DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TEORIES DE LA INFORMACIÓ I Codi 12111013
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.tortajada@urv.cat
juanluis.gonzalo@urv.cat
Professors/es
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Web http://http://moodle.urv.net/moodle/
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Teories de la Comunicació presenta el saber acumulat a partir del desenvolupament teòric i la recerca en l'àmbit de la comunicació i els mitjans. És una assignatura de metateoria, és a dir, parlarem de teories (no farem teoria) i les exposarem seguint una classificació teòrica, això és, centrant-nos en com enfoquen l'explicació del fenomen comunicatiu. Un cop fet això, en una segona part de l'assignatura veurem com la teoria s'aplica a la recerca.

Competències
Codi  
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Teories de la informació I/Complements de formació - Descobrir la globalitat del concepte de comunicació. - Conèixer els autors, escoles i corrents més rellevants per al desenvolupament teòric en l'àmbit de la comunicació. B3
C3
- Assolir elements teòrics per a la pràctica professional. A13
- Comprendre les interrelacions entre agents socials i reflexionar sobre les implicacions i el paper actual dels mitjans i els aspectes ètics de la nostra pràctica. - Qüestionar els prejudicis propis. B3
B6
C3

Continguts
Tema Subtema
tema 1 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament estructuralista. 1.1 Escola de Frankfurt
1.2 Determinisme econòmic
1.3 Determinisme tecnològic
tema 2 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament subjectivista. 2.1 Usos i gratificacions
2.2 Constructivisme
2.3 Interaccionisme simbòlic
tema 3 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament crític. 3.1 Teoria de l'acció comunicativa
3.2 Estudis culturals
tema 4 - Introducció a la recerca 4.1 Mètode científic
4.2 Àmbits d'estudi a la comunicació
4.3 Bases de dades i altres recursos científics
tema 5 - Rutines productives Recerca científica sobre emissors
tema 6 - Continguts
Recerca científica sobre el discurs dels mitjans
tema 7 - Recepció Recerca científica sobre públics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1.5 0 1.5
 
Sessió Magistral
30 0 30
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
0 79 79
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i activitats i exemples per a introduir cadascun dels temes de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Proves pràctiques
Descripció
L'horari d'atenció personalitzada és els dimecres, de 11:00 a 13:00h., al despatx 3.27. (Iolanda Tortajada) i 3.22 (Jan Gonzalo) Per organitzar millor l'espai d'atenció, cal demanar cita prèviament a través del Moodle en funció del professor de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques Examen amb apunts sobre els continguts de l'assignatura (apunts i lectures) 100% de la nota
 
Altres comentaris i segona convocatòria

SEGON CURS
Aquesta assignatura forma part del pla d'estudis que s'extingeix. Teniu dret a examen i aquest consistirà en una prova escrita, amb apunts, sobre els continguts estipulats al programa de l'assignatura, que inclouen les lectures obligatòries (veure punt fonts d'informació). Us aconsello que, durant les dues primeres setmanes del curs, us poseu en contacte amb mi (yolanda.tortajada@urv.cat) perquè us pugui informar amb més detall sobre l'avaluació.Hi haurà dues convocatòries.

COMPLEMENTS DE FORMACIÓ
L'alumnat de complements de formació participarà de les sessions magistrals de l'assignatura de primer "Teories de la comunicació" i d'aquelles sessions pràctiques que es pactin amb el professorat.
Pel que fa a l'avaluació, consistirà en una avaluació continuada amb tres elements:

10% participació
45% prova escrita
45% treball de recerca


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia general:

Baudrillard, J. (2001), La guerra del Golfo no ha tenido lugar, Barcelona, Anagrama.

Bourdieu, P. (1997), Sobre la televisió, Barcelona, Edicions 62.

Bryant, J. & Zillmann, D. (comps.) (1996), Los efectos de los medios de comunicación. Investigaciones y teorías, Barcelona, Paidós.

Castells, M., (1997-1998), La era de la información: economía, sociedad y cultura, 3 vols., Madrid, Alianza.

Dayan, D. (comp.) (1997),  En busca del público, Barcelona, Gedisa. 

Eco, U. (1999), La estrategia de la ilusión, Barcelona, Lumen.

Giroux, H. (2003), Cine y entretenimiento, Barcelona, Paidós.

Goffman, E. (1991), Los momentos y sus hombres, Barcelona, Paidós.

Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M. & Flecha, R. (2006), Metodología comunicativa crítica, Barcelona, El Roure.

Habermas, J. (1987), Teoría de la acción comunicativa, 2 vols., Madrid, Taurus.

Igartua, J.J & Muñiz, C. (eds.) (2007), Medios de comunicación, inmigración y sociedad, Salamanca, Universidad de Salamanca.

Jensen, K.B. & Jankowski, N.W.  (1993), Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas, Barcelona, Bosch.

Luhmann, N. (2000), La realidad de los medios de masas, Barcelona, Anthropos.

Marcuse, H. (1993), El hombre unidimensional, Barcelona, Planeta-De Agostini.

Mattelart, A. (1998), La mundialización de la comunicación, Barcelona, Paidós.

McLuhan, M. (1996), Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano, Barcelona, Paidós.

Morley, D. (1996), Televisión, audiencias y estudios culturales, Buenos Aires, Amorrortu.

Silverstone, R. (2004), ¿Por qué estudiar los medios?, Buenos Aires, Amorrortu.

Snyder, I. (comp.) (2004), Alfabetismos digitales. Comunicación, innovación y educación en la era electrónica, Málaga, Aljibe.

Thompson, J.B. (1998), Los media y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación, Barcelona, Paidós.

Tuchman, G. (1983), La producción de la noticia. Estudio sobre la construcción de la realidad, Barcelona, Gustavo Gili.

Wimmer, R. & Dominick, J. (2001), Introducción a la investigación de medios masivos de comunicación, México, International Thomson.

 

Lectures obligatòries:

1.- Rutines productives:

  Domingo, D. (2006): La immediatesa com a valor fonamental del periodisme digital: conseqüències en el treball diari de quatre redaccions digitals. Treballs de comunicació 21, 51-61.

 Gallego, J. (2003): Producció informativa i transmissió d'estereotips de gènere, Treballs de comunicació 18, 23-36.

 Tuchman, G. (1983): flexibilidad y profesionalismo, a La producción de la noticia. Estudio sobre la construcción de la realidad, Barcelona: Gustavo Gili, 77-94.

2.- Contingut:

 Kitzinger, J. (2005): “La cobertura informativa mediática de la violencia sexual contra mujeres y niños”, a Cárcel de amor. Relatos culturales sobre la violencia de género, Madrid: MNCARS, pp. 214-239.

 Muñiz, C. e Igartua, J.J. (2004): Encuadres noticiosos e inmigración. Un análisis de contenido de la prensa y televisión españolas, ZER 16, pp. 87-104

 3.- Recepció:

 Livingtone, S. (2009): Las redes sociales on-line, una oportunidad con riesgo para los adolescentes, a Granè, M. I Willem, C. (eds.): Web 2.0: nuevas formas de aprender y participar, Barclona: Laertes, pp. 87-106.

Martínez, I.J.; Aguado, J.M. y Tortajada, I. (2009): Movilizad@s: mujer y comunicaciones móviles en España, Feminismos 14: 15-34.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent