Tema |
Subtema |
Tema 1: La involució de les espècies. De l’home del Renaixement a l’idiota del s.XXI. El triomf de l’home ludens. Història de les idees. Creak què? Condicions per a un entorn creatiu. La construcció del Jo. El “Jo sóc” metafísic.
Tema 2: Com funciona el cervell: un joc d’hemisferis. La sinapsis. El software mental. De la Il•luminació a la Creació.
Tema 3: Cap a una definició de Creativitat. Camp-Àmbit-Individu Creador. Els guardians de la creativitat. Les intel•ligències múltiples. Les aportacions de Howard Gardner i Mihaly Csiksentmihalyi.
Tema 4: Moviments artístics i Creativitat al s.XX: Del fauvisme al surrealisme. El llenguatge cinematogràfic. Aportacions de la fotografia. El teatre. La literatura i el realisme màgic. La revol•lució de la poesia. La publicitat.
Tema 5 Introducció a la Creativitat Publicitària. Tècniques per produir idees: Roy web Young, Edward de Bono i el pensament lateral, Alex F. Osborn i el brainstorming.... Aptituds de l’Ésser Creador. Analisi de la persona Creativa. L’homo ludens, de nou.
Tema 6 La creació d’una campanya publicitària. L’agència. El briefing de l’anunciant. El departament creatiu. La parella creativa. El “Copy”. El Copy Strategie. L’eix psicològic de H. Joannis. L’ U.S.P de Roser Reeves... Concepte publicitari estratègia creativa.
|
|
Descripció |
L'atenció personalitzada tindrà lloc exclusivament a través de l'email al site URV |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
examen final amb els continguts de la matèria i la biblografia i filmografia indicada |
Bàsica |
|
Bibliografia
Bàsica
Csikszentmihalyi, Mihaly Creatividad. El fluir y la psicologia del descubrimiento y la invención. Paidós, 1996
Gardner, Howard: Mentes creativas. Una anatomía de la creatividad vista a través de las vida de Sigmund Freud, Albert Einstein, Pablo Picasso…Mahatma Gandhi, Paidos Testimonios, 1995.
Herreros Arconada, Mario: La Publicitat. Fonaments de la comunicació publicitaria. Barcelona: Pòrtic Mèdia. Enciclopèdia Catalana, 2000
Marina, José Antonio: Teoría de la Inteligencia Creadora. Anagrama, 1993.
Mokyr, Joel. La palanca de la riqueza. Creatividad tecnológica y progreso económico. Alianza Editorial, Madrid 1993
Ricarte, José M.: Creatividad y Comunicación persuasiva. Valencia: Universitat de Valencia, 1998.
Steiner, George Gramàtiques de la Creació. Proa, 2001
Complementària
Bulgákov, Mijaíl . El Maestro y Margarita. Alianza Editorial, 2003
Cortázar, Julio. Rayuela Punto de lectura, 2006
De Bono Edward. El pensamiento lateral Manuel de creatividad. Paidós Empresa, 1991
Dalí, Salvador. Diario de un genio. Tusquets, 2004
Fallon Ivan: Saatchi & Saatchi La publicidad al poder. Documentos, GrupoZeta, 1990.
Folck, Jordi. Trucades des del cel . Barcanova, 2006
Furet Yves Peltant Sara: Saber Hablar en cualquier circunstancia. Bilbao, Mensajero, 1989.
García Márquez, Gabriel. Del amor y otros demonios. Círculo de Lectores, 1994
Knapp Mark L: La comunicación no verbal, Paidós 1988.
Landau, Erika. El vivir creativo. Heder, 1987
Medina, Jaume. L’art de la paraula. Tractat de retòrica i poètica. Proa, 2000
Museum Ludwig Colonia. La fotografia del s.XX. Taschen, 2008
Perrin Nat; Sheekman, Arthur. Groucho & Chico abogados (Flywhel, Shyster and Flywheel) Tusquets, 1988
Pinter Harold. Essencial. Edicions 62. El Balanci, 2005
Racionero, Alexis. El llenguatge cinematogràfic. UOC, 2008
Rodriguez, Enrique. Las palabras muertas no venden. Analisis de textos publicitarios Edipo. 1989
Sougez, Marie Loup Historia de la fotografia. Ediciones Cátedra, 1994
Strasberg, Lee El método del Actor’s Studio. Conversaciones con Lee Strasberg sobre el método Stanislavsky. Fundamentos, 1986
Suyol, Víctor: Màquines per a escriure. Recursos per a l’animació a la creativitat escrita, Eumo Editorial, 1992.
Filmografia recomanada (DVD)
Federico Fellini, La dolce vita, 1960
Federico Fellini E la nave va, 1983
Florian Henckel. La vida de los otros, 2007.
John Huston. La jungla de asfalto 1950
Alfred Hithcock La soga (The rope), 1948
Milos Forman Amadeus, 1984
Fritz Lang Metròpolis, 1927
Vincent Minelli El loco del pelo rojo, 1956
Giuseppe Tornatore. Cinema Paradiso, 1988
François Truffaut La noche americana, 1973
Mark Vicente, Betsy Chasse, William Arntz Y tu qué sabes? Dentro de la madriguera. 2007
Larry y Andy Wachowski, Matrix. 1999
|
Complementària |
|
Art
& Pub: art & publicité 1890-1990, París: Éditions du Centre Georges
Pompidou, 1990. BENJAMÍN,
Walter. L’obra d’art a l’època de la seva reproductibilitat tècnica, Barcelona:
Edicions 62, 1983. CALVERA,
Anna (ed.). Arte ¿? Diseño. Nuevos capítulos para una polémica que viene de
lejos, Barcelona: Gustavo Gili, 2003. CARRIÈRE-CHARDON, Sarah. L’art dans la pub, París: éditions de
l’Union Centrale des Arts Décoratifs y éditions Alternatives, 2000. CLARK,
Toby. Arte y Propaganda en el siglo XX. La imagen política en la era de la
cultura de masas, Madrid: Ediciones Akal, 2000. CORONADO
HIJÓN, Diego. La metáfora del espejo: Teoría e Historia del cartel
publicitario, Sevilla: Ediciones Alfar, 2001. DD.AA.
Arte y publicidad, monogràfic a Área 5inco. Revista de Comunicación
Audiovisual y Publicitaria, núm. 6, Madrid: Universitat Autònoma de
Barcelona i Universidad Complutense de Madrid, juny 1999. ECO,
Umberto. Apocalípticos e integrados, Barcelona: Editorial Lumen i
Tusquets Editores, 2003. GOMBRICH,
E. H. La Historia del arte, Madrid: Debate, 2002. GUBERN,
Román. La mirada opulenta. Exploración de la iconosfera contemporánea,
Barcelona: Gustavo Gili, 1987. MATEOS, Santos M. “Respeto o vampirización. El arte como “almacén”
inagotable de ideas creativas al alcance de la publicidad”, a Trípodos [extra 2007], vol. 2,
Barcelona: Universitat Ramon Llull, abril 2007, p. 849-860. MORRIS, William. Cómo vivimos y cómo podríamos vivir …, Logroño:
Pepitas de calabaza ed. 2004. MORRIS, William. El propósito de la fundación de Kelmscott
Press [en línia]. Londres, 1895. <http://www.unostiposduros.com/paginas/sobretex2.html>. RAMÍREZ, Juan
Antonio. Medios de masas e Historia del
Arte, Madrid: Ediciones Cátedra, 1976. SATUÉ, Enric. El
diseño gráfico en España. Historia de una forma comunicativa nueva, Madrid:
Alianza Editorial, 1997. SATUÉ, Enric. El
diseño gráfico. Desde los orígenes hasta nuestros días, Madrid: Alianza
Editorial, 1998. SCHARF,
Aaron. Arte y fotografía, Madrid: Alianza Editorial, 2001. SCHNEIDER, Danièle. La pub détourne
l’art. Genève: Éditions du Tricorne, 1999. SOUGEZ,
Marie-Loup. Historia de la fotografia, Madrid: Ediciones Cátedra, 1994. TALENS,
Jenaro; ZUNZUNEGUI, Santos (coord.). Historia general del cine. Orígenes del
cine, Volumen I, Madrid: Ediciones Cátedra, 1998. VALÉRY, Paul. “La conquête de l’ubiqueté”, a Ouvres, tomo II, Pièces
sur l’art, París: Gallimard, Bibl.de la Pléiade, 1960, 1283-87. WARDE, Beatrice. La copa de cristal [en línia]. Londres,
1932. <http://www.unostiposduros.com/paginas/sobretex9.html>. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|