DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ESTRATÈGIES DISCURSIVES EN ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ Codi 12111103
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
GÜELL SEGARRA, SILVIA
Adreça electrònica silvia.guell@urv.cat
Professors/es
GÜELL SEGARRA, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant La finalitat d'aquesta assignatura és donar recursos a l'alumnat perquè aprengui a analitzar i a elaborar textos orals i escrits destinats als mitjans de comunicació.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1. El text o discurs 1.1. El concepte de discurs
1.2. Discurs oral i discurs escrit

2. La construcció del discurs: les propietats textuals 2.1. L'adequació
2.2. La coherència
2.3. La cohesió

3. L'estructura del discurs: descripció i anàlisi de les diferents tipologies textuals 3.1. Textos descriptius
3.2. Textos narratius
3.3. Textos instructius
3.4. Textos predictius
3.5. Textos explicatius
3.6. Textos argumentatius
3.6.1. L'opinió periodística
3.7. Textos persuassius
3.7.1. La redacció publicitària

4. Estratègies estilístiques del discurs: figures i trops
5. L'actuació discursiva: pautes per a una excució eficaç 5.1. Com parlar bé en públic

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es durà a terme al despatx de la professora en hores prèviament concertades. Durant aquest temps s'atendran dubtes, consultes, suggeriments, etc. sobre el contingut i el desenvolupament de l'assignatura.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no han superat la primera convocatòria, bé perquè no han superat l'examen, bé perquè la mitjana d'examen i pràctiques els surt suspesa, hauran de presentar-se a la segona convocatòria de l'examen, que en aquest cas valdrà el 100% de la nota. Els alumnes que hagin lliurat els treballs encomanats poden sol·licitar que els sigui guardada la nota pràctica perquè els faci mitjana amb aquest segon examen.


Fonts d'informació
Bàsica

CALSAMIGLIA, Helena; TUSON, Amparo. Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel, 1999.

CASSANY, Daniel. Construir l’escriptura. Barcelona: Empúries, 1999.

CUENCA, M. Josep. Comentari de texts. Picanya: Bullent, 1996.

REY, Juan. Palabras para vender, palabras para soñar: introducción a la redacción publicitaria. Barcelona: Paidós, 1996.

RUBIO, Joana; PUIGPELAT, Francesc. Com parlar bé en públic. Barcelona: Mina, 2007.

TORRENT, Anna M. La llengua de la publicitat. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1999.

Complementària

AMADEO, Imma; SOLÉ, Jordi. Curs pràctic de redacció. Barcelona: Columna, 1996.

ARMENTIA VIZUETE, José Ignacio; CAMINOS MARCET, José María. La información: redacción y estructuras. Zarautz: Euskal Herriko Unibersitateko Argitalpen Zerbitzua, 1998.

BASSOLS, Margarida; TORRENT, Anna Maria. Models textuals. Teoria i pràctica. Vic: Eumo, 1996.

BASSOLS, Margarida. El llenguatge dels polítics. Vic: Eumo, 2007.

CASSANY, Daniel. Rere les línies. Sobre la lectura contemporània. Barcelona: Empúries, 2006.

CASTELLÀ, Josep M. De la frase al text. Barcelona: Empúries, 1992.

COROMINA, Eusebi. Tècniques d’escriptura. Barcelona: Teide, 1992.

COROMINA, Eusebi. Pràctiques d’expressió i comunicació. Vic: Eumo, 1996.

ESCANDELL VIDAL, M. Victoria. Introducción a la pragmàtica. Barcelona: Ariel, 2003.

JULIÀ-MUNÉ, Joan. El llenguatge de la ràdio i de la TV. Alzira: Bromera, 2004.

LÓPEZ GARCÍA, Ángel. Escritura e información: la estructura del lenguaje periodístico. Madrid: Ediciones Cátedra, 1996.

PAGÈS, Vicenç. Un tramvia anomenat text. El plaer en l’aprenentatge de l’escriptura. Barcelona: Empúries, 2000.

TERUEL, Elvira. Retòrica, informació i metàfora. Anàlisi aplicada als mitjans de comunicació de massa. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 1997.

TUSON, Amparo. Anàlisi de la conversa. Barcelona: Empúries, 1995.

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent