DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ESTRUCTURA DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA Codi 12112018
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
12 6 6 Troncal Cinquè Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
OLIVEIRA DOS SANTOS, ANDREA
CAPRIOTTI PERI, VICENTE-PAUL
Adreça electrònica nani.rodriguez@urv.cat
paul.capriotti@urv.cat
andrea.oliveira@urv.cat
Professors/es
RODRÍGUEZ PEREA, ENCARNACIÓN
CAPRIOTTI PERI, VICENTE-PAUL
OLIVEIRA DOS SANTOS, ANDREA
Web
Descripció general i informació rellevant La asignatura está orientada a conocer los fundamentos teóricos y prácticos de la planificación de campañas de Comunicación Corporativa.

Competències
Codi  
A2 Coneixement de les tècniques d’investigació i anàlisi de la naturalesa i les interelacions entre els subjectes de la comunicació publicitària: creatius, empreses, institucions, agències de publicitat i de relacions públiques, mitjans, suports i públics. Desenvolupament dels fonaments conceptuals de la direcció estratègica aplicats a la comunicació per objectius per a, des d’un plantejament metodològic, assistir als operadors que han de prendre decisions a la recerca d’eficàcia comunicativa.
A3 Coneixement de les tècniques de gestió de les empreses de comunicació, amb especial atenció per les publicitàries i de relacions públiques, així com de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació corporativa i publicitària a les empreses públiques i privades: aspectes jurídics, fiscals i de relacions laborals; finançament i comptabilitat.
A15 Capacitat i habilitat per establir un pla de comunicació per a una empresa o institució
A16 Capacitat i habilitat per a l’exercici liberal de la professió
A19 Capacitat i habilitat per a la creació i el desenvolupament d’elements gràfics, imatges, símbols o textos
A20 Capacitat i habilitat per exercir com a experts en la gestió estratègica de la imatge corporativa d’una empresa
A21 Capacitat i habilitat per identificar, valorar, gestionar i protegir els actius intangibles de l’empresa, tot afegint valor als seus productes i serveis i reforçant la seva reputació
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Planificació i organització
B10 Capacitat de lideratge

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Presentar als alumnes, de forma metòdica i estructurada, una visió global sobre l’Estructura de la Comunicació Publicitària i de Relacions Públiques (una Campanya Global de Comunicació), introduint-los en els conceptes clau, la terminologia pròpia, els elements distintius i els diferents processos i etapes de planificació de la comunicació, tant des d’una perspectiva teòrica com de la pràctica professional. A2
A3
B2
B4
B5
B9
B10
Conèixer i aplicar les tècniques de planificació d'una campanya de comunicació per a empreses, institucions i organitzacions. A15
A16
A19
A20
A21
B2
B3
B4
B5
B9
B10

Continguts
Tema Subtema
1) Investigació i Anàlisi de la informació
2) Anàlisi DAFO
3) Públics de la Campanya
4) Objectius de la Campanya
5) Línia Global de la Campanya
6) Selecció de les Accions Tàctiques de la Campanya
7) Calendari Global de la Campanya
8) Pressupost de la Campanya
9) Planificació de les Accions Tàctiques de la Campanya
10) Producció de les Peces de Comunicació de la Campanya

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
 
Sessió Magistral
45 30 75
Treballs
50 120 170
 
Atenció personalitzada
50 0 50
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries L’assignatura combinarà les classes teòriques a l’aula, amb exercicis pràctics i amb tutories acordades amb antelació amb cadascun dels grups de treball.
La realització d'aquesta assignatura implica el coneixement dels continguts desenvolupats en altres assignatures, ja que no es faran classes d’aspectes teòrics sobre les tècniques concretes de Publicitat i Relacions Públiques. Es recomanarà bibliografia específica sobre els temes que es vulguin aprofundir.
Sessió Magistral Les classes teòriques s’utilitzaran per l’exposició de cadascun dels aspectes teòrics de la Campanya de Comunicació, i com desenvolupar-los en la pràctica professional.
Treballs Les classes pràctiques podran ser de 2 tipus:
a) Exercicis Pràctics de Classe: es faran en grups, per tal d’assimilar correctament els conceptes exposats, lligant la teoria i la pràctica. També es realitzaran presentacions a classe per part del alumnes dels treballs i exercicis realitzats.
b) Tutories: per a cadascun del grups de treball establerts, acordades amb antelació, per a fer un seguiment específic. Es concretarà amb cada grup l’horari de tutoria. Les tutories seran per a orientar els grups sobre la realització dels aspectes concrets del Projecte de Campanya.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Se realitzaran tutoríes personals i de grups per guiar els estudiants en la realització de les diferents activitats de l'assignatura. Consultar l'horari de tutoria de cada professor de l'assignatura: Paul Capriotti (coordinador), Nani Rodriguez i Andrea Oliveira.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Part Teòrica de l'assignatura. Examen Teòric tipus test. Exercicis de Clase. 20% de la nota final.
Treballs Part pràctica de l'assignatura. Desenvolupament de les eines d'una campanya de comunicació. S'haurà de fer en grups o equips de treball (NO es poden fer individualment). S'hauran de presentar diversos informes i es realitzaran varies presentacions. 50 % de la nota final.
Altres

Part Teòrica de l'assignatura. Treball de Investigació i Anàlisi.

30% de la nota final
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1a Convocatòria: Avaluació Continuada. L'avaluació continuada implica l'avaluació permanent durant tot el curs: la Part "Teòrica" i la Part "Pràctica". La qualificació final serà la mitjana de 2 parts (d'acord a la seva ponderació).

a) Part Teòrica. 50% de la nota final. Hi haurà 2 parts: examen tipus test i exercicis de classe (20% de la nota final) i un treball de investigació i anàlisi (30% de la nota final). Es obligatori aprobar totes 2 parts. Si no s'aprova l'examen tipus test, es pot recuperar. Si no s'aprova el Treball de Investigació i Anàlisi, no es podrà realitzar la part pràctica i s'anirà directament a la 2a convocatòria (avaluació final).

b) Part ${1}iPràctica${1}i. 50% de la nota final. Desenvolupament de les eines d'una campanya de comunicació. S'haurà de fer en grups o equips de treball (NO es poden fer individualment). S'hauran de presentar diversos informes i es realitzaran varies presentacions. S'hauran d'aprovar tots els informes i totes les presentacions. Cada treball (informe o presentació) tindrà la seva ponderació sobre la nota final de esta part. Si no s'aprova algun dels treballs, s'anirà a la 2a convocatoria (avaluació final).

2a Convocatòria. Avaluació Final. L'Avaluació Final de l'assignatura serà un examen, que constarà de 2 parts. La qualificació final serà la mitjana les 2 parts (d'acord a la seva ponderació). S'haurà d'aprobar la part teórica per pasar a la part práctica.

a) ${1}iExamen Teòric tipus test${1}i, sobre els continguts teòrics de l'assignatura (70% de la nota). L'examen teòric consta de 2 parts: a) sobre els continguts de les clases teòriques, i b) sobre els continguts del dossier de lectura obligatori (disponible a copisteria). S'haurà obtenir al menys un 5,00 en cadascuna de les 2 parts de l'examen per fer la mitjana.

b) ${1}iExamen Pràctic${1}i, d'algun o alguns dels continguts teòrics de l'assignatura (30% de la nota). S'haurà obtenir al menys un 5,00 en aquesta part.

Per poder fer la segona part de l'Examen Final (l'Examen Pràctic), s'haurà d'haver aprovat previament l'examen teòric.

A l'avaluació (tant Continuada com Final) dels Continguts dels exercicis pràctics y presentacions es valorarà: a) Creativitat i Innovació a les diferents accions i propostes. b) Varietat i Proporcionalitat de les diferents accions i propostes. c) Adequació a la realitat de la planificació de les diferents accions i propostes.

Cal tenir en compte que l'avaluació de determinats aspectes del treball de creativitat, planificació y disseny, són difícilment objectius des de la perspectiva científica, i d'acord amb la lògica de la disciplina podrà presentar-se inclinacions subjectives. Sempre s'intentarà justificar la decisió del professor amb l'argumentació adient, recorrent a la seva experiència pràctica, dinàmica professional, i a la teoria general exposada a la literatura, minimitzant al màxim així, els criteris personals o de “gust”. Tanmateix es recomana a l'alumnat d'utilitzar totes les eines d'argumentació possibles per a justificar els motius que els han dut a prendre decisions concretes i respostes concretes a les necessitat del client (pe. Planificació de mitjans = càlcul matemàtic d'impactes).

La CORRECCIÓ GRAMATICAL i ESTILÍSTICA de tots els escrits i presentacions serà un element determinant en l'avaluació (tant continuada com final). Per tant, NO S'APROVARÀ cap treball, exercici o presentació que contingui errors ortogràfics i/o estilístics.


Fonts d'informació

Bàsica

Les lectures bàsiques s’establiran a partir d’un dossier de lectures, elaborat a partir de textos d’aquests llibres i també d’articles de revistes i journals. Aquest dossier es deixarà a la copiteria del Campus Catalunya a principi del curs lectiu.

Complementària

Aaker, David y Myers, John: Management de la publicidad, vol. I y II, 4º edición, Hispano Europea S.A., Barcelona, 1993.

Capriotti, Paul: Planificación Estratégica de la Imagen Corporativa, Ariel, Barcelona, 1999.

Capriotti, Paul: Branding Corporativo, Libros de la Empresa, Santiago (Chile), 2009. Disponible en pdf en www.bidireccional.net

Cutlip, Scott; Center, Allen, y Broom, Glen: Relaciones Públicas eficaces, Gestió 2000, Barcelona, 2000.

Díez de Castro, Enrique, y Martín Armario, Enrique: Planificación Publicitaria, Pirámide, Madrid, 1993.

Grunig, James, y Hunt, Todd: Dirección de Relaciones Públicas, Gestión 2000, Barcelona, 2000.

Pérez Ruiz, Miguel Ángel: Fundamentos de las Estructuras de la Publicidad, Síntesis, Madrid, 1996.

Seitel, Fraser: Teoría y Práctica de las Relaciones Públicas, Prentice Hall, Madrid, 2002.

Villafañe, Justo: Imagen Positiva, Pirámide, Madrid, 1998.

Weil, Pascale: La Comunicación Global, Paidós, Barcelona, 1990.

Wilcox, Denis; Ault, Phillip; Agee Warren; y Cameron, Glen: Relaciones Públicas, Addison Wesley, Madrid, 2001.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12111012
DISSENY MULTIMÈDIA I/12111105
DISSENY GRÀFIC I COMPOSICIÓ VISUAL/12111106
IMATGE CORPORATIVA/12111108
TALLER DE GABINETS DE COMUNICACIÓ/12111214
CREATIVITAT PUBLICITÀRIA/12112015
PLANIFICACIÓ PUBLICITÀRIA I MITJANS PUBLICITARIS/12112016
TEORIA I TÈCNICA DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12112021
PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES EN L'ÀMBIT LOCAL/12112022
PATROCINI I MECENATGE/12112230
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent