DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) TEORIES DE LA INFORMACIÓ I Codi 12111013
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.tortajada@urv.cat
juanluis.gonzalo@urv.cat
Professors/es
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Web http://http://moodle.urv.net/moodle/
Descripció general i informació rellevant Es presenten conjuntament els programes de Teories de la Informació de segon curs i de complements de formació. Pareu atenció al que és específic de cadascun d'aquests cursos.

Competències
Codi  
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Teories de la informació I/Complements de formació - Descobrir la globalitat del concepte de comunicació. - Conèixer els autors, escoles i corrents més rellevants per al desenvolupament teòric en l'àmbit de la comunicació. B3
C3
- Assolir elements teòrics per a la pràctica professional. A13
- Comprendre les interrelacions entre agents socials i reflexionar sobre les implicacions i el paper actual dels mitjans i els aspectes ètics de la nostra pràctica. - Qüestionar els prejudicis propis. B3
B6
C3

Continguts
Tema Subtema
PROGRAMA DE SEGON CURS

tema 1 - La comunicació i la informació a la societat actual


Revolució tecnològica. Societat de la informació. Reflexivitat, individualització i diàleg. Cibercultura, wikinomia, multituds intel·ligents.
tema 2 – Mediatització


Representació mediàtica. Realitat i objectivitat. Identitats mediàtiques. Posmodernisme.
tema 3 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: perspectiva sistèmica


Funcions i disfuncions dels mitjans, teoria de sistemes, determinisme tecnològic, determinisme econòmic, cultura de masses i pèrdua de sentit.
tema 4 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: perspectiva subjectiva


La construcció mediàtica de la realitat, interaccionisme simbòlic.
tema 5 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: perspectiva dual


Teoria de l'acció comunicativa, tendències dels estudis culturals.
PROGRAMA DE COMPLEMENTS DE FORMACIÓ

tema 1- La comunicació i la informació a la societat actual
Context social, cultural, econòmic i tecnològic de la comunicació.
tema 2 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació Principals escoles i corrents de l'àmbit de la comunicació.
tema 3- Recerca en comunicació Els àmbits d'estudi i les aportacions de la recerca comunicativa.
tema 4- Cultura, identitat i mitjans Indústries culturals. Mitjans de comunicació i creació d'identitat.
tema 5- Comunicació, ciència i societat Comunicació científica. Polítiques del risc. Participació ciutadana.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0.2 2.2
 
Sessió Magistral
38 3.8 41.8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 2.5 7.5
 
Atenció personalitzada
0 1 1
 
Proves pràctiques
0 60 60
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i activitats i exemples per a introduir cadascun dels temes de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor/a.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats pràctiques que es realitzaran individualment o en grups petits, a l'aula, per tal de clarificar i exemplificar els conceptes exposats.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Proves pràctiques
Descripció
SEGON CURS L'horari d'atenció personalitzada és els dijous, de 13 a 14h., al despatx 3.27. Per organitzar millor l'espai d'atenció, cal demanar cita prèviament per correu-e (yolanda.tortajada@urv.cat), amb una antelació de 24h. COMPLEMENTS DE FORMACIÓ L'horari d'atenció personalitzada és els dijous de 13 a 14h., al despatx 3.21. Per organitzar millor l'espai d'atenció, cal demanar cita prèviament per correu (juanluis.gonzalo@urv.cat), amb una antelació de 24h.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats pràctiques que es realitzaran individualment o en grups petits, a l'aula, per tal de clarificar i exemplificar els conceptes exposats. 10% de la nota
Proves pràctiques Activitats individuals, obligatòries, guiades pel professorat, que es lliuraran al llarg del quadrimestre. 90% de la nota
 
Altres comentaris i segona convocatòria



Fonts d'informació

Bàsica

SEGON CURS

Baudrillard, J. (2001), La guerra del Golfo no ha tenido lugar, Barcelona, Anagrama.

Bourdieu, P. (1997), Sobre la televisió, Barcelona, Edicions 62.

Castells, M., (1997-1998), La era de la información: economía, sociedad y cultura, 3 vols., Madrid, Alianza.

Eco, U. (1999), La estrategia de la ilusión, Barcelona, Lumen.

Giroux, H. (2003), Cine y entretenimiento, Barcelona, Paidós.

Habermas, J. (1987), Teoría de la acción comunicativa, 2 vols., Madrid, Taurus.

Luhmann, N. (2000), La realidad de los medios de masas, Barcelona, Anthropos.

Marcuse, H. (1993), El hombre unidimensional, Barcelona, Planeta-De Agostini.

Mattelart, A. (1998), La mundialización de la comunicación, Barcelona, Paidós.

McLuhan, M. (1996), Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano, Barcelona, Paidós.

Silverstone, R. (2004), ¿Por qué estudiar los medios?, Buenos Aires, Amorrortu.

Thompson, J.B. (1998), Los media y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación, Barcelona, Paidós.

Tuchman, G. (1983), La producción de la noticia. Estudio sobre la construcción de la realidad, Barcelona, Gustavo Gili.

COMPLEMENTS DE FORMACIÓ

Abril, Gonzalo (1997): Teoría General de la Información. Datos, relatos y ritos. Madrid: Cátedra.

Farré, Jordi (2005) Invitació a la teoria de la comunicació. Valls: Cossetània.

McQuail, Denis (1985): Introducción a la teoría de la comunicación de masas. Paidós.

Moragas, Miquel de (ed.) (1985): Sociología de la comunicación de masas. 4 vols. Barcelona: Gustavo Gili.

Rodrigo, Miquel (2001): Teorías de la comunicación. Ámbitos, métodos y perspectivas. Barcelona: Biblioteca de la Universitat Jaume I.

Saperas, Enric (1998): Manual básico de teoría de la comunicación. Barcelona: Ediciones CIMS.

Sierra, Francisco (1999): Elementos de Teoría de la Información, Sevilla: Editorial MAD.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent