DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) TALLER DE GABINETS DE COMUNICACIÓ Codi 12111214
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
BAS SARRÀ, FRANCESC XAVIER
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura incideix en la importància de la comunicació per a les organitzacions, ofereix una visió integral sobre l’activitat dels professionals que planifiquen i executen serveis de comunicació, tant integrats en organitzacions empresarials o institucionals com a través d'empreses especialitzades, i aprofundeix en el coneixement i la pràctica de les eines més habituals. També fa una introducció en la comunicació de crisi i en la gestió dels intangibles (reputació, marca, etc.) i la seva relació amb la comunicació.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1. La importància de la comunicació en les organitzacions 1.1. La comunicació en la cultura empresarial actual
1.2. Els valors intangibles: marca, reputació, responsabilitat social empresarial, etc.
1.3. El responsable integral de la comunicació en les organitzacions
1.4. Empreses de comunicació corporativa
2. El periodisme de fonts 2.1. Una nova especialitat professional.
2.2. Criteris de bones pràctiques professionals.
3. La comunicació cap a l’exterior de l'organització 3.1. Concepte i objectius
3.2. El coneixement de l’exterior
3.3. Eines de comunicació externa:
3.3.1. La nota de premsa
3.3.2. La roda de premsa
3.3.3. El dossier informatiu
3.3.4. Article d'opinió
3.3.5. Publireportatge
3.3.6. Entrevistes
3.3.7. Reunions periòdiques
3.3.8. Publicacions externes corporatives
3.3.9. Altres: exclusives, filtracions, rumors, off the record
3.3.10. El gabinet de comunicació "on line"
4. La comunicació en l’interior de l'organització 4.1. Concepte i objectius
4.2. Comunicació ascendent/descendent/horitzontal
4.3. Comunicació formal/informal
4.4. El Pla de Comunicació Interna
4.5. Eines de comunicació interna:
4.5.1. Comunicació puntual: circular interna, full informatiu, correu electrònic, tauló d'anuncis.
4.5.2. Comunicació massiva: intranet, xarxes socials, dossier de premsa, manual de benvinguda, publicacions corporatives internes.
4.5.3. Comunicació interactiva: bústia d'idees, videoconferència, contestador telefònic, butlletí telefònic o de vídeo.
4.5.4. Comunicació presencial: convencions, jornada de portes obertes, activitats lúdiques, activitats familiars.
5. Introducció a la comunicació de crisi 5.1. Concepte de crisi
5.2. Principis bàsics d'actuació davant d’una crisi
5.3. El pla de comunicació en situacions de crisi
6. El pla de comunicació de l'organització 6.1. Conceptes bàsics
6.2. Procés d'elaboració

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció permanent i directa a través del correu electrònic, especialment en relació al desenvolupament dels treballs pràctics. Sessions presencials de tutoria, prèviament acordades de forma individual amb l'alumne.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació consistirà en la realització de dues proves: una prova teòrica (50% de la nota) i una prova pràctica (50% de la nota), relacionades amb els continguts de l'assignatura. Tant en primera com en segona convocatòria.


Fonts d'informació
Bàsica

Arroyo, Luis i Yus, Magali (2003), Los cien errores de la comunicación de las organizaciones, ESIC Editorial, Madrid

Barquero, José Daniel i Barquero, Mario (coord.) (2003), Manual de relaciones públicas.Comunicación y publicidad, Gestión 2000.com, Barcelona

Benavides et al. (2001), Dirección de comunicación empresarial e institucional, Gestión 2000.com, Barcelona

Col·legi de Periodistes de Catalunya (2009), Els gabinets de comunicació. Criteris de bones pràctiques professionals. Publicat a la pàgina web (http://www.periodistes.org/?q=llista_de_documents).

Costa, Joan (2004), DirCom on line. El master de Dirección de Comunicación a distancia, Editorial Design, La Paz (Bolívia)

Elias, Joan i Mascaray, José (2003), Más allá de la comunicación interna. La intracomunicación, Gestión 2000.com, Barcelona

Fita, Jaume (1999), Comunicación de programas de crisis, Gestión 2000, Barcelona

Losada Díaz, José Carlos (coord.) (2004), Gestión de la comunicación en las organizaciones, Ariel Comunicación, Barcelona

Palau, Goretti (2003), Gabinets de comunicació. Periodistes a l'altra banda, Eines de Periodista, Pòrtic, Barcelona

Ramos, Fernando (2002), La comunicación corporativa e institucional. De la imagen al protocolo, Editorial Universitas, SA, Madrid

Villafañe, Justo (2004), La buena reputación. Claves del valor intangible de las empresas, Piràmide, Madrid  

Cobo, Sílvia (2012), Internet para periodistas. Kit de supervivencia para la era digital, Ediutorial UOC, Barcelona

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent