Codi |
|
A3 |
Coneixement de les tècniques de gestió de les empreses de comunicació, amb especial atenció per les publicitàries i de relacions públiques, així com de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació corporativa i publicitària a les empreses públiques i privades: aspectes jurídics, fiscals i de relacions laborals; finançament i comptabilitat. |
A5 |
Coneixement de l’estructura dels mitjans publicitaris: les seves característiques, tipologies i problemàtiques. |
A6 |
Coneixement tèoric i pràctic de l’anàlisi i la investigació d’audiències, així com de l’anàlisi, la selecció i la compra de suports i mitjans per a la planificació de la difusió publicitària |
A18 |
Capacitat per definir i gestionar els pressupostos de comunicació per a la correcta imputació dels seus costos |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B9 |
Planificació i organització |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
Objectius |
Competències |
Aquesta assignatura apropa l'estudiant a tractar d'optimitzar els recursos que una empresa anunciant destina a distribuir els missatges comercials publicitaris als mitjans de comunicació.
L'staff de mitjans és el penúltim estadi de l'estratègia publicitària. De res servirien la creativitat ni la producció publicitàries si no es traslladessin correctament als mitjans de comunicació susceptibles de suportar missatges comercials. De res tampoc serviria fer una bona planificació si la creativitat i l'estratègia publicitàries fossin de mala qualitat. El món publicitari, doncs, ha d'estar plenament interconnectat.
Aquest curs ens permetrà conèixer els mitjans i els seus mecanismes operatius.
|
A3 A5 A6 A18
|
B3 B5 B9
|
C2
|
Tema |
Subtema |
1. INTRODUCCIÓ A LA PLANIFICACIÓ DE MITJANS |
1.1. Concepte
1.2. La planificació i funcions del mitjans a Espanya (històrica)
1.3. L’ planificació de mitjans i el màrqueting
1.4. La planificació de mitjans avui.
1.5. Les agències de mitjans
1.6. Graus de coneixement bàsic per poder planificar mitjans: estadística i matemàtica bàsica, sociologia, sentit comú i documentació
|
2. PÀRMETRES BÀSICS DE LA PLANIFICACIÓ |
2.1. Producte/marca
2.2. Mercat
2.3. Publicitat
2.4. Mitjans
|
3. CONCEPTES BÀSICS
|
3.1. La població o univers
3.2. Mostra poblacional
3.3. El target group o públic objectiu
3.4. Penetració de mitjans
3.5. Audiència
3.6. Perfil d’audiència
3.7. Audiència útil i coeficient d’afinitat
3.8. Rating
3.9. OTS
3.10. Audiència acumulada
3.11. Duplicació d’audiència (fórmula d’Agostini i posteriors)
3.12. Share, PUT o quota de pantalla (per a TV)
3.13. Impactes o contactes
3.14. Cobertura
3.15. Gross rating point (GRP de Procter & Gamble)
3.16. Freqüència mitjana
3.17. El C/RP i el CPM
3.18. La distribució d’impactes
3.19. Freqüència efectiva i pèrdua d’impactes
3.20. Segmentació i discriminació
3.21. Mitjans i suports
3.22. L’avaluació
3.23. L’optimització
|
4. ELS MITJANS CONVENCIONALS
|
4.1. Enumeració: televisió, cinema, ràdio, revistes/suplements, premsa diària, publicitat exterior i internet
4.2. Clasificació per criteris:
4.2.1. Poder discriminant
4.2.2. Abast geogràfic
4.2.3. Divisibilitat
4.2.4. Economia d’accés
4.2.5. Rendibilitat
4.2.6. D’altres criteris
4.3. Característiques dels mitjans
4.4. La valoració publicitària dels mitjans
4.5. La comercialització dels mitjans
4.6. Estructura dels mitjans convencionals
4.6.1. Premsa diària
4.6.2. Suplements
4.6.3. Revistes
4.6.4. Televisió – El zapping
4.6.5. Ràdio
4.6.6. Cinema
4.6.7. Mitjà Exterior
4.7. Tendències
|
5. LES FONTS D’INFORMACIÓ CONVENCIONALS
|
5.1. L’EGM
5.2. L’OJD
5.3. NTS (audimetria)
5.4. Infoadex
5.5. Geomex
5.6. Documentació sobre tarifes i d’altres informacions sobre els suports (Mecos i Guía de los Medios)
|
6. SISTEMÀTICA DE TREBALL |
6.1. El briefing de mitjans i la definició d’objectius
6.2. El contrabriefing
6.3. Anàlisi de precedents
6.4. Definició d’bjetius
6.5. Recomanació de mitjans
6.6. Recomsnsció d l’activitat
6.7. Selecció de soports
6.8. Caendari o òptic
6.9. Avaluació
6.10. Negociació i compra
6.11. Control
6.12. Avaluació post campanya
6.13. La planificació d’una campanya:
6.13.1. Caracteìstiques generals
6.13.2. Eixemples pràctics
6.14. La facturació
|
7.MACCLUHAN I GOSSEN |
7.1.La creativitat en mitjans. MacLuhan
7.2.La llei de Gossen
|
REALITZACIÓ D’UN TREBALL REAL
|
(El briefing, el pla de mitjans, la planificació de campanya, públic objetiu, selecció de suports, pressuposts A i B, programació i avaluació)
|
CONFERÈNCIES
|
- Conferència d’un anunciant
- Conferència d’un planificació
- Conferència d’un alt directiu d’agència |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
|
Treballs |
|
8 |
24 |
32 |
Sessió Magistral |
|
23 |
69 |
92 |
|
Atenció personalitzada |
|
7 |
14 |
21 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
L'assignatura de Planificació publicitària i mitjans publicitaris té un component de coneixements de caire matemàtic i estadístic que cal tenir present. Tanmateix la pròpia simbiosi de la llicenciatura amb les ciències socials, més que amb les ciències físiques o exactes, obliga a fer un plantejament concret de l'exposició de l'assignatura, la qual cosa no vol dir que s'hagi d'ometre l'exposició de coneixements matemàtics i estadístics, però sí que serà lluny de plantejaments corresponents a les ciències exactes, tret de l'anàlisi de dades d'abast, on el component matemàtic és imprescindible.
És per això que l'afany didàctic de l'assignatura es basa en el corrent pragmàtic, on escau la interrelació de conceptes metodològics amb conceptes quantitatius de correspondència
És important significar que, durant el curs, s’intentarà que es facin tres conferències solemnes impartides, a la URV, per professionals de reconegut prestigi en el camp dels Mitjans Publicitaris. Llur contingut serà matèria d’examen. L’assistència de l’alumnat és obligatòria.
|
Treballs |
|
Sessió Magistral |
|
Atenció personalitzada |
|
|
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Treballs |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada es realitzarà al finalitzar cada dia de classe, pel temps que es requereixi, amb un màxim d'una hora. Igulament i amb acord de dia previament, una hora abans de començar la classe. |
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
-Assistència: 7,5 % (0,75 punts). Marge de faltes: 20%. Això implica que aprox. només es poden faltar a 6 classes (ó 12 hores). El control d’assistència vindrà donat per signatura de full d’assistència a totes les classes, per preguntar en moments determinats a classe per algun alumne o be per l’assistència a probes sorpresa de fàcil resolució.
- Treballs pràctiques: 42,5 % (4,25 punts). Equips de quatre alumnes (si es diu el contrari). Les pràctiques seran:
o Fitxa d’equips i Desenvolupament de les temes teòrics i de Conferències. (1,75 punts). 3 exercicis no entregats = 0
o Treball del curs. Cas real. Imprescindible per aprovar la part pràctica. (2.5 punts):
”Brief i plantejament d’un Pla de Mitjans “ (40%)
“Realització del Pla de mitjans del Mitjans (del cas anterior) (60%)
- Teòrica: 50 % (5 punts). Durant del curs, hi hauran dos exàmens que alliberen matèria
o Un primer examen tindrà com temari únic el tema núm. 3 (conceptes bàsics). (2 punts). Es imprescindible aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica l’assignatura. L’examen es farà en horari de classe.
o El segon examen recollirà la resta del temari. (3 punts). Imprescindible igualment aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica.
|
-Assistencia: 0,75 punts.
Diferents treballs durant el curs: 4,25.
- Exàmen teoric: 5 punts |
Treballs |
|
|
Sessió Magistral |
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Part teòrica: en totes les sessions qualsevol alumne recollirà per la classe els punts impartits a la darrera sessió. Conjuntament amb la resta d'intervencions a classe, les respostes serviran per configurar la nota final conjuntament amb l'examen de juny i les pràctiques (50/50%). La participació a classe i la seva qualitat formen part del procés d'aprenentatge de la matèria. Part pràctica: Les pràctiques es faran durant les hores assignades i, per tant, l'assistència serà determinant en l'avaluació de l'alumnat. Les tutories per equips seran voluntàries i una part obligatòries. |
Bàsica |
|
González Lobo, María Ángeles; Enrique Carrero (2003). Manual de planificación de medios. Madrid: ESIC (darrera edició actualitzada). Lectura obligatòria.
Perlado Lamo de Espinosa, Marta (2006). Planificación de medios de comunicación de masas. Lectura obligatòria
Moliné, Marçal (2000). La fuerza de la publicidad. Madrid: Cuadernos Cinco Días.
Pérez Latre, Francisco J (2000). Planificación y gestión de medios publicitarios. Barcelona: Ariel.
Sanz de la Tajada, Luis A.; Martorell, Fernando; Salgado, José A.; Vivas Valls, Luis. Las técnicas de seleción de medios. Barcelona: INP. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
CREATIVITAT PUBLICITÀRIA/12112015 | FORMES DE MÀRQUETING I PUBLICITAT II/12112020 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FORMES DE MÀRQUETING I PUBLICITAT I/12112019 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|