Codi |
|
A10 |
Coneixement dels elements, les formes i els processos dels llenguatges publicitaris i d’altres formes de comunicació, utilitzant amb aquesta finalitat les llengües oficials de la Comunitat Autònoma i les estrangeres, especialment l’anglesa |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B11 |
Motivació per la qualitat |
B15 |
Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Reconèixer els trets bàsics del català estàndard i les varietats de la llengua catalana |
|
B3 B15
|
C5
|
Conèixer les característiques específiques de la llengua catalana als mitjans de comunicació i a la publicitat |
A10
|
|
C5
|
Consolidar els coneixements ortogràfics, gramaticals i lèxics de la llengua catalana estàndard |
|
B7
|
C5
|
Capacitar l'alumnat per redactar diferents
tipus de textos (tant periodístics com publicitaris) en català, tenint en compte la
correcció i l'adequació al seu univers comunicatiu
|
A10
|
B4 B15
|
C5
|
Reflexionar sobre l'ús de la llengua
en els mitjans de comunicació escrits, centrant l'atenció, també, en els llibres d'estil d'aquests mitjans
|
|
B3
|
C5
|
Escriure textos usant la varietat i el registre estàndards, que siguin adequats també des del punt de vista normatiu |
|
B3 B4
|
C5
|
Identificar i corregir els problemes ortogràfics en textos escrits formals |
|
|
C5
|
Identificar i corregir els problemes morfològics i sintàctics en textos escrits de caràcter formal i neutre |
A10
|
|
C5
|
Identificar i corregir els problemes lexicosemàntics en textos escrits de caràcter formal i neutre |
A10
|
|
C5
|
Prendre consciència de la importància d'una bona expressió escrita per al seu creixement professional i personal |
|
B1 B7 B11
|
C5
|
Prendre consciència de la importància d'un bon domini de la llengua estàndard i normativa per al seu creixement professional i personal |
|
B1 B7 B11
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1. L’estandardització de la llengua catalana
|
L’estandardització de la llengua catalana
|
2. La norma escrita i l’estàndard oral: aixopluc o constricció
|
La norma escrita i l’estàndard oral: aixopluc o constricció |
3. La dimensió funcional de la llengua i la variació estilística: recordatori |
La dimensió funcional de la llengua i la variació estilística: recordatori |
4. Els mitjans de comunicació orals, un reflex de la diversitat lingüística
|
4.1 El model de llengua als mitjans de comunicació orals
4.2 Funcions del llenguatge en els MCO
4.3 El discurs oral als MCO
|
5. La proposta d'estàndard oral de la llengua catalana
|
5.1 Consideracions generals
5.2 Anàlisi de la proposta
5.3 Els llibres d’estil dels diferents MCO. Complements de la proposta
|
6. L’estàndard: la no discriminació en el llenguatge
|
L’estàndard: la no discriminació en el llenguatge
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
30 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
8 |
12 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
0.5 |
0.25 |
0.75 |
Proves pràctiques |
|
1.25 |
1.875 |
3.125 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats inicials per copsar el nivell que tenen els alumnes sobre fonètica catalana, sobre aspectes fonològics i pronunciació. |
Sessió Magistral |
Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de les pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractas a les sessions magistrals elaborades pels alumnes fora de l'aula i comentari dels resultats. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes, exercicis |
Sessió Magistral |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L'alumne/a serà atès per la professora per resoldre els dubtes i problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà, si ho necessita, sobre l'elaboració de les pràctiques individuals que hagi de realitzar. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Els exercicis pràctics que els alumnes hauran de lliurar periòdicament puntuaran percentualment a la nota total.
També hi pot haver un o dos exercicis pràctics a l'examen que es farà amb la data de la primera convocatòria i de la segona. |
30% |
Proves pràctiques |
A cada examen teòric hi ha algun exercici pràctic (un o dos, segons les pràctiques que s'hagin anat lliurant durant el quadrimestre) similar al de les pràctiques realitzades fora de l'aula o a l'aula. |
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Les preguntes curtes són part de l'examen de les sessions magistrals, per tant només representen la manera com s'interroga sobre els continguts exposats a les sessions magistrals. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
S'avaluaran els continguts teòrics exposats en les sessions magistrals, a través d'un examen que es farà amb la data de la primera convocatòria. Els estudiants que al final de la primera convocatòria hagin suspès, hauran de presentar-se a la segona convocatòria d'avaluació de l'assignatura, en la qual hauran de realitzar un examen teòric que podrà incloure, també, preguntes pràctiques. Per als alumnes que hagin anat lliurant les pràctiques durant el curs, aquest examen valdrà només la part proporcional que els resti per arribar al 100% de la nota; la nota de les pràctiques que hagin lliurat els serà guardada, tant si les han aprovat com si no. En el cas dels estudiants que no hagin presentat cap pràctica i que no la presentin entre la primera i la segona convocatòria, hauran de realitzar un exercici addicional de l'examen i aquest examen valdrà 10 punts. |
Bàsica |
Beltran, J.; Panisello, J., Aïnes. Exercicis de llengua i claus de correcció, Editorial Alambor, 2002
Aragonés, A.; Duran, J.; Ingla, M-, Català per a periodistes de les Terres de l'Ebre, Cossetània edicions, 2004
Beltran, J.; Panisello, J., Cruïlla. Curs de llengua, Editorial Alambor, 2002
Institut d'Estudis Catalans, Diccionari de la llengua catalana, IEC, 1995
Coromina, Eusebi, El 9 nou. Manual de redacció i estil, Eumo editorial, 1991
Solà, Joan, Gramàtica del català contemporani, Empúries, 2002
Enciclopèdia Catalana, Gran diccionari de la llengua catalana, Enciclopèdia catalana, 1998
Torrent, A.M., La llengua de la publicitat, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1999
Bibiloni, Gabriel, Llengua estàndard i variació lingüística, Editorial 3i4, 1997
Premsa catalana, Llibre d'estil del diari AVUI, Empúries, 1997
Mestres, J.M.; Costa, J.; Oliva, M.;Fité, R., Manual d'estil. La redacció i l'edició de textos, Eumo i Universitat de Barcelona, 1995
Marí, Isidor, "Registres i varietats de la llengua". COM ensenyar català als adults, 3, Direcció General de Política Lingüística, 1983
Institut d'Estudis Catalans, Gramàtica de la llengua catalana, http://www2.iec.cat/institucio/seccions/Filologica/gramatica/default.asp,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|