DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) IMATGE CORPORATIVA Codi 12111108
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
BOLET OLIVELLA, IMMACULADA
Adreça electrònica imma.bolet@urv.cat
Professors/es
BOLET OLIVELLA, IMMACULADA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A15 Capacitat i habilitat per establir un pla de comunicació per a una empresa o institució
A19 Capacitat i habilitat per a la creació i el desenvolupament d’elements gràfics, imatges, símbols o textos
A20 Capacitat i habilitat per exercir com a experts en la gestió estratègica de la imatge corporativa d’una empresa
A21 Capacitat i habilitat per identificar, valorar, gestionar i protegir els actius intangibles de l’empresa, tot afegint valor als seus productes i serveis i reforçant la seva reputació
A22 Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia)
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
B14 Capacitat i habilitat per responsablitzar-se de l’àrea de comunicació d’un organisme o empresa.
B15 Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'objectiu del curs és aconseguir que els alumnes coneguin i puguin utilitzar les tècniques i els processos bàsics d'anàlisi, definició, gestió i comunicació de la pròpia imatge utilitzats per empreses i institucions. A15
A19
A20
A21
A22
Anàlisi de casos pràctics durant el quadrimestre i un treball de curs (fet en grup i plantejat com a molt tard a la quarta setmana de curs) consistent en la realització d'un document estàndard dels que s'utilitzen en el món professional (auditoria d'imatge, manual d'identitat, document estratègic de comunicació, pla anual, etc.) compaginat simulant l'aplicació d'una determinada identitat visual i lliurat en format PDF. B5
B6
B13
B14
B15
C2
C3

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció Conceptes bàsics, tendències, models i canvis.
2. Identitat corporativa, imatge corporativa, comunicació corporativa Aparell conceptual, context, avaluació i anàlisi de la imatge corporativa.
3. La identitat corporativa El Programa d’Identitat Visual, el Programa de Cohesió de la Cultura Corporativa i el Manual de Normes de Comunicació Corporativa o de Gestió de la Comunicació.
4. La imatge corporativa Les bases teòriques del corporate, funcions de la imatge corporativa.
5. La comunicació corporativa La gestió estratègica de la imatge corporativa, la Direcció de Comunicació Corporativa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Altres

Avaluació continuada. Per als alumnes que segueixin el curs: • Individual: mínim de 3 exercicis de contingut teoricopràctic fets a classe (proves parcials fixades amb antel·lació) o a casa (amb data de lliurament marcada). 50 % de la nota • En grup: treball de curs (plantejat com a molt tard la 4a setmana de curs). 50 % de la nota Consistent en la realització d'un document estàndard dels que s'utilitzen en el món professional (Manual d'acollida, programa d'identitat visual, protocols d'actuació, pla anual de comunicació, etc.) editat simulant l'aplicació d'una determinada identitat visual i lliurat imprès i en un CD en format PDF. També se'n farà una breu presentació a classe. Només es farà la mitjana si s'aproven les dues parts. Tancament Avaluació continuada (només per als alumnes que segueixin el curs): En cas d'haver seguit el curs i no superar una de les dues parts, el dia de tancament de l'avaluació continuada es podrà recuperar la part suspesa. També es podrà pujar nota.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria: per als alumnes que no segueixen el curs, a estudiar cada cas. És recomana fer el treball en grup, assistint a les tutories, i deixar només la part individual per a la segona convocatòria en cas de no poder assistir a les classes.


Fonts d'informació

Bàsica

 

• Bel Mallén, J. I. (Coord.). 2005. Comunicar para crear valor. La dirección de comunicación en las organizaciones. Pamplona: EUNSA

• Costa, J. 1992. Identidad corporativa y estrategia de empresa. 25 casos prácticos. Barcelona: CEAC.

- 1992. Comunicación corporativa. Madrid: Fundesco.

- 2003. Imagen Corporativa en el siglo XXI. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.

• Ind, N. 1992. La imagen corporativa. Estrategias para desarrollar programas de identidad eficaces. Madrid: Díaz de Santos.

• Frutiger, Adrian. 2007. El libro de la tipografía. Barcelona: Gustavo Gili GG Diseño.

• Lakoff, George. 2007. No pienses en un elefante. Lenguaje y debate político. Madrid: Editorial Complutense.

• Martín Martín, F. 2003. Comunicación Empresarial e Institucional. Gabinetes de Comunicación y Prensa/Consultoras de Comunicación y Relaciones Públicas. Madrid: Editorial Universitas SA (3a ed.)

• Manual de Normes de Comunicació Corporativa de l’Ajuntament de Reus.

• Ramírez, T. 1995. Gabinetes de comunicación. Funciones, disfunciones e incidencia. Barcelona: Díaz de Santos.

• Ries, A, Trout, J. 2002. Posicionamiento: la batalla por su mente. México DF: McGraw Hill.

• Salmon, Christian. 2008. Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Madird:Península.

• Sanchís, Ima. 2001. Biografia d'una estrella. Barcelona: Edicions 62

• Solà, Joan. 2000. Llibre d'estil de l'Ajuntament de Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.

• Van Riel, CBM. 1997. Comunicación Corporativa. London: Prentice Hall.

• Villafañe J. 1993. Imagen Positiva. La gestión estratégica de la imagen de las empresas. Madrid: Pirámide. 

- 1999. La gestión profesional de la imagen corporativa. Madrid: Pirámide.

- 2000. “La investigación del corporate en España”. A: Las convergencias de la comunicación. Problemas y perspectivas investigadoras, editat per Juan Benavides, David Alameda i Elena Fernández. Madrid: Fundación General de la Universidad Complutense.

A més d'articles, altres llibres i pàgines web que es comenten a classe.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent