Objectius |
Competències |
• Aportar els suficients coneixements teòrics de màrqueting per tal de proporcionar a l'alumne una base prou sòlida d'aquesta disciplina empresarial. |
|
|
|
• Introduir als futurs professionals de la comunicació dins la dimensió pràctica i real del màrqueting. |
|
|
|
• Fer entendre l'extraordinària importància que avui té el màrqueting pel desenvolupament eficaç d'una empresa o institució. |
|
|
|
• Justificar la total relació que hi ha entre màrqueting i comunicació. |
|
|
|
• Facilitar aquells coneixements necessaris per entendre l'aplicació del màrketing a la futura vida professional dels alumnes. |
|
|
|
• Donar una base formativa per poder afrontar posteriorment cursos especialitzats. |
|
|
|
Tema |
Subtema |
COMPORTAMENT DEL CONSUMIDOR |
- Una aproximació al consumidor.
- Els determinants interns del comportament.
- Els determinants externs del comportament.
- El procés de decisió de compra.
|
SISTEMES D'INFORMACIÓ DE MÀRQUETING |
- Definició I abast del SIM.
- Investigació comercial vs investigació de mercat: característiques.
- Aplicacions de la investigació comercial.
- Fases de la investigació comercial.
- Tipus de dissenys d’investigació.
- Principals fonts d’informació.
|
SEGMENTACIÓ I POSICIONAMENT |
- La dualitat del concepte estratègic.
- Concepte i característiques de la segmentació: definició, mètodes I tècniques, utilitat, requisits I criteris.
- Estratègies de segmentació.
- Concepte, criteris i procés de posicionament.
|
EL MÀRQUETING-MIX |
- El concepte operatiu.
- Política de producte (producte total, cartera i línia de productes, la marca i les estratègies, altres factors del producte).
- Política de preus (la demanda com a factor determinant, mètodes per determinar preus, el preu com a instrument de marketing).
- Política de distribució (la distribució logística I la distribució comercial, canals I formes de distribució, cadena de valor, estratègies de distribució).
- Política de promoció/comunicació.
|
CICLE DE VIDA DEL PRODUCTE I PLA DE MARKETING
|
- El concepte teòric.
- Cicle de vida i màrqueting-mix.
- El pla de marketing: eina de planificació I gestió.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0.75 |
3.75 |
|
Sessió Magistral |
|
34 |
40.8 |
74.8 |
Treballs |
|
10 |
38 |
48 |
Estudis previs |
|
4 |
8 |
12 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
0 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del programa i funcionament de l'assignatura. Introducció general als blocs temàtics que tractarem durant el quadrimestre. |
Sessió Magistral |
La metodologia que bàsicament s'utilitza durant el curs és la presentació i desenvolupament teòric dels temes introduits en el programa |
Treballs |
A la part final de la classe sempre es dedica una part a explicar el desenvolupament del projecte de curs, així com resoldre dubtes i comentar aspectes varis sobre el treball de curs que es fa en grup. |
Estudis previs |
Per altra banda, s'utilitzaran videos, casos i articles per tal d'organitzar diversos debats i comentaris entre tots els alumnes. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
De totes formes, la presentació teòrica dels temes sempre anirà acompanyada d'exemples pràctics i reals. Experiències professionals actuals del professor. |
|
Descripció |
Al final de cada sessió teòrica, acostumem a dedicar uns 10-15 minuts a resoldre els dubtes que tinguin els alumnes sobre el tema presentat o, en tot cas, a comentar les opinions que ells considerin oportunes tant sobre un tema com sobre un cas exposat a classe. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
EXAMEN FINAL: prova teòrica tipus test i amb preguntes curtes. |
Puntuable a partir d’un 5 amb un pes del 45% sobre la nota global. |
Treballs |
TREBALL: tots els alumnes hauran de presentar un treball a final de curs sobre un possible projecte de negoci. Aquest treball es desenvolupa segons el guió de continguts que es facilitarà a classe. |
Serà puntuable a partir d’un 5 i tindrà un pes del 45% sobre la nota global. |
Estudis previs |
Lectures i comentaris de casos que els alumnes han d'entregar al professor. Són exercicis de desenvolupament temàtic de 2 o 3 pàgines com a màxim. |
Aquests exercicis complementenles dues proves anteriors. |
Altres |
ASSISTÈNCIA A CLASSE: es controlarà i compta per l'avaluació final. |
Tindrà un pes sobre la nota del 10%. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
· Per tal d'aprovar l'assignatura cal superar SEMPRE les dues proves mínimament amb un 5. · Si només es supera una de les dues proves, no es fa mitja (figura un suspens) i l'alumne haurà de presentar-se a la segona convocatòria només a la part de l'assignatura que no hagi superat. Es guarda la primera nota i si supera l'altra part a la segona convocatòria, aleshores es fa la mitja que donarà la nota final. · Si no s'ha superat la segona part a la segona convocatòria, no es guarda cap nota i l'alumne ha de tornar a superar les dues proves un altre cop a la següent convocatòria: fer l'examen i realitzar un altre treball. En aquest cas, el treball s'ha de fer a títol individual. · En cas que no hagi superat cap de les dues parts de l'assignatura, o que no s'hi hagi presentat, caldrà presentar-se a la següent convocatòria a l'examen final i amb el corresponent treball realitzat a nivell individual. |
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFIA.·
Philip Kotler, Dirección de
marketing. Edición del milenio. Ed. Prentice-Hall, 10a ed., 2000. Madrid.
Pearson Educación S.A.
(LLIBRE
GUIA DE L’ASSIGNATURA. BÀSIC PER A LA PROFESSIÓ)·
Biblioteca Empresarial CincoDías, Colección; lo esencial de
los mejores libros de “management”.
Ed. Leader Summaries 2005, Madrid.·
Joan Massons, Finanzas para profesionales de marketing y
ventas. Ediciones Deusto, S.A., 1996, Bilbao.·
L.Pelton, D.Strutton, J.R.Lumpkin. Canales de marketing y
distribución comercial. Ed. McGraw-Hill Interamericana, 2005, México.·
T.C. O’Guinn, C.T. Allen, R.J. Semenik. Publicidad y
comunicación Integral de marca. Ed. International Thomson Editores, S.A. ,
2004, México.·
Marçal Moliné, La fuerza de la publicidad. Cuadernos
Cinco Días, 1999, Madrid.·
VVAA. Dirección de comunicación empresarial e institucional.
Ed. Gestión 2000, S.A., 2001, Barcelona.·
J.D. Barquero, C.R. de Llauder, F. Huertas, M. Barquero, Marketing
de clientes, Ed. McGraw-Hil, 2003, Madrid.·
Cy Charney, ¡VENDIDO! La biblia del vendedor, Ed.
Robinbook, 2005, Barcelona.·
Dominique Mouton, Merchandising estratégico, Ed. Gestión
2000, 2003, Barcelona.·
Mario Pricken, Publicidad creativa, Ed. Gustavo Gili,
2005, Barcelona.·
J.D. Barquero, M.Barquero, El libro de oro de las Relaciones
Públicas, Ed. Gestión 2000, 1996, Barcelona.·
L. Bassat, El libro rojo de las marcas, Ed. Espasa Calpe,
1999, Madrid.·
A.Ries, J.Trout. Las 22 leyes inmutables del Marketing.
Ed. Mc Graw-Hill, Madrid, 1995.·
Jack Trout, Diferenciarse o morir, Ed. McGraw-Hill, 2001,
Madrid.·
T. Levitt, La moda del Marketing. Ed. Grijalbo, 1975,
Barcelona.·
G. Tagliacarne. Técnica y práctica de la investigación de
mercados. Ed. Ariel, Barcelona.·
David A. Aaker - John G. Myers, Management de la publicidad.
Ed. Hispano-Europea, Col. Esade, 1984, Barcelona.·
John Sculley, De Pepsi a Apple. Ed. Ediciones B, 1990,
Barcelona.·
J.A. Quelch - R.D. Buzzell, 1992. Desafío para el marketing.
Ed. Deusto, 1991, Bilbao.·
Pere Soler, La investigación motivacional en marketing y publicidad.
Ed. Deusto, 1991, Bilbao.·
Ramón Guardia, Nunca vendas a un extraño. Marketing directo
hoy. Ed. Deusto, 1991, Bilbao.·
Robert Rodergas, En el arca no se vende. Ed.
Hispano-Europea, 1966, Barcelona.·
Joaquín Lorente, Casí todo lo que sé de publicidad. Ed.
Folio, 1986, Barcelona.·
Miguel Santesmases Mestre, Marketing -conceptos y
estrategias-. Ediciones Piramide, S.A., Madrid 1991.·
Córdoba, J.L. i Torras, J.M. Teoría y aplicaciones del
Marketing. Ed. Deusto, Bilbao.·
Eiglier, P. i Langeard, E. Servucción al Marketing de
servicios. Ed. Mc Graw Hill, 1989, Madrid.·
Ferré, J.M. Marketing y competitividad. Su diagnóstico en la
empresa. Ed. Vicens Vives, 1988, Barcelona.·
Ortega, E. Manual de investigación comercial. Ed.
Pirámide, 1990, Madrid.·
Ortega, E. La dirección de marketing. Ed. ESIC, 1981.(2ª
Edic.), Madrid.·
Stapleton, W.J. Como preparar un plan de marketing. Ed.
Deusto, 1986, Bilbao.·
Rapp, S. i Collins, T. El nuevo rumbo del marketing, Ed.
Mc. Graw-Hill, Madrid, 1991.·
Naisbitt, J. Macrotendencias 2000. Ed.Mitre, 1983,
Barcelona.·
Moliné, M. La comunicación activa. Ed. Deusto, Bilbao,
1988.·
Lambin, J.J. Marketing estratégico. Ed. Mc Graw-Hill,
Madrid, 1991.WEBSITES·
... |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|