Codi |
|
A9 |
Coneixement dels processos d’elaboració dels missatges publicitaris: mètodes, tècniques creatives i sistemes d’anàlisi de les campanyes |
A10 |
Coneixement dels elements, les formes i els processos dels llenguatges publicitaris i d’altres formes de comunicació, utilitzant amb aquesta finalitat les llengües oficials de la Comunitat Autònoma i les estrangeres, especialment l’anglesa |
A19 |
Capacitat i habilitat per a la creació i el desenvolupament d’elements gràfics, imatges, símbols o textos |
A22 |
Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia) |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B11 |
Motivació per la qualitat |
B15 |
Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer els elements, els procediments i les etapes de construcció del discurs. |
A9 A10
|
|
|
2. Aprendre a analitzar textos de tipologia diversa per tal de descobrir els elements que han intervingut en la construcció. |
|
B3 B4 B5
|
|
3. Elaborar textos orals i escrits aplicant les estratègies de construcció del discurs estudiades. |
A19 A22
|
B4 B5 B11 B15
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1. El text o discurs |
1.1. El concepte de discurs
1.2. Discurs oral i discurs escrit
|
2. La construcció del discurs: les propietats textuals |
2.1. L'adequació
2.2. La coherència
2.3. La cohesió
|
3. L'estructura del discurs: descripció i anàlisi de les diferents tipologies textuals |
3.1. Textos descriptius
3.2. Textos narratius
3.3. Textos instructius
3.4. Textos predictius
3.5. Textos explicatius
3.6. Textos argumentatius
3.6.1. L'opinió periodística
3.7. Textos persuassius
3.7.1. La redacció publicitària
|
4. Estratègies estilístiques del discurs: figures i trops |
|
5. L'actuació discursiva: pautes per a una excució eficaç |
5.1. Com parlar bé en públic |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
12 |
24 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
28 |
28 |
56 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
15 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
10 |
12 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
5 |
6 |
Proves pràctiques |
|
1 |
5 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
1. Descripció de l'assignatura, comentari de les fonts de consulta i resolució de dubtes sobre el desenvolupament del curs.
|
Sessió Magistral |
1. Exposició dels conceptes teòrics bàsics per al seguiment del curs.
2. Explicitació de les diverses estratègies de construcció del discurs segons els diferents tipus de text.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
1. Anàlisi de textos orals i escrits procedents dels mitjans de comunicació.
2. Elaboració de textos orals i escrits destinats als mitjans de comunicació a partir de la imitació dels models analitzats i de l'aplicació de les estratègies estudiades. |
Resolució de problemes, exercicis |
Vegeu l'apartat "Resolució de problemes i exercicis a l'aula ordinària": els punts 1 i 2 són vàlids tant per al treball a l'aula com per al treball a casa, individual o en grup segons s'especifiqui per a cada pràctica. |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes, exercicis |
Proves objectives de tipus test |
Proves pràctiques |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada es durà a terme al despatx de la professora en hores prèviament concertades. Durant aquest temps s'atendran dubtes, consultes, suggeriments, etc. sobre el contingut i el desenvolupament de l'assignatura. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
1. L'assimilació del contingut de les sessions teòriques s'avaluarà a partir de les pràctiques fetes al llarg del curs i de l'examen, que constarà d'una part teòrica i una part pràctica.
2. Aprovar l'examen és condició indispensable per a poder fer mitjana amb la nota de les pràctiques. |
Examen: 50%
Pràctiques: 50% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Les pràctiques realitzades a l'aula serviran per observar el grau d'assimilació dels continguts treballats en les sessions magistrals. |
Les activitats realitzades a les classes pràctiques serveixen per arrodonir la nota final. |
Resolució de problemes, exercicis |
1. Els alumnes hauran de realitzar periòdicament exercicis pràctics que hauran de lliurar a la professora.
2. Algunes pràctiques seran individuals i altres, en grup.
3. Els terminis de lliuramenht són fixos. No s'acceptaran pràctiques lliurades fora de termini.
4. La puntuació global obtinguda en les pràctiques correspondrà al 50% de la nota final.
5. El lliurament d'aquestes pràctiques és indispensable per a presentar-se a l'examen de primera convocatòria.
6. No s'acceptaran pràctiques escrites a mà o presentades mitjançant un correu electrònic. |
50% |
Proves objectives de tipus test |
L'examen pot incloure preguntes de tipus test sobre els continguts teòrics treballats a les classes magistrals. |
10% |
Proves pràctiques |
Els exàmens, tant de primera com de segona convocatòria, inclouran una part dedicada al desenvolupament d'exercicis de caràcer pràctic similars als que s'hauran fet a classe. |
60% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Un dels mètodes per avaluar els continguts teòrics a l'examen serà a partir de pregunes curtes. |
30% |
Altres |
1. La correcció ortogràfica i gramatical és un requisit indispensable per aprovar l'assignatura. No s'avaluaran les pràctiques considerades deficients en aquest sentit. 2. Es valora l'assistència i la participació activa a l'aula. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que no han superat la primera convocatòria, bé perquè no han superat l'examen, bé perquè la mitjana d'examen i pràctiques els surt suspesa, hauran de presentar-se a la segona convocatòria de l'examen, que en aquest cas valdrà el 100% de la nota. Els alumnes que hagin lliurat els treballs encomanats poden sol·licitar que els sigui guardada la nota pràctica perquè els faci mitjana amb aquest segon examen. |
Bàsica |
|
CALSAMIGLIA, Helena; TUSON, Amparo. Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel, 1999. CASSANY, Daniel. Construir l’escriptura. Barcelona: Empúries, 1999. CUENCA, M. Josep. Comentari de texts. Picanya: Bullent, 1996. REY, Juan. Palabras para vender, palabras para soñar: introducción a la redacción publicitaria. Barcelona: Paidós, 1996. RUBIO, Joana; PUIGPELAT, Francesc. Com parlar bé en públic. Barcelona: Mina, 2007. TORRENT, Anna M. La llengua de la publicitat. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1999. |
Complementària |
|
AMADEO, Imma; SOLÉ, Jordi. Curs pràctic de redacció. Barcelona: Columna, 1996. ARMENTIA VIZUETE, José Ignacio; CAMINOS MARCET, José María. La información: redacción y estructuras. Zarautz: Euskal Herriko Unibersitateko Argitalpen Zerbitzua, 1998. BASSOLS, Margarida; TORRENT, Anna Maria. Models textuals. Teoria i pràctica. Vic: Eumo, 1996. BASSOLS, Margarida. El llenguatge dels polítics. Vic: Eumo, 2007. CASSANY, Daniel. Rere les línies. Sobre la lectura contemporània. Barcelona: Empúries, 2006. CASTELLÀ, Josep M. De la frase al text. Barcelona: Empúries, 1992. COROMINA, Eusebi. Tècniques d’escriptura. Barcelona: Teide, 1992. COROMINA, Eusebi. Pràctiques d’expressió i comunicació. Vic: Eumo, 1996. ESCANDELL VIDAL, M. Victoria. Introducción a la pragmàtica. Barcelona: Ariel, 2003. JULIÀ-MUNÉ, Joan. El llenguatge de la ràdio i de la TV. Alzira: Bromera, 2004. LÓPEZ GARCÍA, Ángel. Escritura e información: la estructura del lenguaje periodístico. Madrid: Ediciones Cátedra, 1996. PAGÈS, Vicenç. Un tramvia anomenat text. El plaer en l’aprenentatge de l’escriptura. Barcelona: Empúries, 2000. TERUEL, Elvira. Retòrica, informació i metàfora. Anàlisi aplicada als mitjans de comunicació de massa. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 1997. TUSON, Amparo. Anàlisi de la conversa. Barcelona: Empúries, 1995. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTÀNDARD ESCRIT DE LA LLENGUA CATALANA/12111008 | ESTÀNDARD ORAL DE LA LLENGUA CATALANA/12111009 |
|
|
Altres comentaris |
Cal portar a l'aula el dossier de l'assignatura, que es penjarà al moodle i es vendrà a la copisteria a principi de curs. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|