DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) FORMES DE MÀRQUETING I PUBLICITAT II Codi 12112020
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Cinquè Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
JUAN APARICIO, SANTIAGO
Adreça electrònica santiago.juan@urv.cat
Professors/es
JUAN APARICIO, SANTIAGO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
• Aportar els suficients coneixements teòrics de màrqueting per tal de proporcionar a l'alumne una base prou sòlida d'aquesta disciplina empresarial.
• Introduir als futurs professionals de la comunicació dins la dimensió pràctica i real del màrqueting.
• Fer entendre l'extraordinària importància que avui té el màrqueting pel desenvolupament eficaç d'una empresa o institució.
• Justificar la total relació que hi ha entre màrqueting i comunicació.
• Facilitar aquells coneixements necessaris per entendre l'aplicació del màrketing a la futura vida professional dels alumnes.
• Donar una base formativa per poder afrontar posteriorment cursos especialitzats.

Continguts
Tema Subtema
COMPORTAMENT DEL CONSUMIDOR - Una aproximació al consumidor.
- Els determinants interns del comportament.
- Els determinants externs del comportament.
- El procés de decisió de compra.

SISTEMES D'INFORMACIÓ DE MÀRQUETING - Definició I abast del SIM.
- Investigació comercial vs investigació de mercat: característiques.
- Aplicacions de la investigació comercial.
- Fases de la investigació comercial.
- Tipus de dissenys d’investigació.
- Principals fonts d’informació.

SEGMENTACIÓ I POSICIONAMENT - La dualitat del concepte estratègic.
- Concepte i característiques de la segmentació: definició, mètodes I tècniques, utilitat, requisits I criteris.
- Estratègies de segmentació.
- Concepte, criteris i procés de posicionament.

EL MÀRQUETING-MIX - El concepte operatiu.
- Política de producte (producte total, cartera i línia de productes, la marca i les estratègies, altres factors del producte).
- Política de preus (la demanda com a factor determinant, mètodes per determinar preus, el preu com a instrument de marketing).
- Política de distribució (la distribució logística I la distribució comercial, canals I formes de distribució, cadena de valor, estratègies de distribució).
- Política de promoció/comunicació.

CICLE DE VIDA DEL PRODUCTE I PLA DE MARKETING
- El concepte teòric.
- Cicle de vida i màrqueting-mix.
- El pla de marketing: eina de planificació I gestió.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0.75 3.75
 
Sessió Magistral
34 40.8 74.8
Treballs
10 38 48
Estudis previs
4 8 12
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
10 0 10
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa i funcionament de l'assignatura. Introducció general als blocs temàtics que tractarem durant el quadrimestre.
Sessió Magistral La metodologia que bàsicament s'utilitza durant el curs és la presentació i desenvolupament teòric dels temes introduits en el programa
Treballs A la part final de la classe sempre es dedica una part a explicar el desenvolupament del projecte de curs, així com resoldre dubtes i comentar aspectes varis sobre el treball de curs que es fa en grup.
Estudis previs Per altra banda, s'utilitzaran videos, casos i articles per tal d'organitzar diversos debats i comentaris entre tots els alumnes.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària De totes formes, la presentació teòrica dels temes sempre anirà acompanyada d'exemples pràctics i reals. Experiències professionals actuals del professor.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Al final de cada sessió teòrica, acostumem a dedicar uns 10-15 minuts a resoldre els dubtes que tinguin els alumnes sobre el tema presentat o, en tot cas, a comentar les opinions que ells considerin oportunes tant sobre un tema com sobre un cas exposat a classe.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral EXAMEN FINAL: prova teòrica tipus test i amb preguntes curtes. Puntuable a partir d’un 5 amb un pes del 45% sobre la nota global.
Treballs TREBALL: tots els alumnes hauran de presentar un treball a final de curs sobre un possible projecte de negoci. Aquest treball es desenvolupa segons el guió de continguts que es facilitarà a classe. Serà puntuable a partir d’un 5 i tindrà un pes del 45% sobre la nota global.
Estudis previs Lectures i comentaris de casos que els alumnes han d'entregar al professor. Són exercicis de desenvolupament temàtic de 2 o 3 pàgines com a màxim. Aquests exercicis complementenles dues proves anteriors.
Altres

ASSISTÈNCIA A CLASSE: es controlarà i compta per l'avaluació final.

Tindrà un pes sobre la nota del 10%.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

·      Per tal d'aprovar l'assignatura cal superar SEMPRE les dues proves mínimament amb un 5. ·      Si només es supera una de les dues proves, no es fa mitja (figura un suspens) i l'alumne haurà de presentar-se a la segona convocatòria només a la part de l'assignatura que no hagi superat.  Es guarda la primera nota i si supera l'altra part a la segona convocatòria, aleshores es fa la mitja que donarà la nota final. ·      Si no s'ha superat  la segona part a la segona convocatòria, no es guarda cap nota i l'alumne ha de tornar a superar les dues proves un altre cop a la següent convocatòria: fer l'examen i realitzar un altre treball. En aquest cas, el treball s'ha de fer a títol individual. ·      En cas que no hagi superat cap de les dues parts de l'assignatura, o que no s'hi hagi presentat, caldrà presentar-se a la següent convocatòria a l'examen final i amb el corresponent  treball realitzat a nivell individual.      


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA.

·      Philip Kotler, Dirección de marketing. Edición del milenio. Ed. Prentice-Hall, 10a ed., 2000. Madrid. Pearson Educación S.A.                                                                                                                             

(LLIBRE GUIA DE L’ASSIGNATURA. BÀSIC PER A LA PROFESSIÓ)

·      Biblioteca Empresarial CincoDías, Colección; lo esencial de los mejores libros de “management”. Ed. Leader Summaries 2005, Madrid.

·      Joan Massons, Finanzas para profesionales de marketing y ventas. Ediciones Deusto, S.A., 1996, Bilbao.

·      L.Pelton, D.Strutton, J.R.Lumpkin. Canales de marketing y distribución comercial. Ed. McGraw-Hill Interamericana, 2005, México.

·      T.C. O’Guinn, C.T. Allen, R.J. Semenik. Publicidad y comunicación Integral de marca. Ed. International Thomson Editores, S.A. , 2004, México.

·      Marçal Moliné, La fuerza de la publicidad. Cuadernos Cinco Días, 1999, Madrid.

·      VVAA. Dirección de comunicación empresarial e institucional. Ed. Gestión 2000, S.A., 2001, Barcelona.

·      J.D. Barquero, C.R. de Llauder, F. Huertas, M. Barquero, Marketing de clientes, Ed. McGraw-Hil, 2003, Madrid.

·      Cy Charney, ¡VENDIDO! La biblia del vendedor, Ed. Robinbook, 2005, Barcelona.

·      Dominique Mouton, Merchandising estratégico, Ed. Gestión 2000, 2003, Barcelona.

·      Mario Pricken, Publicidad creativa, Ed. Gustavo Gili, 2005, Barcelona.

·      J.D. Barquero, M.Barquero, El libro de oro de las Relaciones Públicas, Ed. Gestión 2000, 1996, Barcelona.

·      L. Bassat, El libro rojo de las marcas, Ed. Espasa Calpe, 1999, Madrid.

·      A.Ries, J.Trout. Las 22 leyes inmutables del Marketing. Ed. Mc Graw-Hill, Madrid, 1995.

·      Jack Trout, Diferenciarse o morir, Ed. McGraw-Hill, 2001, Madrid.

·      T. Levitt, La moda del Marketing. Ed. Grijalbo, 1975, Barcelona.

·      G. Tagliacarne. Técnica y práctica de la investigación de mercados. Ed. Ariel, Barcelona.

·      David A. Aaker - John G. Myers, Management de la publicidad. Ed. Hispano-Europea, Col. Esade, 1984, Barcelona.

·      John Sculley, De Pepsi a Apple. Ed. Ediciones B, 1990, Barcelona.

·      J.A. Quelch - R.D. Buzzell, 1992. Desafío para el marketing. Ed. Deusto, 1991, Bilbao.

·      Pere Soler, La investigación motivacional en marketing y publicidad. Ed. Deusto, 1991, Bilbao.

·      Ramón Guardia, Nunca vendas a un extraño. Marketing directo hoy. Ed. Deusto, 1991, Bilbao.

·      Robert Rodergas, En el arca no se vende. Ed. Hispano-Europea, 1966, Barcelona.

·      Joaquín Lorente, Casí todo lo que sé de publicidad. Ed. Folio, 1986, Barcelona.

·      Miguel Santesmases Mestre, Marketing -conceptos y estrategias-. Ediciones Piramide, S.A., Madrid 1991.

·      Córdoba, J.L. i Torras, J.M. Teoría y aplicaciones del Marketing. Ed. Deusto, Bilbao.

·      Eiglier, P. i Langeard, E. Servucción al Marketing de servicios. Ed. Mc Graw Hill, 1989, Madrid.

·      Ferré, J.M. Marketing y competitividad. Su diagnóstico en la empresa. Ed. Vicens Vives, 1988, Barcelona.

·      Ortega, E. Manual de investigación comercial. Ed. Pirámide, 1990, Madrid.

·      Ortega, E. La dirección de marketing. Ed. ESIC, 1981.(2ª Edic.), Madrid.

·      Stapleton, W.J. Como preparar un plan de marketing. Ed. Deusto, 1986, Bilbao.

·      Rapp, S. i Collins, T. El nuevo rumbo del marketing, Ed. Mc. Graw-Hill, Madrid, 1991.

·      Naisbitt, J. Macrotendencias 2000. Ed.Mitre, 1983, Barcelona.

·      Moliné, M. La comunicación activa. Ed. Deusto, Bilbao, 1988.

·      Lambin, J.J. Marketing estratégico. Ed. Mc Graw-Hill, Madrid, 1991.

WEBSITES

·      http://www.interbrand.com

·      http://www.marketingnews.es

·      http://www.anuncios.com/

·      http://www.fecemd.org/

·      http://www.aecem.org/

·      http://www.puromarketing.com

·      http://www.colpublirp.com/

·      http://www.publitarifas.com

·      http://www.associaciopublicitat.com

·      http://www.aeap.es

·      http://www.agenciasdemedios.com

·      http://www.alimarket.es

·      http://www.ojd.es

·      http://www.aimc.es

·      http://es.nielsen.com

·      http://www.sofresam.com/

·      http://www.idescat.cat/

·      http://www.ine.es/

·      http://www.estrategias.com

·      http://www.anunciantes.com/

·      http://www.marketingdirecto.com

·      http://mktonlineinternet.blogspot.com

·      http://www.infoadex.es

·      http://www.fundacc.org/

·      http://www.autocontrol.es/

·      http://www.revistamercado.com

·      http://www.moline-consulting.com

·      ...

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent