DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) GLOBALITZACIÓ, ECONOMIA I CANVIS SOCIALS Codi 12111208
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
AHEDO SANTISTEBAN, ANGEL MANUEL
Adreça electrònica manuel.ahedo@urv.cat
Professors/es
AHEDO SANTISTEBAN, ANGEL MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s'aborda l'estudi dels processos globals en els àmbits de la cultura, la societat, l'economia, la política i la mobilitat humana.

Competències
Codi  
A4 Coneixement de la situació actual i l’evolució dels aspectes industrials, socials i estètics que incideixen en les transformacions dels elements, les formes i els processos de la comunicació publicitària
A8 Coneixement dels mètodes del pensament creador i la seva aplicació al procés de comunicació publicitària: escoles, mètodes i tècniques.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Proporcionar a l'alumnat la capacitat d'analitzar les dinàmiques socials, econòmiqués, polítiques i culturals de la nostra societat. A4
B3
C3
Introduir a l'alumnat en els conceptes sociològics per explicar la realitat social. A8
B1
B3
C3

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció 1.1. Modernitat i posmodernitat.
1.2. Principals enfocaments teòrics: sociedad-sistema mundo, globalització- glocalització, transnacionalisme-cosmopolitisme.
2. La globalització econòmica 2.1. Principals actors econòmics de la globalització: FMI, BM, OMC
2.2. El paper de les empreses transnacionals.
2.3. El cost socioambiental de l'impacte humà: propostes i alternatives.
3. La governança de la globalització 3.1. Tendències polítiques en un món global: nous actors, nous equilibris.
3.2. De Seattle a Porto Alegre: contracimeres i Fòrums socials.
3.3. La violència global: el nou ordre mundial i el terrorisme internacional.
3.4. Noves formacions socials: les pertinences transnacionals i la redefinició de les fronteres.
4. La globalització i els canvis socials 4.1. Perdent el control?: els reptes de la mobilitat humana.
4.2. Les societats multiculturals com a resultat de la globalització.
4.3. Entre global i local: la ciutat com a eix de la globalització.
4.4. La transformació de les relacions espai-temporals: el rol de les TIC.
5. Cultura i processos globals 5.1. Indústries culturals i globalització
5.2. Esdeveniments locals, notícies globals: els mitjans de comunicació en l'era global.
5.3. Diàspores i pertinences: el desenvolupament d'identitats globals
5.4. La dimensió transnacional de les religions
5.5. La cultura mundial o global

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 4 8
 
Sessió Magistral
45 0 45
Presentacions / exposicions
15 30 45
Treballs
0 40 40
Treballs
0 10 10
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició de la filosofía del curs, objectius i forma de treballar i avaluar l'alumnat.
Sessió Magistral Sessions de classe tradicionals on el professor exposa un tema i facilita la participació de l'alumnat en el desenvolupament de la sessió.
Presentacions / exposicions Presentacions orals i utilitzant material multimèdia per part del professor.

L'alumnat, així mateix, exposarà de forma oral i amb suport multimèdia, davant la classe, un treball individual i original sobre un tema de l'assignatura a concretar amb el professor.
Treballs De forma col·lectiva, l'alumnat realitzarà un treball sobre un tema específic de l'assignatura, segons les indicacions que farà el professor al principi de curs.
Treballs De forma individual l'alumnat farà una presentació a classe d'una lectura sobre la que haurà fet un treball.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
El professor/a guiarà al grup o de forma individual la realització dels treballs de l'assignatura, en els següents aspectes: 1. L'elecció del tema escollit a desenvolupar. 2. La metodologia a desenvolupar. 3. L'anàlisi de les dades a realitzar. 4. La presentació final. Es reunirà amb el grup al llarg del curs per tractar els aspectes pyuntuals que vagin sorgint al voltant del treball.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Elaboració i presentació individual i en grups de les pràctiques (comentari i lectura crítica a classe textos entregat prèviament). Practique indivudual: 10%, practique en grup: 10% 20%
Treballs Treball individual (treball individual breu sobre els quatre blocs temàtics, a elegir a partir d'una sèrie de temàtiques concretes proposades pel professor) 40%
Treballs Treball col·lectiu 30%
Altres

Participació.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura és necessari realitzar i entregar: 1) el treball individual o en grup, i 2) fer l'exposició individual de la practique a classe.

Hi ha dues possibilitats de treball en grup: 1) treball sobre un punt del programa de l'assignatura a escollir lliurement. 2) treball sobre articles publicats a la premsa (diarisevistes)


Fonts d'informació

Bàsica

APPADURAI, Arjun (2001), La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica-Trilce

BAUMAN, Zygmunt (2001), Globalització. Les conseqüències humanes. Barcelona: Pòrtic-Universitat Oberta de Catalunya

BECK, Ulrich (1998), ¿Qué es la globalización?. Barcelona: Paidós

BECK, U. (2002) La sociedad riesgo global. Madrid. Siglo XXI.

BERNERS-LEE, T. y FISCHETTI, M. (2000): Tejiendo la Red, Siglo XXI BLANCO, Cristina (2000), Las migraciones contemporáneas. Madrid: Alianza Editorial

CASTELLS, M. (1997) La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Vol. 2 El poder de la identidad. Madrid: Alianza Editorial.

Claves de la razón práctica n 126 (2003) Número especial sobre la globalización

DJELIC, M.L. y QUACK, S. (eds.) (2003) Globalization and Institutions: redefining the rules of the economic game, New Cork. Edward Elgar.

DJELIC, M.L. y Sahlin-Anderson, K. (eds) (2006) Transnational Governance: Institutional dynamics of regulation. Cambridge University Press.

DODRI, G. S., MEYER, J.W. y HWANG, H. (eds) (2006) Globalization and Organization. World Society and Organizational Change. Oxford Universtiy Press.

FALK, Richard (2002), La globalización depredadora. Una crítica. Madrid: Siglo XXI

GARCIA CANCHINI, N. (2000) La globalización imaginada. Barcelona. Paidos.

HANNERZ, Ulf (1998), Conexiones transnacionales. Cultura, gente, lugares. Madrid: Cátedra

IANNI, Octavio (2004) Teorías de la globalización, (6. edición), Madrid: Siglo XXI

LOPEZ, Alfonso y GÁLVEZ, Pepe (2002) La globalización: pasen y vean, Barcelona: Paidos.

MACIONIS, John J. (2008) Sociology: A Global Introduction, Londres: Prentice Hall

MARTIN, Hans-Peter y SCHUMANN, Harald (1998) La tranpa de la globalización. El ataque contra la democracia y el bienestar. Madrid. Taurus.

NIETO SOLÍS, José Antonio (2005), Organización económica internacional y globalización. Los organismos internacionales en la economía mundial. Madrid: Siglo XXI

SASSEN, Saskia (2001), ¿Perdiendo el control? La soberanía en la era de la globalización. Barcelona: Bellaterra

SASSEN, Saskia (2007), Una sociología de la globalización. Madrid: Katz

STIGLITZ, J, (2001) El malestar de la globalización. Madrid: Taurus.

TORTOSA, José María (1992), Sociología del sistema mundial. Madrid: Tecnos

VERGER, Antoni (2004), El subtil poder de les transnacionals. Lògica, funcionament i impacte de les grans empreses en un món globalitzat. Barcelona: Icaria.

VIDAL BENEYTO, J. (2003) Hacia la sociedad civil global. Madrid : Tecnos.

WARNIER, Jean-Pierre (2002), La mundialización de la cultura. Barcelona: Gedisa

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent