Codi |
|
A3 |
Coneixement de les tècniques d’investigació i anàlisi de la naturalesa i les interelacions entre els subjectes de la comunicació publicitària: creatius, empreses, institucions, agències de publicitat i de relacions públiques, mitjans, suports i públics. Desenvolupament dels fonaments conceptuals de la direcció estratègica aplicats a la comunicació per objectius per a, des d’un plantejament metodològic, assistir als operadors que han de prendre decisions a la recerca d’eficàcia comunicativa. |
A4 |
Coneixement de la situació actual i l’evolució dels aspectes industrials, socials i estètics que incideixen en les transformacions dels elements, les formes i els processos de la comunicació publicitària |
A5 |
Coneixement de l’estructura dels mitjans publicitaris: les seves característiques, tipologies i problemàtiques. |
A8 |
Coneixement dels mètodes del pensament creador i la seva aplicació al procés de comunicació publicitària: escoles, mètodes i tècniques. |
A9 |
Coneixement dels processos d’elaboració dels missatges publicitaris: mètodes, tècniques creatives i sistemes d’anàlisi de les campanyes |
A11 |
Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de la publicitat i de les relacions públiques així com del seu ordenament jurídic |
A16 |
Capacitat i habilitat per a l’exercici liberal de la professió |
A22 |
Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B10 |
Capacitat de lideratge |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer i situar històricament els actors, les tecnologies i els processos comunicatius i estudiar l'evolució del seu paper social |
A3 A4 A5 A8 A9 A11 A16
|
B1 B3 B7 B10
|
C3 C5
|
Desenvolupar les habilitats de treball en equip mitjançant l'elaboració i la redacció d'un treball col·lectiu. |
A16 A22
|
B1 B2 B3
|
C3 C5
|
Tema |
Subtema |
Tema I. La comunicació social a l’Antiguitat |
1. Escriptura i alfabet: la primera revolució comunicativa.
2. La comunicació a la Mediterrània antiga: el llegat grec i romà.
|
Tema II. Comunicació i control social a l’Edat Mitjana |
1. Alta Edad mitjana: desarticulació sociocomunicativa i auge de l'Església com a articuladora social.
2. Tècniques comunicatives de control social dels poders feudals.
3. El paper de la comunicació social en l'auge urbà de la baixa Edat Mitjana. |
Tema III. La cultura tipogràfica a l’Edat Moderna i el segle XIX |
1. La impremta: la segona revolució de la informació.
2. El paper de la imprenta en les lluites ideològico-religioses dels segles XVI i XVII.
3. El naixement del periodisme regular.
4. Els usos de la imatge. |
Tema IV. Els orígens de la comunicació de masses (segles XVIII i XIX) |
1. Revolució, contrarrevolució, propaganda i llibertat de premsa.
2. Els primers diaris durant el segle XVIII.
3. Segle XIX: sorgiment de la premsa de masses.
4. La fotografia: funcions socioculturals i comunicatives.
5. Les primeres telecomunicacions: el telègraf òptic i elèctric, la telefonia. |
Tema V. La cultura elèctrica contemporània del segle XX |
1. El sorgiment de la ràdio com a mitjà de masses.
2. El cinema: del mut al sonor.
3. Propaganda i mitjans de comunicació entre les dues guerres mundials.
4. La televisión.
5. Evolució de la premsa de masses.
6. Naixement d'internet. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
40 |
80 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
24 |
24 |
Treballs |
|
0 |
40 |
40 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, explicació de les metodologies de treball i del sistema d'avaluació. Presentació de les fonts d'informació. |
Sessió Magistral |
Explicació a classe, per part del professor, dels continguts de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
L'alumnat haurà de llegir tres llibres d'una llista que el professor proporcionarà a principi de curs. De cada lectura se'n farà una prova. |
Treballs |
Elaboració i redacció d'un treball en grup consistent en la comparació entre cinc entrevistes en profunditat fetes a persones de més de 65 anys i centrades en l'evolució dels seus consums culturals i comunicatius al llarg de la seva vida. |
|
Sessió Magistral |
Atenció personalitzada |
Treballs |
Proves de desenvolupament |
|
Descripció |
Es faran tutories de seguiment del treball de curs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Es farà una prova de lectura de cada un dels llibres que l'alumnat haurà de llegir |
10% |
Treballs |
S'avaluarà el treball personalment a cada alumne |
50% |
Proves de desenvolupament |
S'avaluaran els continguts exposats a les sessions magistrals, juntament amb les lectures recomanades, amb una prova de desenvolupament i preguntes curtes |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En segona convocatòria l'estudiant haurà de recuperar la part o parts que no hagi superat en avaluació continuada. |
Bàsica |
, , ,
|
Briggs, Asa i Peter Burke: De Gutenberg a Intenet. Madrid: Taurus
Borderia, Enric, Antonio Laguna i Francesc Martínez (1998): Historia de la Comunicación Social. Madrid: Síntesis.
De la Peña, José (2003): Historias de las telecomunicaciones. Barcelona: Ariel.
Gómez Mompart, Josep Lluís i Enric Marin Otto (eds.): Historia del periodismo universal. Madrid: Síntesis.
Vázquez Montalbán, Manuel (1997): Historia y comunicación social. Barcelona: Crítica.
Williams, Raymond (ed.) (1992): Historia de la Comunicación. 2 vols. Barcelona: Bosch. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|