DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) TEORIA I TÈCNICA DE LES RELACIONS PÚBLIQUES Codi 12112021
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
Adreça electrònica natalia.lozano@urv.cat
Professors/es
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura Teoria i tècnica de les Relacions Públiques introdueix els conceptes bàsics de les relacions públiques estratègies mitjançant l'ensenyament dels seus models, la seva història i l'aproximació a les diferents tàctiques segons els públics a qui van dirigides.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Concepte de Relacions Públiques (RR.PP.)
Definicions.
Diferències entre Relacions Públiques, periodisme, publicitat i marketing.
Objectius i finalitats de la seva pràctica.
Ètica professional.
Tema 2. L’evolució de les Relacions Públiques Les arrels de les Relacions Públiques.
L’evolució de les funcions (models).
Història de les Relacions Públiques a Espanya.
Tema 3. Els públics i les Relacions Públiques Definició de públics.
Mapa de públics.
Tipologies de Relacions Públiques.
Tema 4. Comunicació interna Concepte.
Comunicació interna i motivació.
Tipologia de tècniques i accions de relacions públiques internes:
- Convocatòries de reunió.
- Actes de reunió.
- Carta de benvinguda dels nous treballadors.
- El manual de l’empleat o manual de benvinguda.
- Butlletins informatius i revistes internes.
- Intranet.
Tema 5. Relacions públiques financeres Concepte i característiques de les relacions públiques financeres.
Eines per relacionar-se amb els accionistes:
- La memòria anual o memòria financera.
- Carta de benvinguda dels nous accionistes.
- Convocatòria a junta general d’accionistes.
Tema 6. Relacions amb els mitjans El paper de les relacions amb els mitjans.
La comunicació en situacions de crisi.
L’agenda de contactes.
Tècniques per relacionar-se amb els mitjans:
- El comunicat de premsa.
- La convocatòria de premsa.
- La roda o conferència de premsa.
- El dossier de premsa.
Tema 7. Relacions Públiques i el consumidor Definició i característiques.
La força emocional de les marques: la imatge i identitat corporatives.
Eines tradicionals de relació amb el consumidor:
- Folletons, díptics, tríptics i catàlegs.
- Carta comercial.
- Patrocini i mecenatge.
- Organització d’events: exposició, les fires comercials, llançament d’un producte, festa, roadshow, concurs...
Tema 8. Relacions Públiques i democràcia Definició i característiques.
Lobbisme.
Les relacions públiques i els governs.
Tema 9. Relacions Públiques Online De la Web 1.0 a la Web 2.0: la cultura de la participació.
Les Relacions Públiques 2.0.
Eines de comunicació online:
- La pàgina web corporativa.
- El gabinet de comunicació online.
- Els blogs corporatius i polítics.
- Newsletters.
- Xarxes socials: creació de comunitats corporatives.
- Accions de relacions públiques d’origen online: Flashmobs i Lip dubs.
Tema 10. Relacions Públiques Internacionals Definició i característiques.
La visió glocal.

Tema 11. La campanya Fases d’elaboració d’una campanya de Relacions Públiques:
- Investigació.
- Definició del projecte.
- Planificació i redacció.
- Implementació, seguiment i control.
- Finalització i evaluació.
Tema 12. El sector professional Definició dels grups empresarials globals més importants.
Definició de les caracterítiques de les petites i mitjanes empreses de RP.
Definició dels perfils professionals tradicionals i noves tendències.

Atenció personalitzada
Descripció
Donat que l'assignatura està en procés d'extinció, es seguirà mitjançant tutories programades amb la professora. L'alumne pot demanar cita prèvia amb la professora per correu electrònic (natalia.lozano@urv.cat) amb una antelació de 24h.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es realitzarà un examen i l'entrega de tres treballs individuals.


Fonts d'informació
Bàsica

Agee, W.K.; Ault, P.H.; Cameron, G.T. i Wilcox,D.L. 2001. Relaciones Públicas. Estrategias y tácticas. Madrid: AddisonWesley.

Arceo, J.L. 1999. Tratado de Publicidad yRelaciones Públicas. Madrid: ICIE.

Breakenridge, D.2008. PR 2.0 New Media, New Tools,New Audiences. New Jersey: FT Press.

Center, A. H. & Jackson, P. 2003. PublicRelations Practices. Managerial Case Studies and Problems. New Jersey : Prentice Hall.

Davis , A. 2004. MasteringPublic Relations. New York:Palgrave Macmillan.

Fernández Cavia,J. i Huertas, A. 2009. Redacción en Relaciones Públicas. Madrid: Pearson/PrenticeHall.

Grunig, J.E. i Hunt, T. 2003. Dirección deRelaciones Públicas. Barcelona: Gestión 2000.

Harrison, S. 2002. Relaciones Públicas: unaintroducción. Australia: Thomson.

L’Etang, J. &Pieczka, M. 2006. Public Relations. Critical Debates andContemporary Practice. New Jersey : LaurenceErlbaum Associates.

Meerman Scott,D. 2009. The New Rules of Marketing & PR. 2ª ed. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Morley, M. 2002.How to manage your Global Reputation. A guide to the dynamics ofInternational Public Relations. 2ª ed. Bristol: Palgrave.

Safko, L. andBrake, D.K. 2009. The Social Media Bible. Tactics, tools & strategies for business success. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Tench, R. and Yeomans, L. 2006. Exploring Public Relations. Essex: Pearson Education Limited.

Theaker, A. 2001. The Public Relations Handbook. London: Routledge.

Wilcox, D.; Cameron, G.& Xifra, J. (2006). Relaciones Públicas. Estrategias y Tácticas. Madrid: Pearson/Addison Wesley.

Xifra, J. 2007. Técnicas de las Relaciones Públicas. Barcelona: UOC.

Complementària

ADECEC (1997): El libro práctico de la comunicación y las relaciones públicas. Folio, Barcelona.

Atkin, C.K. i Rice, R.E. (2001): Public communication campaigns. SAGE, Thousand Oaks.

Black, S. (1994): Las relaciones públicas. Un factor clave de gestión. Ed. Hispano Europea, Barcelona.

(1999): ABC de las relaciones públicas. Todos los secretos y fundamentos de las relaciones públicas. Gestión 2000, Barcelona.

Broom, G.M.; Cutlip, S.M.; Center, A.H. (2001): Relaciones públicas eficaces. Gestión 2000. Barcelona.

Elías Monclús, J. (1990): Modelos sobre relaciones públicas antes del megamárketing. Vicens-Vives, Barcelona.

Green, A. (2001): Creativity in Public Relations. Kogan Page, London.

Heath, R.L. (2000): Handbook of Public Relations. SAGE, California.

Kendall, R. (1996): Public Relations Campaign Strategies. Planning for implementation. HarperCollinsCollege Publishers. University of Florida.

Lozano, F. (1991): Manual práctico de relaciones públicas. Revista Internacional de Comunicación, Madrid.

Middleberg, D. (2001): Relaciones Públicas en un mundo interconectado. Estrategias de comunicación para triunfar en el espacio digital. Deusto, Bilbao.

Oliver, S. (2001): Public Relations Strategy. The Institute of Public Relations, London.

Pavlik, J.V. (1999): La investigación en Relaciones Públicas. Gestión 2000, Barcelona.

Phillips, D. (2001): Online Public Relations. The Institute of Public Relations, London.

Ries, A. (2002): The Fall of Advertising and the rise of PR. HarperBusiness, New York.

Seitel, F.P. (2002): Teoría y práctica de las relaciones públicas. Prentice Hall, Madrid.

Solano, L. (1999): Tratado de Relaciones Públicas. Gestión 2000, Barcelona.

Sotelo, C. (2001): Introducción a la comunicación institucional. Ariel, Barcelona.

Turner, S. (1989): Guía de Relaciones Públicas. Deusto, Madrid.

Uribe, C.E. de (2002): Metodología i gestió de crisi en el context de les relacions publiques: anàlisi i aplicació de la Future Search Conference. UAB, Fac. Comunicació, Barcelona.

Xifra, J. (1999): Les RRPP. Ciència del diàleg. Universitat de Girona. Girona.

Xifra, J. (2000): Teories i models de les Relacions Públiques. Ed. Comunicació Edicions, València.

Xifra, J. (2003): Teorías y estructura de las relaciones públicas. McGraw-Hill, Madrid.

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent