròniques.
3. Fonts especialitzades
4.La recerca i l’organització de la informació: la funció de les bases de dades
5. Internet: webs, portals i cercadors. El món de google. Els diposits digitals. . Compartir Informació.
Mòdul 2. L’organització documental. La cadena documental 1.El sistema documental.
2.L’anàlisi documental.
3.La recuperació de la informació.
4.Bases de dades de referència i bases de dades d’accés directe. La Digitalització.
5.Llenguatges documentals i difusió de la informació.
6. Elaboració i ús de bases de dades
7.L’Organització de la informació a la Web 2.0. Construcció de Blocs. Organització d’enllaços.
Mòdul 4 La documentació als mitjans de comunicació 1. El mitjà com a generador d’informació El tractament i emmagatzemant d’informació.
• arxius de premsa
• arxius fotogràfics
• arxius audiovisuals
• arxius sonors
• documents electrònics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
8 8 16
 
Esdeveniments científics i/o divulgatius
4 0 4
Sessió Magistral
24 0 24
Presentacions / exposicions
2 12 14
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
18 10 28
Fòrums de discussió
3 3 6
Treballs
4 40 44
Pràctiques de camp/sortides
4 6 10
Pràctiques a través de TIC
2 2 4
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Visionar reportatges per determinar tasca documentció.
Lectures específiques i fòrum virtual.
Consulta de webs sobre la Societat de la Informació.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistència al festival Memorimage (Reus)
Sessió Magistral Sessions magistrals sobre la part teòrica de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició a classe d'una guia sobre els diferents centres de documentació que es visitaran (treball en grups)
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Recerca específica. Consulta de diferents arxius i centres de documentació virtuals. Tècniques de recerca. Elaboració d'una base de daes. Elaboració d'un bloc. recerca específica per a mitjans de comunicació específics.
Fòrums de discussió La Societat de la informació i l'aplicació de les TIC al món de la Informació.

Elaboració conjunta d'un índex d'enllaços.
Treballs Rrecerca específica per al reportatge que s'elabora a l'assignatura de Gèneres.
Bloc sobre el mateix reportatge.
Pràctiques de camp/sortides Visites a centres especialitzats d'informació, biblitoeques i arxus (per grups)
Visita voluntària al departament de Documentació de TVC.
Pràctiques a través de TIC Avaluació conjunta dels treballs dels companys mitjançant els tallers moodle.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Es faran tutories per fer un seguiment del tema i recerca del treball amb l'assignatura de Gèneres. Poden haver altres tutories a petició de l'alumnes (presencials o virtuals) per a altres temes.

Avaluació
  Descripció Pes
Esdeveniments científics i/o divulgatius Ressenya sobre el festival Memorimage. pujar nota
Sessió Magistral Examen teòric i comparatiu. 40%
Presentacions / exposicions La presentació va unida a l'exposició. 10% (és el mateix de l'exposició)
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Elaboració base de dades 15%
Fòrums de discussió Ressenya sobre la Societat Informació

participació en l'organització d'enllaços a través del Del.icio.us
10%
Treballs Recerca treball Gèneres i organitazció informació en jun Bloc (treball en grup). Aprenentatge TIC. 25 %
Altres

L'assistència i participació en diverses activitats a classe influirà positiva o negativament.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

- L'assignatura és d'avaluació continuada, i hi tenen gran importància les pràctiques, de manera que qui no pugui fer les pràctiques especificades, haurà d'acollir-se a un examen teòrico-pràctic final. - Malgrat es tinguin les pràctiques entregades, si no es presenta a l'examen teòric en primera convocatòria, tot es compatbilitzarà com a segona convocatòria. - Totes les pràctiques han d'estar entregades abans de l'examen teòric, sinó es considerarà suspès i es passarà a segona convocatòria.

Per poder fer mitjana amb la pràctica, cal treure un mínim de 4 a l'xamen. En cas contrari es passa directament a Segona Convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica


La imatge i la recerca històrica. Ponències, experiències i comunicacions. (6es. Jornades Antoni Varés: 2000)

Girona: Ajuntament de Girona, 2000

Article: Egeter-van Kuyk, Robert  “Els arxius audiovisuals i leslleis. Una introducció”

 

La imatge i la recerca històrica. Ponències, experiències i comunicacions.(9es. Jornades Antoni Varés: 2004)

Girona: Ajuntament de Girona, 20042 :

Articles:

Iglesias, David “L’explotació econòmica de conjunts fotogràfics a l’Estat espanyol. estat de la qüestió”

Conesa, Alícia; Rull; Imma “La digitaliztació de l’arxiu audiovisual de TVC”

 

La memòria dels mitjans de comunicació : fonts per a l'estudi històric de la premsa, la ràdio, la televisió i el cinema

Piqué, Jordi; López, Bernat

Tarragona: Arola editors, 2003

 

Diseño de una base de datos de imágenes para televisión

Caldera serrano, Jorge; Nuño Moral, Maria Victoria

Gijón: Ediciones Trea, 2004

 

“Gestión de la documentación audiovisual en televisión valenciana”

Risoto, Josefa

www.hipertext.net/web/pag211.htm

2004

 

 

“Documentalista audiovisual, un ofici apassionant”

Revista “Item”, núm 32

Bailac, Montserrat

Barcelona: Associaicó d’Arxivers de Catalunya, 2002

 

“Els professionals dels centres de documentació audiovisual”

Revista “Item”, núm 32

Català, Montserrat

Barcelona: Associaicó d’Arxivers de Catalunya, 2002

 

Manual de Documentación audiovisual en ràdio i televisió.

Bellveser, Enric

València: Universitat de València, 1999

Estrategias y modelos para enseñar a usar la información”

Gómez, José; VV: AA:

Murica, Ed. KR, 2000

 

Fuentes de consulta para la Documentación informativa

Cebrian, Bernardino

Madrid, Universidad Europea, CEES, 1998

 

“El servei de documentació del diari El Punt: un model de descentralització en la difusió de la informació”

Recorder, M. José

Sisenes Jornades catalanes de Documentació, 1997 pàg. 645-656

 

La documentación electrónica en los medioa de comunicación.

Marcos Recio, Juan Carlos

Madrid; editorial Fragua, 1999

 

La red  (prefaci)

Cebrián, Juan Luis

Madrid: Ed. Taurus, 1998

 

La era de la información (Volum 1, capítol 1)

Castells, Manuel

Madrid: Alianza editorial, 1997-98

 

La societat del coneixement

Goula, Majó i altres

Barcelona, ICT-BETA DE., 1998

 

 

 

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent