DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ESTRATÈGIES DISCURSIVES EN ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ Codi 12111103
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
GÜELL SEGARRA, SILVIA
Adreça electrònica silvia.guell@urv.cat
Professors/es
GÜELL SEGARRA, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant La finalitat d'aquesta assignatura és donar recursos a l'alumnat perquè aprengui a analitzar i a elaborar textos orals i escrits destinats als mitjans de comunicació.

Competències
Codi  
A9 Coneixement dels processos d’elaboració dels missatges publicitaris: mètodes, tècniques creatives i sistemes d’anàlisi de les campanyes
A10 Coneixement dels elements, les formes i els processos dels llenguatges publicitaris i d’altres formes de comunicació, utilitzant amb aquesta finalitat les llengües oficials de la Comunitat Autònoma i les estrangeres, especialment l’anglesa
A19 Capacitat i habilitat per a la creació i el desenvolupament d’elements gràfics, imatges, símbols o textos
A22 Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia)
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B11 Motivació per la qualitat
B15 Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els elements, els procediments i les etapes de construcció del discurs. A9
A10
2. Aprendre a analitzar textos de tipologia diversa per tal de descobrir els elements que han intervingut en la construcció. B3
B4
B5
3. Elaborar textos orals i escrits aplicant les estratègies de construcció del discurs estudiades. A19
A22
B4
B5
B11
B15
C5

Continguts
Tema Subtema
1. El text o discurs 1.1. El concepte de discurs
1.2. Discurs oral i discurs escrit

2. La construcció del discurs: les propietats textuals 2.1. L'adequació
2.2. La coherència
2.3. La cohesió

3. L'estructura del discurs: descripció i anàlisi de les diferents tipologies textuals 3.1. Textos descriptius
3.2. Textos narratius
3.3. Textos instructius
3.4. Textos predictius
3.5. Textos explicatius
3.6. Textos argumentatius
3.6.1. L'opinió periodística
3.7. Textos persuassius
3.7.1. La redacció publicitària

4. Estratègies estilístiques del discurs: figures i trops
5. L'actuació discursiva: pautes per a una excució eficaç 5.1. Com parlar bé en públic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
12 12 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
28 28 56
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 10 12
Proves objectives de tipus test
1 5 6
Proves pràctiques
1 5 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries 1. Descripció de l'assignatura, comentari de les fonts de consulta i resolució de dubtes sobre el desenvolupament del curs.
Sessió Magistral 1. Exposició dels conceptes teòrics bàsics per al seguiment del curs.
2. Explicitació de les diverses estratègies de construcció del discurs segons els diferents tipus de text.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària 1. Anàlisi de textos orals i escrits procedents dels mitjans de comunicació.
2. Elaboració de textos orals i escrits destinats als mitjans de comunicació a partir de la imitació dels models analitzats i de l'aplicació de les estratègies estudiades.
Resolució de problemes, exercicis Vegeu l'apartat "Resolució de problemes i exercicis a l'aula ordinària": els punts 1 i 2 són vàlids tant per al treball a l'aula com per al treball a casa, individual o en grup segons s'especifiqui per a cada pràctica.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Resolució de problemes, exercicis
Proves objectives de tipus test
Proves pràctiques
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció
L'atenció personalitzada es durà a terme al despatx de la professora en hores prèviament concertades. Durant aquest temps s'atendran dubtes, consultes, suggeriments, etc. sobre el contingut i el desenvolupament de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral 1. L'assimilació del contingut de les sessions teòriques s'avaluarà a partir de les pràctiques fetes al llarg del curs i de l'examen, que constarà d'una part teòrica i una part pràctica.
2. Aprovar l'examen és condició indispensable per a poder fer mitjana amb la nota de les pràctiques.
Examen: 50%
Pràctiques: 50%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Les pràctiques realitzades a l'aula serviran per observar el grau d'assimilació dels continguts treballats en les sessions magistrals. Les activitats realitzades a les classes pràctiques serveixen per arrodonir la nota final.
Resolució de problemes, exercicis 1. Els alumnes hauran de realitzar periòdicament exercicis pràctics que hauran de lliurar a la professora.
2. Algunes pràctiques seran individuals i altres, en grup.
3. Els terminis de lliuramenht són fixos. No s'acceptaran pràctiques lliurades fora de termini.
4. La puntuació global obtinguda en les pràctiques correspondrà al 50% de la nota final.
5. El lliurament d'aquestes pràctiques és indispensable per a presentar-se a l'examen de primera convocatòria.
6. No s'acceptaran pràctiques escrites a mà o presentades mitjançant un correu electrònic.
50%
Proves objectives de tipus test L'examen pot incloure preguntes de tipus test sobre els continguts teòrics treballats a les classes magistrals. 10%
Proves pràctiques Els exàmens, tant de primera com de segona convocatòria, inclouran una part dedicada al desenvolupament d'exercicis de caràcer pràctic similars als que s'hauran fet a classe. 60%
Proves objectives de preguntes curtes Un dels mètodes per avaluar els continguts teòrics a l'examen serà a partir de pregunes curtes. 30%
Altres

1. La correcció ortogràfica i gramatical és un requisit indispensable per aprovar l'assignatura. No s'avaluaran les pràctiques considerades deficients en aquest sentit. 2. Es valora l'assistència i la participació activa a l'aula.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no han superat la primera convocatòria, bé perquè no han superat l'examen, bé perquè la mitjana d'examen i pràctiques els surt suspesa, hauran de presentar-se a la segona convocatòria de l'examen, que en aquest cas valdrà el 100% de la nota. Els alumnes que hagin lliurat els treballs encomanats poden sol·licitar que els sigui guardada la nota pràctica perquè els faci mitjana amb aquest segon examen.


Fonts d'informació

Bàsica

CALSAMIGLIA, Helena; TUSON, Amparo. Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel, 1999.

CASSANY, Daniel. Construir l’escriptura. Barcelona: Empúries, 1999.

CUENCA, M. Josep. Comentari de texts. Picanya: Bullent, 1996.

REY, Juan. Palabras para vender, palabras para soñar: introducción a la redacción publicitaria. Barcelona: Paidós, 1996.

RUBIO, Joana; PUIGPELAT, Francesc. Com parlar bé en públic. Barcelona: Mina, 2007.

TORRENT, Anna M. La llengua de la publicitat. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1999.

Complementària

AMADEO, Imma; SOLÉ, Jordi. Curs pràctic de redacció. Barcelona: Columna, 1996.

ARMENTIA VIZUETE, José Ignacio; CAMINOS MARCET, José María. La información: redacción y estructuras. Zarautz: Euskal Herriko Unibersitateko Argitalpen Zerbitzua, 1998.

BASSOLS, Margarida; TORRENT, Anna Maria. Models textuals. Teoria i pràctica. Vic: Eumo, 1996.

BASSOLS, Margarida. El llenguatge dels polítics. Vic: Eumo, 2007.

CASSANY, Daniel. Rere les línies. Sobre la lectura contemporània. Barcelona: Empúries, 2006.

CASTELLÀ, Josep M. De la frase al text. Barcelona: Empúries, 1992.

COROMINA, Eusebi. Tècniques d’escriptura. Barcelona: Teide, 1992.

COROMINA, Eusebi. Pràctiques d’expressió i comunicació. Vic: Eumo, 1996.

ESCANDELL VIDAL, M. Victoria. Introducción a la pragmàtica. Barcelona: Ariel, 2003.

JULIÀ-MUNÉ, Joan. El llenguatge de la ràdio i de la TV. Alzira: Bromera, 2004.

LÓPEZ GARCÍA, Ángel. Escritura e información: la estructura del lenguaje periodístico. Madrid: Ediciones Cátedra, 1996.

PAGÈS, Vicenç. Un tramvia anomenat text. El plaer en l’aprenentatge de l’escriptura. Barcelona: Empúries, 2000.

TERUEL, Elvira. Retòrica, informació i metàfora. Anàlisi aplicada als mitjans de comunicació de massa. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 1997.

TUSON, Amparo. Anàlisi de la conversa. Barcelona: Empúries, 1995.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTÀNDARD ESCRIT DE LA LLENGUA CATALANA/12111008
ESTÀNDARD ORAL DE LA LLENGUA CATALANA/12111009
 
Altres comentaris
Cal portar a l'aula el dossier de l'assignatura, que es penjarà al moodle i es vendrà a la copisteria a principi de curs.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent