DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) FORMES DE MÀRQUETING I PUBLICITAT I Codi 12112019
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
VIDIELLA MARTORELL, RAMON
Adreça electrònica ramon.vidiella@urv.cat
Professors/es
VIDIELLA MARTORELL, RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
• Introduir als futurs professionals de la comunicació dins la dimensió pràctica i real del màrqueting.
• Aportar els suficients coneixements teòrics de màrqueting per tal de proporcionar a l'alumne una base prou sòlida d'aquesta disciplina empresarial.
• Fer entendre l'extraordinària importància que avui té el màrqueting pel desenvolupament eficaç d'una empresa o institució.
• Justificar la total relació que hi ha entre màrqueting i comunicació.
• Facilitar aquells coneixements necessaris per entendre l'aplicació del màrketing a la futura vida professional dels alumnes.
• Donar una base formativa per poder afrontar posteriorment cursos especialitzats.

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció al concepte de màrqueting - El màrqueting, entre la ciència i la tècnica.
- Cap a una definició del màrqueting.
- De les vendes a les necessitats, el fonament del màrqueting.
- Més enllà del màrqueting, els seus àmbits.
2.- El procés general de màrqueting com a sistema comercial - L'empresa com l'àmbit funcional del màrqueting (flux activitat empresa, medis I recursos de l’empresa, MK=funció comercial)
- Arees del màrqueting en una empresa i cicle organitzatiu.
- Els requisits del marketing.
- Funcions, nomenclatura i procés general del màrketing.
- Màrqueting-mix: concepte general i assignació de factors per a cada política

3.- L’empresa com a subjecte del màrqueting - Les principals finalitats de l'empresa.
- Les principals limitacions de l'empresa.
- De la petita a la gran empresa: diferències entre formats
- Empresa i organització comercial: evolució de la complexitat.
- El Product Manager: element organitzatiu clau dins la gestió de marketing.
4.- El mercat com a objecte del màrqueting - El concepte de mercat.
- Tipologia de mercats:
segons àmbit d'actuació.
segons oferta/demanda.
segons tipus de comprador.
segons el producte
- El mercat de consum vers el mercat industrial: diferències i característiques.
- El mercat de serveis: classificació general.
5.- L’entorn, condicionant del mercat i del màrqueting - El concepte d'entorn.
- Els factors del microentorn.
- Els factors del macroentorn.
- Anàlisi de l'entorn.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0.75 3.75
 
Sessió Magistral
34 40.8 74.8
Treballs
10 38 48
Estudis previs
4 8 12
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
10 0 10
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa i funcionament de l'assignatura. Introducció general als blocs temàtics que tractarem durant el quadrimestre.
Sessió Magistral La metodologia que bàsicament s'utilitza durant el curs és la presentació i desenvolupament teòric dels temes introduits en el programa
Treballs A la part final de la classe sempre es dedica una part a explicar el desenvolupament del projecte de curs, així com resoldre dubtes i comentar aspectes varis sobre el treball de curs que es fa en grup
Estudis previs Per altra banda, s'utilitzaran videos, casos i articles per tal d'organitzar diversos debats i comentaris entre tots els alumnes
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària De totes formes, la presentació teòrica dels temes sempre anirà acompanyada d'exemples pràctics i reals. Experiències professionals actuals del professor

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Al final de cada sessió teòrica, acostumem a dedicar uns 10-15 minuts a resoldre els dubtes que tinguin els alumnes sobre el tema presentat o, en tot cas, a comentar les opinions que ells considerin oportunes tant sobre un tema com sobre un cas exposat a classe.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral EXAMEN FINAL: prova teòrica tipus test i amb preguntes curtes. Puntuable a partir d’un 5 amb un pes del 45% sobre la nota global
Treballs TREBALL: tots els alumnes hauran de presentar un treball a final de curs sobre un possible projecte de negoci. Aquest treball es desenvolupa segons el guió de continguts que es facilitarà a classe Serà puntuable a partir d’un 5 i tindrà un pes del 45% sobre la nota global
Estudis previs Lectures i comentaris de casos que els alumnes han d'entregar al professor. Són exercicis de desenvolupament temàtic de 2 o 3 pàgines com a màxim Aquests exercicis complementenles dues proves anteriors
Altres

ASSISTÈNCIA A CLASSE: es controlarà i compta per l'avaluació final

Tindrà un pes sobre la nota del 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

·      Per tal d'aprovar l'assignatura cal superar SEMPRE les dues proves mínimament amb un 5.·      Si només es supera una de les dues proves, no es fa mitja (figura un suspens) i l'alumne haurà de presentar-se a la segona convocatòria només a la part de l'assignatura que no hagi superat.  Es guarda la primera nota i si supera l'altra part a la segona convocatòria, aleshores es fa la mitja que donarà la nota final.·      Si no s'ha superat  la segona part a la segona convocatòria, no es guarda cap nota i l'alumne ha de tornar a superar les dues proves un altre cop a la següent convocatòria: fer l'examen i realitzar un altre treball. En aquest cas, el treball s'ha de fer a títol individual.·      En cas que no hagi superat cap de les dues parts de l'assignatura, o que no s'hi hagi presentat, caldrà presentar-se a la següent convocatòria a l'examen final i amb el corresponent  treball realitzat a nivell individual.


Fonts d'informació

Bàsica

 

Aaker, David A.  i John G. Myers (1984), Management de la publicidad. Barcelona: Hispano-Europea.

Borja, L. y F. Casado (1981), Marketing estratégico para los ochenta. Barcelona: Hispano-Europea.

Córdoba, J. L. i Torras, J. M. Teoría y aplicaciones del Marketing. Bilbao: Deusto.

Eiglier, P. i Langeard, E. (1989), Servucción al Marketing de servicios. Madrid: Mc Graw Hill.

Ferré, J. M. (1988), Marketing y competitividad. Su diagnóstico en la empresa. Barcelona: Vicens Vives.

Greene, M. (1988), Marketing de hoteles y restaurantes. Informe sistemático para el aumento de ventas. Bilbao: Deusto.

Guardia, Ramón (1991), Nunca vendas a un extraño. Marketing directo hoy. Bilbao: Deusto.

Kotler Philip (1980), Principles of marketing. Prentice-Hall International, 1980. (Dirección de mercadotecnia. Diana, 3ª ed., 1986).

Levitt, T. (1975), La moda del Marketing. Barcelona: Grijalbo.

Lorente, Joaquín (1986), Casi todo lo que sé de publicidad. Barcelona: Folio.

Moliné, M. (1988), La comunicación activa. Bilbao: Deusto.

Naisbitt, J., Macrotendencias 2000.

Ortega, E. (1981), La dirección de marketing. Madrid: ESIC, 2ª edició.

Ortega, E. (1990), Manual de investigación comercial. Madrid: Pirámide.

Parra, Eduardo (1986), Inglés de publicidad y marketing. Madrid: Eresma.

Quelch, J. A.  i R. D. Buzzell, (1991): 1992. Desafío para el marketing. Bilbao: Deusto.

Rapp, S. i Collins, T. (1991), El nuevo rumbo del marketing, Madrid: Mc Graw-Hill.

Ries, A. i Trout, J. (1995), Las 22 leyes inmutables del Marketing. Madrid: Mc Graw-Hill.

Rodergas, Robert (1966), En el arca no se vende. Barcelona: Hispano-Europea.

Santesmases, Miguel (1991), Marketing, conceptos y estrategias. Madrid: Pirámide.

Sculley, John (1990), De Pepsi a Apple. Barcelona: Ediciones B.

Soler, Pere (1991), La investigación motivacional en marketing y publicidad. Bilbao: Deusto.

Stanton, William J. (1982): Fundamentos de marketing. Mèxic: McGraw-Hill, 5ª ed.

Stapleton, W. J. (1986), Como preparar un plan de marketing. Bilbao: Deusto.

Tagliacarne, G. Técnica y práctica de la investigación de mercados. Barcelona: Ariel.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent