DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) TEORIES DE LA INFORMACIÓ I Codi 12111013
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FARRÉ COMA, JORGE
Adreça electrònica jordi.farre@urv.cat
Professors/es
FARRÉ COMA, JORGE
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Teories de la Informació I presenta els principals autors i corrents en l'àmbit de la comunicació mediada.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
tema 1 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament estructuralista. 1.1 Escola de Frankfurt
1.2 Determinisme econòmic
1.3 Determinisme tecnològic
tema 2 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament subjectivista. 2.1 Usos i gratificacions
2.2 Constructivisme
2.3 Interaccionisme simbòlic
tema 3 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament crític. 3.1 Teoria de l'acció comunicativa
3.2 Estudis culturals
LES PERSONES QUE CURSEN COMPLEMENTS DE FORMACIÓ TENEN, A MÉS DELS 3 TEMES DETALLATS, 4 TEMES RELACIONATS AMB LA RECERCA EN COMUNICACIÓ JA QUE COMPARTEIXEN PROGRAMA AMB L'ASSIGNATURA DE GRAU DE TEORIES DE LA COMUNICACIÓ. Tema 4: introducció a la recerca. Tema 5: rutines productives. Tema 6: continguts. Tema 7: recepció

Atenció personalitzada
Descripció
Per a qualsevol tema relacionat amb l'avaluació d'aquesta assignatura, podeu escriure a Iolanda Tortajada (iolanda.tortajada@urv.cat).

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Dret a examen.

L'avaluació en primera convocatòria consistirà en tres treballs, cadascun dels quals val un terç de la nota. Perquè facin mitjana, cal aprovar-los tots i el seu desenvolupament es farà al llarg del quadrimestre. Durant la primera quinzena de setembre cal escriure a iolanda.tortajada@urv.cat per acordar el contingut dels treballs i el calendari de lliuraments.

L'avaluació en segona convocatòria consistirà en una prova memorística (amb valor del 100% de la nota).


Fonts d'informació
Bàsica

Lectures obligatòries

Dayan, D. & Katz, E. (1992). La representación escénica de los acontecimientos mediáticos. A La historia en directo. La retransmisión televisiva de los acontecimientos (69-99). Barcelona: Gustavo Gili.

Giroux, H. (2003). La cultura infantil y las películas de dibujos animados de Disney. A Cine y entretenimiento (117-152). Barcelona: Paidós.

Goffman, E. (1991). La ritualización de la femineidad. A Los momentos y sus hombres (135-168). Barcelona: Paidós.

Kellner, D. (2000). Beavis y Butt-Head: no hay futuro para la juventud postmoderna. A Steinberg, Sh.R. & Kincheloe, J.L. (comps.), Cultura infantil y multinacionales (93-108). Madrid: Morata.

Marcuse, H. (1993). Las nuevas formas de control. A El hombre unidimensional (31-48). Barcelona: Planeta de Agostini.

Silverstone, R. (2004). ¿Por qué estudiar los medios? . BuenosAires: Amorrortu.

Bibliografia:

Baudrillard, J. (2001) La guerra del Golfo no ha tenido lugar .Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, P. (1997). Sobre la televisió . Barcelona: Edicions62.

Bryant, J., & Zillmann, D. (Comps.). (1996). Los efectos de los medios de comunicación. Investigadores y teorías . Barcelona: Paidós.

Castells, M.,(1997-1998). La era de la información: economía, sociedad y cultura (3vols.). Madrid: Alianza.

Dayan, D. (Comp.). (1997). En busca del público . Barcelona: Gedisa.

Eco,U. (1999). La estrategia de la ilusión . Barcelona: Lumen.

Giroux, H. (2003). Cine y entretenimiento .Barcelona: Paidós.

Goffman, E. (1991). Los momentos y sus hombres . Buenos Aires: Amorrortu.

Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M., & Flecha, R.(2006). Metodología comunicativa crítica .Barcelona: El Roure.

Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa (2 vols.).Madrid: Taurus.

Igartua, J.J., & Muñiz, C. (Eds.) (2007). Medios de comunicación, inmigración y sociedad . Salamanca: Universidadde Salamanca.

Jensen, K.B., & Jankowski, N.W. (1993). Metodologías cualitativas de investigaciónen comunicación de masas . Barcelona: Bosch.

Luhmann, N. (2000). La realidad de los medios de masas . Barcelona: Anthropos.

Marcuse, H. (1993). El hombre unidimensional . Barcelona: Planeta-De Agostini.

Mattelart, A. (1998). La mundialización de la comunicación .Barcelona: Paidós.

McLuhan, M. (1996). Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano . Barcelona: Paidós.

Morley, D. (1996). Televisión, audiencias y estudios culturales . BuenosAires: Amorrortu.

Silverstone, R. (2004). ¿Por qué estudiar los medios? . BuenosAires: Amorrortu.

Snyder, I. (Comp.) (2004). Alfabetismos digitales. Comunicación,innovación y educación en la era electrónica . Màlaga: Aljibe.

Thompson, J.B. (1998). Los media y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación . Barcelona: Paidós.

Tuchman, G. (1983). La producción de la noticia. Estudio sobre la construcción de la realidad .Barcelona: Gustavo Gili.

Wimmer, R., & Dominick.J. (2001). Introducción a lainvestigación de medios masivos de comunicación . México: InternationalThomson Editores.

tema 3 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament crític.

Teoria de l'acció comunicativa. Estudis culturals.

Lectures obligatòries:

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent