DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) TEORIES DE LA INFORMACIÓ I Codi 12111013
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.tortajada@urv.cat
juanluis.gonzalo@urv.cat
Professors/es
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Teories de la Informació I presenta els principals autors i corrents en l'àmbit de la comunicació mediada.

Competències
Codi  
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Teories de la informació I/Complements de formació - Descobrir la globalitat del concepte de comunicació. - Conèixer els autors, escoles i corrents més rellevants per al desenvolupament teòric en l'àmbit de la comunicació. B3
C3
- Assolir elements teòrics per a la pràctica professional. A13
- Comprendre les interrelacions entre agents socials i reflexionar sobre les implicacions i el paper actual dels mitjans i els aspectes ètics de la nostra pràctica. - Qüestionar els prejudicis propis. B3
B6
C3

Continguts
Tema Subtema
tema 1 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament estructuralista. 1.1 Escola de Frankfurt
1.2 Determinisme econòmic
1.3 Determinisme tecnològic
tema 2 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament subjectivista. 2.1 Usos i gratificacions
2.2 Constructivisme
2.3 Interaccionisme simbòlic
tema 3 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament crític. 3.1 Teoria de l'acció comunicativa
3.2 Estudis culturals
LES PERSONES QUE CURSEN COMPLEMENTS DE FORMACIÓ TENEN, A MÉS DELS 3 TEMES DETALLATS, 4 TEMES RELACIONATS AMB LA RECERCA EN COMUNICACIÓ JA QUE COMPARTEIXEN PROGRAMA AMB L'ASSIGNATURA DE GRAU DE TEORIES DE LA COMUNICACIÓ. Tema 4: introducció a la recerca. Tema 5: rutines productives. Tema 6: continguts. Tema 7: recepció

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1.5 0 1.5
 
Sessió Magistral
30 0 30
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
0 79 79
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i activitats i exemples per a introduir cadascun dels temes de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Proves pràctiques
Descripció
Dilluns, de 16 a 17h, despatx 3.27. Cal reservar cita a través de moodle.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques Examen sobre els continguts de l'assignatura (apunts i lectures) 100% de la nota
 
Altres comentaris i segona convocatòria

PER A LES PERSONES QUE CURSEU LA LLICENCIATURA EN PUBLICITAT I FEU L'ASSIGNATURA DE SEGON CURSConvocatòria extraordinària. Tant en primera com en segona convocatòria caldrà superar una prova memorística dels continguts de l'assignatura (apunts i lectures obligatòries).Prova memorística sobre els continguts de l'assignatura (3 temes). 100% de la nota
--------------------------------------------------------------------------
PER A LES PERSONES QUE CURSEU AQUESTA ASSIGNATURA COM A COMPLEMENTS DE FORMACIÓ (4t CURS)
L'avaluació en primera convocatòria consistirà en:
Participació de l'estudiant en les activitats que es proposen a l'aula en forma de debat o resolució de problemes (10% de la nota)Treball teòric individual que consisteix en respondre preguntes plantejades en funció dels temes del programa (30% de la nota)
Vídeo on s'explica i s'exemplifica alguna cosa que s'ha après a l'assignatura (20% de la nota)Treball individual sobre procediments de recerca (40% de la nota)

Per poder ser avaluats i avaluades en primera convocatòria cal entregar tots els exercicis dintre del calendari establert.

La segona convocatòria consisteix en la recuperació d'aquelles parts de l'assignatura que no hagin estat superades. Els exercicis amb una nota inferior a 3 no fan mitjana i s'han de repetir.

Per poder optar a segona convocatòria cal presentar com a mínim una de les tres activitats que valen un 30% de la nota en els terminis establerts.





Fonts d'informació

Bàsica

Lectures obligatòries:

Lévy, P. (2007), «¿Las tecnologías tienen un impacto?», a Cibercultura. La cultura de la sociedad digital, Barcelona, Antrophos, pp. 5-15.

 

Beck, U. (2003), «Vivir la propia vida en un mundo desbocado», a La individualización. El individualismo institucionalizado y sus consecuencias sociales y políticas, Barcelona, Paidós, pp. 69-80.

 

Lévy, P. (2007), «El movimiento social de la cibercultura», a Cibercultura. La cultura de la sociedad digital, Barcelona, Antrophos, pp. 95-106

 

Berger, J. (1974), «1», a Modos de ver, Barcelona, Gustavo Gili, pp. 13-42.

 

Silverstone, R. (2004), «Mediatización», a ¿Por qué estudiar los medios?, Buenos Aires, Amorrortu, pp. 32-40.

 

Bourdieu, P. (1997), «L’estructura invisible i els seus efectes», a Sobre la televisió, Barcelona, Edicions 62, pp. 45-76.

 

Marcuse, H. (1993), «Las nuevas formas de control», a El hombre unidimensional, Barcelona, Planeta-De Agostini, pp. 31-48.

 

Tuchman, G. (1983), «la noticia como realidad construida», a La producción de la noticia. Estudio sobre la construcción de la realidad, Barcelona, Gustavo Gili, pp. 196-210.

 

Goffman, E. (1991), «La ritualización de la femineidad», a Los momentos y sus hombres, Barcelona, Paidós, pp. 135-168.

 

Giroux, H. (2003), «La cultura infantil y las películas de dibujos animados de Disney», a Cine y entretenimiento, Barcelona, Paidós, pp. 117-152.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent