DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ESTÀNDARD ESCRIT DE LA LLENGUA ESPANYOLA Codi 12111010
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Departament Filologies Romaniques
Coordinador/a
IGLESIA MARTIN, SANDRA
Adreça electrònica 0
joseantonio.moreno@urv.cat
Professors/es
IGLESIA MARTIN, SANDRA
MORENO VILLANUEVA, JOSE ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretèn establir el concepte d'estàndard aplicat a la llengua espanyola, per facilitar a l'alumnat les eines necessàries per a l'anàlisi, la millora i la creació de textos.

Competències
Codi  
A
A
B
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer els trets bàsics de l'espanyol estàndard i les varietats de la llengua espanyola A10
A19
B3
C5
Comprendre les característiques específiques de la llengua espanyola als mitjans de comunicació A10
A19
B3
C5
Conèixer les normes ortogràfiques de l'espanyol A10
A19
B3
C5
Escriure textos correctes desde el punt de vista ortogràfic A10
A19
B3
C5
Adquirir les normes morfològiques i sintàctiques bàsiques de l'espanyol A10
A19
B3
C5
Identificar i corregir els problemes morfològics i sintàctics en textos escrits A10
A19
B3
C5
Adquirir les normes lèxico-semàntiques bàsiques de l'espanyol A10
A19
B3
C5
Identificar i corregir els problemes lèxico-semàntics en textos escrits A10
A19
B3
C5
Prendre consciència de la importància d' una bona expressió per al seu creixement professional i personal B7
B11

Continguts
Tema Subtema
1. L'espanyol estàndard i les varietats de la llengua espanyola 1.1. Llengua i varietats de la llengua
1.2. Concepte de norma
1.3. L'estàndard
1.4. Relació estàndard-norma
2. Característiques de la llengua espanyola als mitjans de comunicació 2.1. Nivell morfosintàctic
2.2. Nivell lèxic
2.3. Usos retòrics
3. El nivell ortogràfic 3.1. Accentuació
3.2. Majúscules
3.3. Puntuació
4. El nivell morfològic i sintàctic 4.1. El sustantiu: gènere i nombre
4.2. El determinant
4.3. Els pronoms
4.5. L'adjectiu: graus
4.6. El verb: qüestions normatives
4.7. Concordança verb-subjecte
4.8. L'adverbi
4.9. Discordàncies i anacoluts
5. Nivell lèxico-semàntic 5.1. Propietat lèxica
5.2. Oportunitat lèxica
5.3. Varietat lèxica
6. Nivell pragmàtic 6.1. Deixis
6.2. Referència i inferència
6.3. Principi cooperatiu
6.4. Implicatures
6.5. Actes de parla
6.6. Pressuposicions
7. La composició de textos Aspectes lingüístics i pragmàtics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis
6 9 15
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 1 2
Proves objectives de tipus test
0.25 0.0625 0.3125
Proves pràctiques
0.35 0.1225 0.4725
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prova inicial de nivell de llengua.
Sessió Magistral Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de les pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals.
Resolució de problemes, exercicis Resolució fora de l'aula ordinària de pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne/a serà atès per resoldre qualsevol dubte que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions relacionades amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques individuals que hagi de realitzar.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis S'avaluarà cada pràctica individual o grupal. Representen el 40% de la nota final de l'assignatura.
Proves objectives de preguntes curtes Preguntes teòriques de resposta curta. Conten dins del 60% de la nota final.
Proves objectives de tipus test Preguntes tipus test amb resposta múltiple. Conten dins del 60% de la nota final.
Proves pràctiques Tenen a veure amb la resolució de problemes a classe. Són exercicis pràctics. Conten dins del 60% de la nota final.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica SECO, M., Diccionario de dudas y dificultades de la lengua española, 1998, Espasa-Calpe
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA, Diccionario de la lengua española, 2001, Gredos
MARTÍNEZ DE SOUSA, J., Manual de estilo de la lengua española, 2001, Ediciones Trea
MONTOLÍO, E., Manual pràctico de escritura académica, 2000, Ariel
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA, Ortografía de la lengua española, 1999, Espasa-Calpe
GÓMEZ TORREGO, L., Ortografía de uso del español actual, 2000, Ediciones SM

Complementària ROMERO GUALDA, M.V., El español en los medios de comunicación, 1994, Arco-Libros
GRIJELMO, A., El estilo del periodista, 1997, Santillana-Taurus
GUERRERO SALAZAR, S, Medios de comunicación y español actual, 2002, Aljibe

Recomanacions