DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA CREATIVITAT PUBLICITÀRIA Codi 12111107
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Que l'alumnat obtingui una visió general i històrica del disseny gràfic i la producció artística contemporània, tot facilitant el marc conceptual per valorar-la estèticament.
Conèixer la producció artística contemporània des de l'arribada de la modernitat a la postmodernitat; els entrecreuaments entre aquella producció artística i el naixement i l'evolució del disseny gràfic; i les relacions entre el món de l'art, el disseny gràfic i la creativitat publicitària.
Obtenir eines de capacitació crítica davant dels fenòmens estètics
Adquirir cultura visual, tot desenvolupant la capacitat d'anàlisi de la sintaxi visual.
Interessar-se per la cultura artística contemporània, el disseny i el trinomi art–disseny gràfic-creativitat publicitària.

Continguts
Tema Subtema
1. INTRODUCCIÓ I OBJECTE D’ESTUDI. QÜESTIONS FONAMENTALS AL VOLTANT DE L’ART, EL DISSENY I L’ESTÈTICA Cultura artística, disseny gràfic i comunicació publicitària – Orígens dels conceptes – Evolució de l’art, el disseny gràfic i l’experiència estètica.
2. ART, DISSENY GRÀFIC I PUBLICITAT Dos debats culturals històricament recurrents: el disseny gràfic i la publicitat com a manifestacions artístiques? – La utilització actual de l’art com a referent creatiu de la publicitat comercial: respecte o vampirització?
3. L’ARRIBADA DE LA MODERNITAT: ELS PRIMERS CONTACTES ENTRE ART, DISSENY GRÀFIC I PUBLICITAT El naixement de la fotografia i el cinema – Art i fotografia – L’arribada de la Modernitat: del Realisme al calaix de sastre del Postimpressionisme – L’Art Nouveau i l’obra d’art total – William Morris i les Arts & Crafts: la tensió epocal art-indústria – El cartellisme: punt de trobada entre el llenguatge artístic, el disseny gràfic i la publicitat – Jules Chéret, Henri de Toulouse-Lautrec i Alphonse Mucha, pares del cartellisme – El cartellisme català: els concursos, Ramon Casas i Alexandre de Riquer.
4. DE LA MODERNITAT A LA POSTMODERNITAT La forma segueix la funció: el funcionalisme – El procés de depuració formal i funcional del cartell: Leonetto Cappiello, Lucian Bernhard i Cassandre– Les Primeres Avantguardes del segle XX i la relació bidireccional entre l’art, el disseny gràfic i la publicitat – La Bauhaus: gresol de la modernitat – Art i disseny al servei d’una causa: el constructivisme rus – El cartellisme de guerra – La introducció de l’art “tradicional” en la cultura de masses: l’exemple de la Monna Lisa – Art i cultura de masses: el cas de Dalí – Acceptació o refús de l’art de masses: apocalíptics o integrats – La crisi del Moviment Modern: la resposta pop i postmoderna.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
13 19.5 32.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
35 0 35
Treballs
0 30 30
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària o Tècniques i exercicis per evitar el bloqueig creatiu i el bloqueig mental
o Tècniques i exercicis d’incentivació per a la creativitat
o Exercicis de perspicàcia
o Exercicis de creativitat publicitària
o Simulació de treball en equip
o Simulació d’encàrrecs de publicitat
o Anàlisi de campanyes publicitàries gràfiques i interactives
Treballs

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
frgthyjuki frgthyju frgthyju

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques a l'aula 30
Treballs Elaboració d'un treball en grup 30
Proves objectives de preguntes curtes Avaluació dels continguts explicats a classe i de les lectures obligatòries 40
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Pràctiques individuals: les practiques individuals es valoraran (10%) - Pràctica de grup: simulació de treball en equip (20%) - Examen teòric i pràctic (70%)


Fonts d'informació

Bàsica

BENJAMIN, Walter. L’obra d’art a l’època de la seva reproductibilitat tècnica.

MATEOS, Santos M. Respeto o vampirización. El arte como “almacén” inagotable de ideas creativas al alcance de la publicidad.

MORRIS, William. El arte bajo la plutocracia.

MORRIS, William. El propósito de la fundación de Kelmscott Press.

VALÉRY, Paul. La conquista de la ubicuidad.

WARDE, Beatrice.

La copa de cristal
Complementària

Art & Pub: art & publicité 1890-1990, París: Éditions du Centre Georges Pompidou, 1990.

BENJAMÍN, Walter. L’obra d’art a l’època de la seva reproductibilitat tècnica, Barcelona: Edicions 62, 1983.

CALVERA, Anna (ed.). Arte ¿? Diseño. Nuevos capítulos para una polémica que viene de lejos, Barcelona: Gustavo Gili, 2003.

CARRIÈRE-CHARDON, Sarah. L’art dans la pub, París: éditions de l’Union Centrale des Arts Décoratifs y éditions Alternatives, 2000.

CLARK, Toby. Arte y Propaganda en el siglo XX. La imagen política en la era de la cultura de masas, Madrid: Ediciones Akal, 2000.

CORONADO HIJÓN, Diego. La metáfora del espejo: Teoría e Historia del cartel publicitario, Sevilla: Ediciones Alfar, 2001.

DD.AA. Arte y publicidad, monogràfic a Área 5inco. Revista de Comunicación Audiovisual y Publicitaria, núm. 6, Madrid: Universitat Autònoma de Barcelona i Universidad Complutense de Madrid, juny 1999.

ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados, Barcelona: Editorial Lumen i Tusquets Editores, 2003.

GOMBRICH, E. H. La Historia del arte, Madrid: Debate, 2002.

GUBERN, Román. La mirada opulenta. Exploración de la iconosfera contemporánea, Barcelona: Gustavo Gili, 1987.

MATEOS, Santos M. “Respeto o vampirización. El arte como “almacén” inagotable de ideas creativas al alcance de la publicidad”, a Trípodos [extra 2007], vol. 2, Barcelona: Universitat Ramon Llull, abril 2007, p. 849-860.

MORRIS, William. Cómo vivimos y cómo podríamos vivir …, Logroño: Pepitas de calabaza ed. 2004.

MORRIS, William. El propósito de la fundación de Kelmscott Press [en línia]. Londres, 1895. <http://www.unostiposduros.com/paginas/sobretex2.html>.

RAMÍREZ, Juan Antonio. Medios de masas e Historia del Arte, Madrid: Ediciones Cátedra, 1976.

SATUÉ, Enric. El diseño gráfico en España. Historia de una forma comunicativa nueva, Madrid: Alianza Editorial, 1997.

SATUÉ, Enric. El diseño gráfico. Desde los orígenes hasta nuestros días, Madrid: Alianza Editorial, 1998.

SCHARF, Aaron. Arte y fotografía, Madrid: Alianza Editorial, 2001.

SCHNEIDER, Danièle. La pub détourne l’art. Genève: Éditions du Tricorne, 1999.

SOUGEZ, Marie-Loup. Historia de la fotografia, Madrid: Ediciones Cátedra, 1994.

TALENS, Jenaro; ZUNZUNEGUI, Santos (coord.). Historia general del cine. Orígenes del cine, Volumen I, Madrid: Ediciones Cátedra, 1998.

VALÉRY, Paul. “La conquête de l’ubiqueté”, a Ouvres, tomo II, Pièces sur l’art, París: Gallimard, Bibl.de la Pléiade, 1960, 1283-87.

WARDE, Beatrice. La copa de cristal [en línia]. Londres, 1932. <http://www.unostiposduros.com/paginas/sobretex9.html>.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent