DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ DE MERCATS Codi 12112017
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Cinquè Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ARENAS GARCIA-CECA, ANGEL LUIS
Adreça electrònica angel.arenas@urv.cat
Professors/es
ARENAS GARCIA-CECA, ANGEL LUIS
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura Investigació de Mercats dóna a conèixer els procediments i instruments per a la recerca relacionada amb el màrqueting i en la comunicació. Constitueix una eina d’ajut a la presa de decisions de l’àrea de màrqueting, centrant-se especialment en conèixer les fonts d’informació emprades pels professionals dels àmbits de la Publicitat i les Relacions Públiques. El seu contingut s’encamina a obtenir una visió general del procés d'investigació de màrqueting, i pretén donar a conèixer la utilitat de la investigació de màrqueting, el seu context i els límits del seu ús. L’assignatura vol proporcionar els coneixements necessaris que permetin, en cada cas, obtenir, de la font d’informació més adequada, la informació que es necessiti. Es presentaran les etapes que es duen a terme en qualsevol procés d’investigació, detallant-ne el contingut i analitzant les interaccions que es produeixen. Es presentaran les principals tècniques d’investigació que s’utilitzen: en què consisteixen, quan cal utilitzar-les i també els seus avantatges i inconvenients respecte a la resta de tècniques. S’incidirà fonamentalment en la investigació de mercats aplicada a la comunicació.

Competències
Codi  
A1 Coneixement teòric i pràctic dels departaments de comunicació de les empreses i institucions i de les habilitats i tècniques necessàries per a la seva direcció. En especial la gestió del coneixement i dels intangibles de l’empresa, i dels mercats i els productes financers.
A2 Coneixement de les tècniques d’investigació i anàlisi de la naturalesa i les interelacions entre els subjectes de la comunicació publicitària: creatius, empreses, institucions, agències de publicitat i de relacions públiques, mitjans, suports i públics. Desenvolupament dels fonaments conceptuals de la direcció estratègica aplicats a la comunicació per objectius per a, des d’un plantejament metodològic, assistir als operadors que han de prendre decisions a la recerca d’eficàcia comunicativa.
A3 Coneixement de les tècniques de gestió de les empreses de comunicació, amb especial atenció per les publicitàries i de relacions públiques, així com de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació corporativa i publicitària a les empreses públiques i privades: aspectes jurídics, fiscals i de relacions laborals; finançament i comptabilitat.
A5 Coneixement de l’estructura dels mitjans publicitaris: les seves característiques, tipologies i problemàtiques.
A6 Coneixement tèoric i pràctic de l’anàlisi i la investigació d’audiències, així com de l’anàlisi, la selecció i la compra de suports i mitjans per a la planificació de la difusió publicitària
A9 Coneixement dels processos d’elaboració dels missatges publicitaris: mètodes, tècniques creatives i sistemes d’anàlisi de les campanyes
A10 Coneixement dels elements, les formes i els processos dels llenguatges publicitaris i d’altres formes de comunicació, utilitzant amb aquesta finalitat les llengües oficials de la Comunitat Autònoma i les estrangeres, especialment l’anglesa
A13 Coneixement i estudi dels processos de màrketing relacional i les seves tasques específiques: posicionament, segmentació, procediments d’anàlisi i medició de l’eficàcia
A17 Capacitat i habilitat per exercir les funcions que desenvolupa el departament de mitjans d’una agència i en major mesura les centrals de mitjans
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
B12 Presa de desicions
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Donar a conèixer els procediments i instruments per a la recerca relacionada amb el màrqueting i en la comunicació. A2
A3
A9
A13
B1
B3
B7
C1
C2
Obtenir una visió general del procés d'investigació de màrqueting. A1
A6
A10
A13
B3
B7
B12
Proporcionar els coneixements necessaris que permetin, en cada cas, obtenir, de la font d'informació més adequada, la informació que es necessiti. A5
A9
A13
A17
B5
B8
B13
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Aspectes fonamentals de la investigació Comercial Subtema
Introducció a la Investigació de Mercats
Necessitats d'informació a la gestió de Màrqueting
Aplicacions de la investigació comercial
Limitacions de la investigació de mercats
Organització de la investigació comercial
El procés d'investigació comercial
Fonts d’informació
Classificació de les Metodologies d’Investigació de Mercats
Tema 2. Investigació qualitativa Grups de discussió.
Entrevista en profunditat.
Observació directa.
Interpretació de resultats i presa de decisions.

Tema 3. El disseny d’estudis quantitatius

La base del disseny de la mostra
Mostreig
Error mostral

Tema 4. Tècniques d’Investigació quantitativa Tècniques d'investigació quantitativa
L'observació i l'experimentació
L’enquesta
Els panells i òmnibus
El disseny de qüestionari
Treball de camp.

Tema 5. Anàlisi quantitativa odificació de les variables
Anàlisi univariable
Anàlisi bivariable: Taules de contingència
Anàlisi multivariable. Necessitats de la perspectiva multivariant per explicar la presa de decisions en màrqueting.
Tema 6. Investigació de mercats aplicada La segmentació de mercats
L'estimació de la demanda potencial
Mapes de posicionament
Els factor que determinen la fidelització
Pre-test de campanyes
Test de producte/concepte
Anàlisi del consumidor.
Efectivitat publicitària
Pretest publicitari
Postest de campanyes
Seguiment (tracking) de la publicitat.
Efectivitat promocional
Audiència de mitjans
Efectivitat de mitjans
Anàlisis de formats i continguts

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 8 12
 
Sessió Magistral
30 60 90
Treballs
8 32 40
Supòsits pràctics/ estudi de casos
8 8 16
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves objectives de tipus test
2 2 4
Proves pràctiques
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Sessió Magistral desenvolupament del temari
Treballs Treballs en grup durant el curs
Supòsits pràctics/ estudi de casos Exercicis individuals o en grup durant la realització de les classes pràctiques
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Supòsits pràctics/ estudi de casos
Descripció
Al despatx del professor

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral participacio a classe 10
Supòsits pràctics/ estudi de casos Realització d'exercicis a classe 20
Proves objectives de tipus test exàmen 20
Altres

Els treballs (40) , exercici pràctic individual a final de curs (10)

50
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la segona convocatoria l'examen sera sobre 100%.

Constarà de preguntes sobre el contingut teòric i de desenvolupament pràctic



































Fonts d'informació

Bàsica • TRESPALACIOS GUTIERREZ, J.A; VÁZQUEZ CASIELLES, RODOLFO; BELLO ACEBRÓN, L., Investigación de Mercados, Thomson,
professor, • Dossier/Recull d’articles i lectures preparats pels professor, ,
• MIQUEL, SALVADOR (ET AL.)., Investigación de Mercados, McGraw-Hill,,
• DIEZ DE CASTRO, E. & MARTIN ARMARIO, E. & SNACHEZ FRANCO, M., Comunicaciones de marketing, Pirámide,
Ramón Pedret, Laura Sagnier Delgado, Francesc Camp, La investigación comercial como soporte del márketing, Deusto,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent