DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LA COMUNICACIÓ Codi 12111014
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CERDAN LOS ARCOS, JOSE FRANCISCO
Adreça electrònica josetxo.cerdan@urv.cat
Professors/es
CERDAN LOS ARCOS, JOSE FRANCISCO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A3 Coneixement de les tècniques d’investigació i anàlisi de la naturalesa i les interelacions entre els subjectes de la comunicació publicitària: creatius, empreses, institucions, agències de publicitat i de relacions públiques, mitjans, suports i públics. Desenvolupament dels fonaments conceptuals de la direcció estratègica aplicats a la comunicació per objectius per a, des d’un plantejament metodològic, assistir als operadors que han de prendre decisions a la recerca d’eficàcia comunicativa.
A4 Coneixement de la situació actual i l’evolució dels aspectes industrials, socials i estètics que incideixen en les transformacions dels elements, les formes i els processos de la comunicació publicitària
A5 Coneixement de l’estructura dels mitjans publicitaris: les seves característiques, tipologies i problemàtiques.
A8 Coneixement dels mètodes del pensament creador i la seva aplicació al procés de comunicació publicitària: escoles, mètodes i tècniques.
A9 Coneixement dels processos d’elaboració dels missatges publicitaris: mètodes, tècniques creatives i sistemes d’anàlisi de les campanyes
A11 Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de la publicitat i de les relacions públiques així com del seu ordenament jurídic
A16 Capacitat i habilitat per a l’exercici liberal de la professió
A22 Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia)
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B10 Capacitat de lideratge
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i situar històricament els actors, les tecnologies i els processos comunicatius i estudiar l'evolució del seu paper social A3
A4
A5
A8
A9
A11
A16
B1
B3
B7
B10
C3
C5
Desenvolupar les habilitats de treball en equip mitjançant l'elaboració i la redacció d'un treball col·lectiu. A16
A22
B1
B2
B3
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema I. La comunicació social a l’Antiguitat 1. Escriptura i alfabet: la primera revolució comunicativa.
2. La comunicació a la Mediterrània antiga: el llegat grec i romà.
Tema II. Comunicació i control social a l’Edat Mitjana 1. Alta Edad mitjana: desarticulació sociocomunicativa i auge de l'Església com a articuladora social.
2. Tècniques comunicatives de control social dels poders feudals.
3. El paper de la comunicació social en l'auge urbà de la baixa Edat Mitjana.
Tema III. La cultura tipogràfica a l’Edat Moderna i el segle XIX 1. La impremta: la segona revolució de la informació.
2. El paper de la imprenta en les lluites ideològico-religioses dels segles XVI i XVII.
3. El naixement del periodisme regular.
4. Els usos de la imatge.
Tema IV. Els orígens de la comunicació de masses (segles XVIII i XIX) 1. Revolució, contrarrevolució, propaganda i llibertat de premsa.
2. Els primers diaris durant el segle XVIII.
3. Segle XIX: sorgiment de la premsa de masses.
4. La fotografia: funcions socioculturals i comunicatives.
5. Les primeres telecomunicacions: el telègraf òptic i elèctric, la telefonia.
Tema V. La cultura elèctrica contemporània del segle XX 1. El sorgiment de la ràdio com a mitjà de masses.
2. El cinema: del mut al sonor.
3. Propaganda i mitjans de comunicació entre les dues guerres mundials.
4. La televisión.
5. Evolució de la premsa de masses.
6. Naixement d'internet.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
40 40 80
Resolució de problemes, exercicis
0 24 24
Treballs
0 40 40
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, explicació de les metodologies de treball i del sistema d'avaluació. Presentació de les fonts d'informació.
Sessió Magistral Explicació a classe, per part del professor, dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis L'alumnat haurà de llegir tres llibres d'una llista que el professor proporcionarà a principi de curs. De cada lectura se'n farà una prova.
Treballs Elaboració i redacció d'un treball en grup consistent en la comparació entre cinc entrevistes en profunditat fetes a persones de més de 65 anys i centrades en l'evolució dels seus consums culturals i comunicatius al llarg de la seva vida.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Treballs
Proves de desenvolupament
Descripció
Es faran tutories de seguiment del treball de curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Es farà una prova de lectura de cada un dels llibres que l'alumnat haurà de llegir 10%
Treballs S'avaluarà el treball personalment a cada alumne 50%
Proves de desenvolupament S'avaluaran els continguts exposats a les sessions magistrals, juntament amb les lectures recomanades, amb una prova de desenvolupament i preguntes curtes 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En segona convocatòria l'estudiant haurà de recuperar la part o parts que no hagi superat en avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

 

Briggs, Asa i Peter Burke: De Gutenberg a Intenet. Madrid: Taurus

Borderia, Enric, Antonio Laguna i Francesc Martínez (1998): Historia de la Comunicación Social. Madrid: Síntesis.

De la Peña, José (2003): Historias de las telecomunicaciones. Barcelona: Ariel.

Gómez Mompart, Josep Lluís i Enric Marin Otto (eds.): Historia del periodismo universal. Madrid: Síntesis.

Vázquez Montalbán, Manuel (1997): Historia y comunicación social. Barcelona: Crítica.

Williams, Raymond (ed.) (1992): Historia de la Comunicación. 2 vols. Barcelona: Bosch.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent