DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) FOTOPERIODISME Codi 12111207
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
BINIMELIS ADELL, MARIA DEL MAR FRANCINA
Adreça electrònica mar.binimelis@urv.cat
Professors/es
BINIMELIS ADELL, MARIA DEL MAR FRANCINA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén mostrar a l’alumne les ferramentes teòriques i pràctiques fonamentals del fotoperiodisme. D’una banda, se li donaran a conèixer a l’alumnat les possibilitats expressives, estètiques i informatives de la fotografia aplicada a l’àmbit periodístic tot i proporcionant-los la terminologia tècnica pertinent. D’altra banda, es fomentarà el seu desenvolupament conceptual i analític a partir de la crítica de fotografies i del coneixement de la historia i l’evolució del fotoperiodisme.

Competències
Codi  
A11 Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de la publicitat i de les relacions públiques així com del seu ordenament jurídic
A19 Capacitat i habilitat per a la creació i el desenvolupament d’elements gràfics, imatges, símbols o textos
A22 Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia)
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aquesta assignatura pretén mostrar a l'alumne les ferramentes teòriques i pràctiques fonamentals del fotoperiodisme. D'una banda, se li donaran a conèixer a l'alumnat les possibilitats expressives, estètiques i informatives de la fotografia aplicada a l'àmbit periodístic tot i proporcionant-los la terminologia tècnica pertinent. D'altra banda, es fomentarà el seu desenvolupament conceptual i analític a partir de la crítica de fotografies i del coneixement de la historia i l'evolució del fotoperiodisme. De forma simultània, aquests continguts aniran acompanyats d'una sèrie de treballs pràctics destinats a incrementar la capacitat creativa, comunicativa i expressiva dels alumnes. En aquest sentit l'assignatura pretén capacitar-los en l'ús de l'equip fotogràfic, en el retoc fotogràfic i l'edició fotogràfica. L'assignatura també té l'objectiu d'apropar els alumnes a la realitat del fotoperiodisme en les seves diverses vessants laborals. Tots els continguts treballats al llarg del curs aniran acompanyats de bibliografia específica complementària. A11
A19
A22
B1
B2
B3
B4
B5
C2

Continguts
Tema Subtema
- Presentació de l’assignatura - Introducció als continguts a desenvolupar en l'assignatura i sistema de treball.
- Fonaments de la tècnica fotogràfica . Formació de la imatge
. Tipus de càmeres i suports fotosensibles
. Controls per a la captura de la imatge
. Objectius i accessoris (flash, filtres...)
. Qualitats i característiques dels diferents tipus de llum
- La singularitat de la fotografia com a mitjà . El punt de vista, l’ordenació de l’espai, l’enquadrament i la
composició
. Els recursos narratius del fotoperiodisme: la seqüència, la
fragmentació de l’espai i la narrativitat
- La pràctica professional del fotoperiodisme . Tipus de reportatges
. La fotografia i el destinatari
- Història del fotoperiodisme . Els orígens de la fotografia documental
. Els orígens del fotoperiodisme modern; les revistes gràfiques
. El reportatge urbà i el fotomuntatge
. ‘L’instant decisiu’ i la ‘fotografia directa’
. Les avantguardes
. El fotoperiodisme contemporani
- La fotografia digital; el retoc fotogràfic . Introducció a la fotografia digital aplicada al fotoperiodisme
. Els criteris periodístics de l’edició gràfica
. El retoc amb Adobe Photoshop
- L’edició gràfica . L’edició amb Freehand
. Relació entre fotografia i text
- La crítica i els debats actuals del fotoperiodisme - Introducció als principals debats que involucren al fotoperiodisme en l'actualitat.
- Realització de crítiques teòriques a treballs fotogràfics.
- Conclusions i presentació de treballs a classe - Tancament i valoració de l'assignatura.
- Presentació dels diversos treballs realitzats per part dels alumnes a la resta de la classe.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Debats
2 0 2
Pràctiques a laboratoris
30 0 30
Sessió Magistral
26 0 26
Pràctiques de camp/sortides
0 30 30
Treballs
0 30 30
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
0 10 10
Supervisió
5 0 5
Presentacions / exposicions
0 5 5
 
Atenció personalitzada
5 3 8
 
Proves mixtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries - Introducció dels continguts generals de l'assignatura, objectius, sistema d'avaluació i treballs a realitzar per part de l'alumne.
Debats - Debats en torn a les principals funcions socials i problemàtiques en l'exercici del fotoperiodisme.
Pràctiques a laboratoris - Pràctiques de grup
. Realització d’un reportatge de grup (aplicació de la tècnica i els
conceptes treballats a les classes)
. Pràctica de retoc i edició del reportatge realitzat
. Crítica d’un reportatge fotogràfic
- Reportatge individual (tema lliure)
Sessió Magistral - Exposició dels continguts del curs per part de la professora.
Pràctiques de camp/sortides - Realització de reportatges de grup/individuals per part de l'alumnat.
Treballs - Realització de reportatges de grup/individuals per part de l'alumnat.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge - Elaboració de portfolis per tal lliurar els diversos reportatges realitzats durant el curs.
Supervisió - Sessions individuals i grupals de tutories per al seguiment dels reportatges realitzats per part dels alumnes.
Presentacions / exposicions - Assistència a exposicions de fotoperiodisme.
- Presentacions a classe dels treballs realitzats durant el curs.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
- Sessions curtes de revisió dels reportatges que els alumnes, ja sigui de forma grupal o individual, han de realitzar durant el curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Pràctica de Retoc ____________ (10 punts)

Pràctica d’Edició _____________ (10 punts)

Pràctica de Crítica ____________ (5 punts)
25
Treballs Reportatge grup______________ 15 punts

-Reportatge individual____________________ 30 punts
45
Proves mixtes - Examen: test i preguntes curtes 30
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Examen teòric_________________________________ 30 punts

 - Pràctiques de grup______________________________40 punts          Pràctica de Retoc _____________ (10 punts)          Pràctica d'Edició _____________ (10 punts)          Pràctica de Crítica ____________ (5 punts)          Reportatge __________________ (15 punts) 
-Reportatge individual____________________________ 30 punts

Fonts d'informació

Bàsica

ABREU SOJO C. Los géneros periodísticos fotográficos. Barcelona: CIMS 97, 1998.

BAEZA, P. Por una función crítica de la fotografía de prensa. Barcelona: Gustavo Gili, 2001.

BARTHES R. La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, 1982.

BERGER, J. y Jean MOHR. Otra manera de contar. Barcelona: Gustavo Gili, 1980.

BUELL, H. Moments. The Pulitzer Prize-Winning Photographs. A visual chronicle of our time. Könemann, 2000.

CANGA LAREQUI, J. Diseño periodístico en prensa diaria. Barcelona: Bosch, 1994.

FREUND, G. La fotografía como documento social. Barcelona: Gustavo Gili, 1976.

HILL, P y COOPER, T. Diálogo con la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, 2001.

HOPE, T. Fotoperiodismo. Blanco y negro. Barcelona: Omega, 2002.

KEENE, M. Práctica de la fotografía de prensa. Barcelona: Paidós Comunicación, 1995.

LANGFORD M. Enciclopedia completa de la fotografía. Madrid: Hermman Blume, 1983.

____ Fotografía básica. Iniciación a la fotografía profesional. Barcelona: Omega, 1978.

LEDO, M. Documentalismo fotográfico. Madrid: Cátedra, 1998.

LLISTAR, M. La imagen fotográfica en la cultura digital. Barcelona: Paidós, 1997.

NEWHALL, B.  Historia de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, 2002.

SALVAT. Enciclopedia Práctica de la Fotografía (10 volúmenes). Barcelona: Salvat 1979.

SONTAG, S. Davant el dolor dels altres. Barcelona: Proa, 2003.

TAUSK, P. Historia de la fotografía en el siglo XX. Barcelona: Gustavo Gili,1978

VV.AA. La fotografía documental, Life la fotografía. Barcelona: Salvat, 1976.

VILCHES, L. Teoría de la imagen periodística. Barcelona: Paidós Comunicación, 1993.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent