DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DISSENY GRÀFIC I COMPOSICIÓ VISUAL Codi 12111106
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
QUILES PASCUAL, ARNAU
Adreça electrònica arnau.quiles@urv.cat
Professors/es
QUILES PASCUAL, ARNAU
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A8 Coneixement dels mètodes del pensament creador i la seva aplicació al procés de comunicació publicitària: escoles, mètodes i tècniques.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Domini dels fonaments de la percepció visual i dels elements bàsics que configuren la comunicació visual, per tal d'aplicar-los tant en la comprensió teòrica com en la pràctica creativa del disseny gràfic. Mitjançant les pràctiques, consolidació del llenguatge visual, confrontant-se amb casos reals i quotidians de la pràctica laboral de la composició visual, per tal de potenciar l'expressivitat i la creativitat del disseny com a acte comunicatiu. A8
Creació de missatges visuals. Aplicació dels conceptes teòrics de la composició visual. Senyalètica. Disseny d'aplicacions i formats: flyer, fulletó, tríptic, póster. Disseny corporatiu: Logo, identitat, packaging. Aplicació de noves tendències del disseny.

Continguts
Tema Subtema
1. Fonaments de la percepció visual. La gramàtica de la visió. Composició visual. L’estructura del llenguatge visual. Teoria del color.
2. Aplicació de la composició visual: El disseny gràfic com a eina de comunicació. La senyalètica. El signe. Codis visuals
3. Tipografia. El missatge escrit. Fotografia. La intervenció de la imatge real. Il.lustració
4. Cultura del disseny gràfic. Evolució estètica. Dels orígens a la modernitat. Del segle XX fins l’actualitat. Postmodernitat. Deconstructivisme. Multiculturalitat. Globalització visual. Cap a una politització del disseny.
5. La creativitat al servei de la comunicació. El logo. La identitat corporativa. Disseny editorial
6. La impressió: tècniques, procediments i indústria de les arts gràfiques.
7. L’aplicació física: el packaging. Disseny de producte
8. El disseny digital: noves aplicacions i suports, nous reptes. TV, internet, DVD, new media
9. El disseny audiovisual: Moviment, animació. 2D i 3D
10. Les noves tendències del disseny

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Puntuació dels treballs pràctics realitzats al llarg del curs. Pràctica final de lliure elecció. Examen teòric final: anàlisi de material imprès i audiovisual.


Fonts d'informació

Bàsica

Arnheim, Rudolf: Arte y percepción visual

De Sausmarez, Maurice: Diseño básico; dinámica de la forma visual en las artes plásticas

Dondis, D. A.: La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual

Hofmann, Armin: Manual de diseño gráfico

Hollis, Richard: El diseño gráfico

Munari, Bruno: Diseño y comunicación visual

Satué, Enric: El diseño gráfico. Desde los orígenes hasta nuestros días

Swann, Alan: Bases del diseño gráfico

Wong, Wucius; Wong, Benjamin: Diseño gráfico digital

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent