DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) TALLER DE GABINETS DE COMUNICACIÓ Codi 12111214
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
BAS SARRÀ, FRANCESC XAVIER
Adreça electrònica francescxavier.bas@urv.cat
Professors/es
BAS SARRÀ, FRANCESC XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura vol oferir una visió integral sobre l’activitat dels professionals que planifiquen i executen serveis de comunicació, tant si formen part d’organitzacions àmplies (empreses i institucions) com des d’empreses especialitzades, així com facilitar el coneixement i la pràctica de les eines de comunicació més habituals.

Competències
Codi  
A1 Coneixement de les tècniques de gestió de les empreses de comunicació, amb especial atenció per les publicitàries i de relacions públiques, així com de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació corporativa i publicitària a les empreses públiques i privades: aspectes jurídics, fiscals i de relacions laborals; finançament i comptabilitat.
A2 Coneixement teòric i pràctic dels departaments de comunicació de les empreses i institucions i de les habilitats i tècniques necessàries per a la seva direcció. En especial la gestió del coneixement i dels intangibles de l’empresa, i dels mercats i els productes financers.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
B10 Capacitat de lideratge
B11 Motivació per la qualitat
B12 Presa de desicions
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
B14 Capacitat i habilitat per responsablitzar-se de l’àrea de comunicació d’un organisme o empresa.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Oferir una visió integral sobre l'activitat dels professionals que planifiquen i executen serveis de comunicació, tant si formen part d'organitzacions àmplies (empreses i institucions) com des d'empreses especialitzades. A2
B2
B3
B4
B5
B10
B12
B14
C2
C3
C5
Descriure i practicar amb les eines de comunicació exterior més habituals. A1
B2
B3
B4
B5
B10
B11
B12
B13
B14
C2
C3
C5
Descriure i practicar amb les eines de comunicació interior més habituals. A1
B2
B3
B4
B5
B10
B11
B12
B14
C2
C5
Iniciar en la comunicació de crisi. A1
B6
B8
C2
C5
Iniciar en l'àmbit dels actius intangibles (marca, reputació, etc.) i la seva importància per a la comunicació de l'empresa. A2
B6
B11
B12
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
1. El paper de la comunicació en les organitzacions 1.1. La comunicació en la cultura empresarial actual
1.2. El responsable de la comunicació en l’empresa
1.3. Els intangibles empresarials
2. El periodisme de fonts 2.1. Una nova especialitat professional.
2.2. Criteris de bones pràctiques professionals.
3. La comunicació cap a l’exterior de l'organització 3.1. Concepte i objectius
3.2. El coneixement de l’exterior
3.3. Eines de comunicació externa
4. La comunicació cap a l’interior de l'organització 4.1. Concepte i objectius
4.2. La necessitat de la comunicació interna
4.3. Eines de comunicació interna
5. Introducció a la comunicació davant de situacions de crisi 5.1. Concepte de crisi
5.2. Actuació davant d’una crisi
5.3. El pla de comunicació de crisi
6. Altres funcions del responsable de comunicació 6.1. Altres funcions del responsable de comunicació
6.2. El pla de comunicació integral de l'organització

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 10 20
Treballs
15 60 75
Presentacions / exposicions
1 4 5
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
2 4 6
Proves de desenvolupament
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Breu explicació dels objectius i programa de l'assignatura, així com dels mètodes de treball i avaluació.
Sessió Magistral Desenvolupament detallat del programa de l'assignatura.
Treballs Realització de treballs pràctics encarregats immediatament després del desenvolupament de la part corresponent del programa.
Presentacions / exposicions Exposició a classe d'un treball pràctic realitzat en grup, relacionat amb una part del programa de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció permanent i directa a través del correu electrònic, especialment en relació al desenvolupament dels treballs pràctics. Sessions presencials de tutoria, prèviament acordades de forma individual amb l'alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral S'avalua a través de la prova final de desenvolupament. 0 %
Treballs S'avaluen a través de les proves pràctiques. 0 %
Presentacions / exposicions S'avaluen a través de les proves pràctiques 0 %
Proves pràctiques Diverses pràctiques, que poden ser individuals o en grup. Els grups hauran d’estar formats per 4 persones i la seva constitució serà permanent durant tot el quadrimestre. La nota pràctica, formada com a mitjana de les notes de les diverses pràctiques –un cop descartades les dues amb pitjor qualificació–, tindrà un valor del 50% sobre la nota final. Els alumnes que no hagin realitzat totes les pràctiques encarregades, excepte dues com a màxim, passaran directament a l’examen final. 50 %
Proves de desenvolupament Examen de desenvolupament temàtic que l’alumne farà individualment al finalitzar el quadrimestre. La nota té un valor del 50% sobre la nota final de l’assignatura. 50 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria, que es realitzarà en una sola sessió presencial, constarà de dues parts: 1.- Prova teòrica de desenvolupament, amb un valor del 50% respecte a la nota total. 2.- Prova pràctica a realitzar a partir d'uns materials donatgs en la sessió, i amb un valor del 50% respecte a la nota total. La nota total serà la mitjana simple de les dues notes anteriors, sempre i quan cadascuna d'elles estigui aprovada per separat.


Fonts d'informació

Bàsica

Arroyo, Luis i Yus, Magali (2003), Los cien errores de la comunicación de las organizaciones, ESIC Editorial, Madrid

Barquero, José Daniel i Barquero, Mario (coord.) (2003), Manual de relaciones públicas.Comunicación y publicidad, Gestión 2000.com, Barcelona

Benavides et al. (2001), Dirección de comunicación empresarial e institucional, Gestión 2000.com, Barcelona

Col·legi de Periodistes de Catalunya (2009), Els gabinets de comunicació. Criteris de bones pràctiques professionals. Publicat a la pàgina web (http://www.periodistes.org/?q=llista_de_documents).

Costa, Joan (2004), DirCom on line. El master de Dirección de Comunicación a distancia, Editorial Design, La Paz (Bolívia)

Elias, Joan i Mascaray, José (2003), Más allá de la comunicación interna. La intracomunicación, Gestión 2000.com, Barcelona

Fita, Jaume (1999), Comunicación de programas de crisis, Gestión 2000, Barcelona

Losada Díaz, José Carlos (coord.) (2004), Gestión de la comunicación en las organizaciones, Ariel Comunicación, Barcelona

Palau, Goretti (2003), Gabinets de comunicació. Periodistes a l'altra banda, Eines de Periodista, Pòrtic, Barcelona

Ramos, Fernando (2002), La comunicación corporativa e institucional. De la imagen al protocolo, Editorial Universitas, SA, Madrid

Villafañe, Justo (2004), La buena reputación. Claves del valor intangible de las empresas, Piràmide, Madrid  

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
COMUNICACIÓ DE CRISI I DE RISC/12111213


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GÈNERES INFORMATIUS ESCRITS I AUDIOVISUALS I/12111005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent