DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA CREATIVITAT PUBLICITÀRIA Codi 12111107
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FOLCH GIL, JORDI
Adreça electrònica jordi.folch@urv.cat
Professors/es
FOLCH GIL, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant Obrir la ment, eliminar els bloqueigs mentals, el pensament lateral. Tècniques de creativitat publicitaria i la seva aplicació a la vida quotidià i al mon de les arts.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: La involució de les espècies. De l’home del Renaixement a l’idiota del s.XXI. El triomf de l’home ludens. Història de les idees. Creak què? Condicions per a un entorn creatiu. La construcció del Jo. El “Jo sóc” metafísic.

Tema 2: Com funciona el cervell: un joc d’hemisferis. La sinapsis. El software mental. De la Il•luminació a la Creació.

Tema 3: Cap a una definició de Creativitat. Camp-Àmbit-Individu Creador. Els guardians de la creativitat. Les intel•ligències múltiples. Les aportacions de Howard Gardner i Mihaly Csiksentmihalyi.

Tema 4: Moviments artístics i Creativitat al s.XX: Del fauvisme al surrealisme. El llenguatge cinematogràfic. Aportacions de la fotografia. El teatre. La literatura i el realisme màgic. La revol•lució de la poesia. La publicitat.

Tema 5 Introducció a la Creativitat Publicitària. Tècniques per produir idees: Roy web Young, Edward de Bono i el pensament lateral, Alex F. Osborn i el brainstorming.... Aptituds de l’Ésser Creador. Analisi de la persona Creativa. L’homo ludens, de nou.

Tema 6 La creació d’una campanya publicitària. L’agència. El briefing de l’anunciant. El departament creatiu. La parella creativa. El “Copy”. El Copy Strategie. L’eix psicològic de H. Joannis. L’ U.S.P de Roser Reeves... Concepte publicitari estratègia creativa.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada tindrà lloc exclusivament a través de l'email al site URV

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

examen final amb els continguts de la matèria i la biblografia i filmografia indicada


Fonts d'informació
Bàsica

Bibliografia


Bàsica

Csikszentmihalyi, Mihaly  Creatividad. El fluir y la psicologia del descubrimiento y la invención. Paidós, 1996

Gardner, Howard: Mentes creativas. Una anatomía de la creatividad vista a través de las vida de Sigmund Freud, Albert Einstein, Pablo Picasso…Mahatma Gandhi, Paidos Testimonios, 1995.

Herreros Arconada, Mario: La Publicitat. Fonaments de la comunicació publicitaria. Barcelona: Pòrtic Mèdia. Enciclopèdia Catalana, 2000

Marina, José Antonio: Teoría de la Inteligencia Creadora. Anagrama, 1993.

Mokyr, Joel. La palanca de la riqueza. Creatividad tecnológica y progreso económico. Alianza Editorial, Madrid 1993

Ricarte, José M.: Creatividad y Comunicación persuasiva. Valencia: Universitat de Valencia, 1998.

Steiner, George  Gramàtiques de la Creació. Proa, 2001



Complementària

Bulgákov, Mijaíl . El Maestro y Margarita. Alianza Editorial, 2003

Cortázar, Julio. Rayuela  Punto de lectura, 2006

De Bono Edward.  El pensamiento lateral  Manuel de creatividad. Paidós Empresa, 1991

Dalí, Salvador. Diario de un genio. Tusquets, 2004

Fallon Ivan: Saatchi & Saatchi La publicidad al poder. Documentos, GrupoZeta, 1990.

Folck, Jordi. Trucades des del cel . Barcanova, 2006

Furet Yves Peltant Sara: Saber Hablar en cualquier circunstancia. Bilbao, Mensajero, 1989.

García Márquez, Gabriel. Del amor y otros demonios. Círculo de Lectores, 1994

Knapp Mark L: La comunicación no verbal, Paidós 1988.

Landau, Erika. El vivir creativo. Heder, 1987

Medina, Jaume. L’art de la paraula. Tractat de retòrica i poètica. Proa, 2000

Museum Ludwig Colonia. La fotografia del s.XX. Taschen, 2008

Perrin Nat; Sheekman, Arthur. Groucho & Chico abogados (Flywhel, Shyster and Flywheel) Tusquets, 1988

Pinter Harold. Essencial. Edicions 62. El Balanci, 2005

Racionero, Alexis. El llenguatge cinematogràfic. UOC, 2008

Rodriguez, Enrique. Las palabras muertas no venden. Analisis de textos publicitarios Edipo. 1989

Sougez, Marie Loup Historia de la fotografia. Ediciones Cátedra, 1994

Strasberg, Lee El método del Actor’s Studio. Conversaciones con Lee Strasberg sobre el método Stanislavsky. Fundamentos, 1986

Suyol, Víctor: Màquines per a escriure. Recursos per a l’animació a la creativitat escrita, Eumo Editorial, 1992.




Filmografia  recomanada (DVD)


Federico Fellini, La dolce vita, 1960

Federico Fellini  E la nave va,  1983

Florian Henckel. La vida de los otros, 2007.

John Huston.  La jungla de asfalto  1950

Alfred Hithcock  La soga (The rope), 1948

Milos Forman Amadeus, 1984

Fritz Lang  Metròpolis, 1927

Vincent Minelli  El loco del pelo rojo, 1956

Giuseppe Tornatore.  Cinema Paradiso,  1988

François Truffaut  La noche americana,  1973

Mark Vicente, Betsy Chasse, William Arntz Y tu qué sabes? Dentro de la madriguera. 2007

Larry y Andy Wachowski, Matrix. 1999



Complementària

Art & Pub: art & publicité 1890-1990, París: Éditions du Centre Georges Pompidou, 1990.

BENJAMÍN, Walter. L’obra d’art a l’època de la seva reproductibilitat tècnica, Barcelona: Edicions 62, 1983.

CALVERA, Anna (ed.). Arte ¿? Diseño. Nuevos capítulos para una polémica que viene de lejos, Barcelona: Gustavo Gili, 2003.

CARRIÈRE-CHARDON, Sarah. L’art dans la pub, París: éditions de l’Union Centrale des Arts Décoratifs y éditions Alternatives, 2000.

CLARK, Toby. Arte y Propaganda en el siglo XX. La imagen política en la era de la cultura de masas, Madrid: Ediciones Akal, 2000.

CORONADO HIJÓN, Diego. La metáfora del espejo: Teoría e Historia del cartel publicitario, Sevilla: Ediciones Alfar, 2001.

DD.AA. Arte y publicidad, monogràfic a Área 5inco. Revista de Comunicación Audiovisual y Publicitaria, núm. 6, Madrid: Universitat Autònoma de Barcelona i Universidad Complutense de Madrid, juny 1999.

ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados, Barcelona: Editorial Lumen i Tusquets Editores, 2003.

GOMBRICH, E. H. La Historia del arte, Madrid: Debate, 2002.

GUBERN, Román. La mirada opulenta. Exploración de la iconosfera contemporánea, Barcelona: Gustavo Gili, 1987.

MATEOS, Santos M. “Respeto o vampirización. El arte como “almacén” inagotable de ideas creativas al alcance de la publicidad”, a Trípodos [extra 2007], vol. 2, Barcelona: Universitat Ramon Llull, abril 2007, p. 849-860.

MORRIS, William. Cómo vivimos y cómo podríamos vivir …, Logroño: Pepitas de calabaza ed. 2004.

MORRIS, William. El propósito de la fundación de Kelmscott Press [en línia]. Londres, 1895. <http://www.unostiposduros.com/paginas/sobretex2.html>.

RAMÍREZ, Juan Antonio. Medios de masas e Historia del Arte, Madrid: Ediciones Cátedra, 1976.

SATUÉ, Enric. El diseño gráfico en España. Historia de una forma comunicativa nueva, Madrid: Alianza Editorial, 1997.

SATUÉ, Enric. El diseño gráfico. Desde los orígenes hasta nuestros días, Madrid: Alianza Editorial, 1998.

SCHARF, Aaron. Arte y fotografía, Madrid: Alianza Editorial, 2001.

SCHNEIDER, Danièle. La pub détourne l’art. Genève: Éditions du Tricorne, 1999.

SOUGEZ, Marie-Loup. Historia de la fotografia, Madrid: Ediciones Cátedra, 1994.

TALENS, Jenaro; ZUNZUNEGUI, Santos (coord.). Historia general del cine. Orígenes del cine, Volumen I, Madrid: Ediciones Cátedra, 1998.

VALÉRY, Paul. “La conquête de l’ubiqueté”, a Ouvres, tomo II, Pièces sur l’art, París: Gallimard, Bibl.de la Pléiade, 1960, 1283-87.

WARDE, Beatrice. La copa de cristal [en línia]. Londres, 1932. <http://www.unostiposduros.com/paginas/sobretex9.html>.

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent