Codi |
|
A3 |
Coneixement de les tècniques d’investigació i anàlisi de la naturalesa i les interelacions entre els subjectes de la comunicació publicitària: creatius, empreses, institucions, agències de publicitat i de relacions públiques, mitjans, suports i públics. Desenvolupament dels fonaments conceptuals de la direcció estratègica aplicats a la comunicació per objectius per a, des d’un plantejament metodològic, assistir als operadors que han de prendre decisions a la recerca d’eficàcia comunicativa. |
A4 |
Coneixement de la situació actual i l’evolució dels aspectes industrials, socials i estètics que incideixen en les transformacions dels elements, les formes i els processos de la comunicació publicitària |
A5 |
Coneixement de l’estructura dels mitjans publicitaris: les seves característiques, tipologies i problemàtiques. |
A6 |
Coneixement tèoric i pràctic de l’anàlisi i la investigació d’audiències, així com de l’anàlisi, la selecció i la compra de suports i mitjans per a la planificació de la difusió publicitària |
Objectius |
Competències |
Ubicar els estudis de comunicació dins el conjunt de la recerca en ciències socials. |
A3
|
|
|
Presentar les principals metodologies emprades en la recerca sobre comunicació. |
A4 A5 A6
|
|
|
Explicar els conceptes clau dels estudis de comunicació. |
A3
|
|
|
Descriure les línies de recerca fonamentals de la recerca sobre comunicació. |
A3
|
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. La investigació en comunicació. Pressupòsits bàsics. |
La comunicació dins la recerca en ciències socials. El procés d’investigació i les seves etapes. Tècniques de recollida de dades. |
Tema 2. L’anàlisi del missatge |
Lectura preferent als mitjans. Com s'ha desenvolupat fins al moment l'anàlisi del missatge i quin tipus de coneixement ens aporta? Anàlisi del contingut. Anàlisi crítica del discurs. Framing. |
Tema 3. L’estudi de les audiències |
Anàlisi de la recepció. La importància de l’audiència en el nou sistema mediàtic i televisiu. Sistemes de medició d’audiències en els mitjans de comunicació. L’anàlisi qualitativa de la recepció. |
Tema 4. L’estudi dels efectes |
Introducció a l’estudi dels efectes en la comunicació. Paradigmes actuals de la investigació sobre efectes: agenda temàtica, espiral del silenci, usos i gratificacions, priming. Fins a quin punt es pot parlar d’efectes en els mitjans de comunicació? |
Tema 5. El comunicador en el procés de comunicació |
Els mitjans de comunicació com a institució (rutines professionals en el procés de selecció). La mediació dels comunicadors. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
38 |
0 |
38 |
Debats |
|
6 |
6 |
12 |
Treballs |
|
29 |
29 |
58 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura als i les alumnes, distribució del treball i dates de lliurament de treballs |
Sessió Magistral |
Explicació per part de la professora dels principals conceptes teòrics relacionats amb els continguts del curs. |
Debats |
Diàlegs guiats mitjançant activitats puntuals que es realitzaran individualment o en petits grups a l'aula, durant les sessions magistrals, per a exemplificar els conceptes de l'assignatura |
Treballs |
Realització per part dels i de les alumnes de les pràctiques proposades al llarg del curs per la professora. |
|
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Debats |
|
Descripció |
L'horari d'atenció personalitzada és els dijous, de 11 a 12h., al despatx 3.27. Per organitzar millor l'espai d'atenció, cal demanar cita prèviament per correu-e (yolanda.tortajada@urv.cat), amb una antelació de 24h. |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Diàlegs guiats mitjançant activitats puntuals que es realitzaran individualment o en petits grups a l'aula, durant les sessions magistrals, per a exemplificar els conceptes de l'assignatura |
10% |
Treballs |
Realització de diversos treballs que es lliuraran en diferents moments del quadrimestre. |
90% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
BERGANZA, M. R.; RUIZ, J. A. (Coordinadors) (2005): Investigar en comunicación. Guía práctica de métodos y tècnicas de investigación social en comunicación, Madrid, McGraw-Hill. BRYANT, J.; ZILLMANN, D. (comp.) (1996):Los efectos de los medios de comunicación. Investigadores y teorías. Barcelona: Paidós. BUSQUETS, J. (Coordinador) (2006): La recerca en comunicació. Què hem de saber? Quins passos hem de seguir? Barcelona, Editorial UOC. IGARTUA, J. J.; HUMANES, M. L.(2004): Teoría e investigación en comunicación social, Madrid, Síntesis. LOZANO, J. C.: (2007): Teoría e investigación de la comunicación de masas. México, Pearson Prentice Hall. MORAGAS, M. (1986): Sociología de la comunicación de masas. Barcelona: Gustavo Gili. 4 volums. SAPERAS, E. (1987): Los efectos cognitivos de la comunicación de masas. Barcelona: Ariel. WIMMER, R.; DOMINICK. J. (2001): Introducción a la investigación de medios masivos de comunicación. México, International Thomson Editores. WOLF, M. (1992): Els efectes socials dels mitjans de comunicació de massa. Barcelona: Pòrtic. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TEORIES DE LA INFORMACIÓ I/12111013 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|