DATOS IDENTIFICATIVOS 2009_10
Asignatura (*) ESTÁNDAR ESCRITO DE LA LENGUA ESPAÑOLA Código 12111010
Titulación
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Ciclo 1er y 2º
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
6 3 3 Troncal Primer Anual
Lengua de impartición
Departamento Filologies Romàniques
Coordinador/a
MORENO VILLANUEVA, JOSE ANTONIO
Correo-e joseantonio.moreno@urv.cat
Profesores/as
MORENO VILLANUEVA, JOSE ANTONIO
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura pretèn establir el concepte d'estàndard aplicat a la llengua espanyola, per facilitar a l'alumnat les eines necessàries per a l'anàlisi, la millora i la creació de textos.

Competencias
Código  
A10 Coneixement dels elements, les formes i els processos dels llenguatges publicitaris i d’altres formes de comunicació, utilitzant amb aquesta finalitat les llengües oficials de la Comunitat Autònoma i les estrangeres, especialment l’anglesa
A19 Capacitat i habilitat per a la creació i el desenvolupament d’elements gràfics, imatges, símbols o textos
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B11 Motivació per la qualitat
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Reconèixer els trets bàsics de l'espanyol estàndard i les varietats de la llengua espanyola A10
A19
B3
C5
Comprendre les característiques específiques de la llengua espanyola als mitjans de comunicació A10
A19
B3
C5
Conèixer les normes ortogràfiques de l'espanyol A10
A19
B3
C5
Escriure textos correctes desde el punt de vista ortogràfic A10
A19
B3
C5
Adquirir les normes morfològiques i sintàctiques bàsiques de l'espanyol A10
A19
B3
C5
Identificar i corregir els problemes morfològics i sintàctics en textos escrits A10
A19
B3
C5
Adquirir les normes lèxico-semàntiques bàsiques de l'espanyol A10
A19
B3
C5
Identificar i corregir els problemes lèxico-semàntics en textos escrits A10
A19
B3
C5
Prendre consciència de la importància d' una bona expressió per al seu creixement professional i personal B7
B11

Contenidos
tema Subtema
1. L'espanyol estàndard i les varietats de la llengua espanyola 1.1. Llengua i varietats de la llengua
1.2. Concepte de norma
1.3. L'estàndard
1.4. Relació estàndard-norma
2. El nivell ortogràfic 2.1. Accentuació
2.2. Majúscules
2.3. Puntuació
3. El nivell morfològic i sintàctic 3.1. El sustantiu: gènere i nombre
3.2. El determinant
3.3. Els pronoms
3.4. El verb: qüestions normatives
3.5. Concordança verb-subjecte
3.6. L'adverbi
3.7. Discordàncies i anacoluts
4. Nivell lèxico-semàntic 4.1. Propietat lèxica
4.2. Oportunitat lèxica
4.3. Varietat lèxica

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
2 2 4
 
Sesión magistral
30 30 60
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
30 30 60
Resolución de problemas/ejercicios
6 6 12
 
Atención personalizada
12 0 12
 
Pruebas objetivas de preguntas cortas
1 1 2
Pruebas objetivas de tipo test
0.25 0.0625 0.3125
Pruebas prácticas
0.35 0.1225 0.4725
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Prova inicial de nivell de llengua.
Sesión magistral Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Resolució de les pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals.
Resolución de problemas/ejercicios Resolució fora de l'aula ordinària de pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals.

Atención personalizada
 
Sesión magistral
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
Resolución de problemas/ejercicios
Atención personalizada
descripción
L'alumne/a serà atès per resoldre qualsevol dubte que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions relacionades amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques individuals que hagi de realitzar.

Evaluación
  descripción Peso
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria S'avaluarà a l'examen final, amb exercicis pràctics. Es tindran en compte a l'examen, amb exercicis pràctics que compten dins el 80% corresponent a la prova final.
Resolución de problemas/ejercicios S'avaluarà cada pràctica individual o grupal. Representen el 20% de la nota final de l'assignatura.
Pruebas objetivas de preguntas cortas Preguntes teòriques de resposta curta. Compten dins del 80% corresponent a la prova final.
Pruebas objetivas de tipo test Preguntes tipus test amb resposta múltiple. Compten dins del 80% corresponent a la prova final.
Pruebas prácticas Tenen a veure amb la resolució de problemes a classe. Són exercicis pràctics. S'inclouen dins el 20% corresponent a problemes i exercicis.
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica SECO, M., Diccionario de dudas y dificultades de la lengua española, 1998, Espasa-Calpe
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA, Diccionario de la lengua española, 2001, Gredos
MARTÍNEZ DE SOUSA, J., Manual de estilo de la lengua española, 2001, Ediciones Trea
MONTOLÍO, E., Manual pràctico de escritura académica, 2000, Ariel
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA, Ortografía de la lengua española, 1999, Espasa-Calpe
GÓMEZ TORREGO, L., Ortografía de uso del español actual, 2000, Ediciones SM

Complementária ROMERO GUALDA, M.V., El español en los medios de comunicación, 1994, Arco-Libros
GRIJELMO, A., El estilo del periodista, 1997, Santillana-Taurus
GUERRERO SALAZAR, S, Medios de comunicación y español actual, 2002, Aljibe

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.