DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) TEORIES DE LA INFORMACIÓ II Codi 12111104
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.tortajada@urv.cat
Professors/es
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Web http://http://moodle.urv.net/moodle/
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura, estretament relacionada amb Teories de la Informació I, ens introdueix en la recerca desenvolupada en l'àmbit de la comunicació i ens ajuda a entendre com s'operativitza i es genera la teoria.

Competències
Codi  
A3 Coneixement de les tècniques d’investigació i anàlisi de la naturalesa i les interelacions entre els subjectes de la comunicació publicitària: creatius, empreses, institucions, agències de publicitat i de relacions públiques, mitjans, suports i públics. Desenvolupament dels fonaments conceptuals de la direcció estratègica aplicats a la comunicació per objectius per a, des d’un plantejament metodològic, assistir als operadors que han de prendre decisions a la recerca d’eficàcia comunicativa.
A4 Coneixement de la situació actual i l’evolució dels aspectes industrials, socials i estètics que incideixen en les transformacions dels elements, les formes i els processos de la comunicació publicitària
A5 Coneixement de l’estructura dels mitjans publicitaris: les seves característiques, tipologies i problemàtiques.
A6 Coneixement tèoric i pràctic de l’anàlisi i la investigació d’audiències, així com de l’anàlisi, la selecció i la compra de suports i mitjans per a la planificació de la difusió publicitària

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Ubicar els estudis de comunicació dins el conjunt de la recerca en ciències socials. A3
Presentar les principals metodologies emprades en la recerca sobre comunicació. A4
A5
A6
Explicar els conceptes clau dels estudis de comunicació. A3
Descriure les línies de recerca fonamentals de la recerca sobre comunicació. A3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. La investigació en comunicació. Pressupòsits bàsics. La comunicació dins la recerca en ciències socials. El procés d’investigació i les seves etapes. Tècniques de recollida de dades.
Tema 2. L’anàlisi del missatge Lectura preferent als mitjans. Com s'ha desenvolupat fins al moment l'anàlisi del missatge i quin tipus de coneixement ens aporta? Anàlisi del contingut. Anàlisi crítica del discurs. Framing.
Tema 3. L’estudi de les audiències Anàlisi de la recepció. La importància de l’audiència en el nou sistema mediàtic i televisiu. Sistemes de medició d’audiències en els mitjans de comunicació. L’anàlisi qualitativa de la recepció.
Tema 4. L’estudi dels efectes Introducció a l’estudi dels efectes en la comunicació. Paradigmes actuals de la investigació sobre efectes: agenda temàtica, espiral del silenci, usos i gratificacions, priming. Fins a quin punt es pot parlar d’efectes en els mitjans de comunicació?
Tema 5. El comunicador en el procés de comunicació Els mitjans de comunicació com a institució (rutines professionals en el procés de selecció). La mediació dels comunicadors.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
38 0 38
Debats
6 6 12
Treballs
29 29 58
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura als i les alumnes, distribució del treball i dates de lliurament de treballs
Sessió Magistral Explicació per part de la professora dels principals conceptes teòrics relacionats amb els continguts del curs.
Debats Diàlegs guiats mitjançant activitats puntuals que es realitzaran individualment o en petits grups a l'aula, durant les sessions magistrals, per a exemplificar els conceptes de l'assignatura
Treballs Realització per part dels i de les alumnes de les pràctiques proposades al llarg del curs per la professora.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Debats
Descripció
L'horari d'atenció personalitzada és els dijous, de 11 a 12h., al despatx 3.27. Per organitzar millor l'espai d'atenció, cal demanar cita prèviament per correu-e (yolanda.tortajada@urv.cat), amb una antelació de 24h.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Diàlegs guiats mitjançant activitats puntuals que es realitzaran individualment o en petits grups a l'aula, durant les sessions magistrals, per a exemplificar els conceptes de l'assignatura 10%
Treballs Realització de diversos treballs que es lliuraran en diferents moments del quadrimestre. 90%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BERGANZA, M. R.; RUIZ, J. A. (Coordinadors) (2005): Investigar en comunicación. Guía práctica de métodos y tècnicas de investigación social en comunicación, Madrid, McGraw-Hill.

BRYANT, J.; ZILLMANN, D. (comp.) (1996):Los efectos de los medios de comunicación. Investigadores y teorías. Barcelona: Paidós.

BUSQUETS, J. (Coordinador) (2006): La recerca en comunicació. Què hem de saber? Quins passos hem de seguir? Barcelona, Editorial UOC.

IGARTUA, J. J.; HUMANES, M. L.(2004): Teoría e investigación en comunicación social, Madrid, Síntesis.

LOZANO, J. C.: (2007): Teoría e investigación de la comunicación de masas. México, Pearson Prentice Hall.

MORAGAS, M. (1986): Sociología de la comunicación de masas. Barcelona: Gustavo Gili. 4 volums.

SAPERAS, E. (1987): Los efectos cognitivos de la comunicación de masas. Barcelona: Ariel.

WIMMER, R.; DOMINICK. J. (2001): Introducción a la investigación de medios masivos de comunicación. México, International Thomson Editores.

WOLF, M. (1992): Els efectes socials dels mitjans de comunicació de massa. Barcelona: Pòrtic.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIES DE LA INFORMACIÓ I/12111013
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent