DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) GESTIÓ DEL PATRIMONI CULTURAL Codi 12112223
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
MATEOS RUSILLO, SANTOS
Adreça electrònica santos.mateos@urv.cat
Professors/es
MATEOS RUSILLO, SANTOS
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir els coneixements i les habilitats necessaris per a una correcta direcció de comunicació aplicada a la comunicació i difusió dels atractius i equipaments patrimonials.

Continguts
Tema Subtema
1. L’OBJECTE D’ESTUDI: EL PATRIMONI CULTURAL El concepte de patrimoni cultural: definició i evolució – Els diferents patrimonis – Els patrimonis emergents: la publicitat – Valor i ús en l’actual societat– La gestió del patrimoni cultural.
2. L’ACTIVACIÓ DEL PATRIMONI CULTURAL: DE RECURS A PRODUCTE. El procés de conversió del recurs patrimonial en producte cultural – Paranoics versus utilitaristes versus pragmàtics: problemes al voltant de l’activació dels recursos patrimonials (un debat entre la democratització, la banalització, la politizació o la mercantilització cultural) – El producte destinat al desenvolupament cultural (recurs educatiu), al desenvolupament social (recurs identitari i de cohesió social) i al desenvolupament econòmic (recurs del turisme cultural).
3. EL PROCÉS DE COMUNICACIÓ GLOBAL DEL PATRIMONI CULTURAL Els nivells de la comunicació patrimonial: de la comunicació científica a la difusió cultural – El concepte de comunicació global – El procés de comunicació global: un pont de comunicació entre la societat i el patrimoni cultural.
4. LA DIFUSIÓ CULTURAL Cap a una comunicació efectiva dels continguts “en el” producte patrimonial: el consum in situ mitjançant la difusió cultural – Les disciplines òptimes de difusió cultural: Didàctica, Divulgació i Interpretació – La Difusió preventiva: una estratègia comunicativa de sensibilització del públic de la fragilitat del patrimoni cultural.
5. LA COMUNICACIÓ La visualització “del” producte patrimonial – Els objectius de la comunicació: de la promoció i comercialització del producte (comunicació de màrqueting) a la creació, gestió o transformació d’una determinada identitat corporativa de la institució/empresa responsable del producte (comunicació institucional/corporativa) – Investigació i planificació estratègica.
5.1. BRANDING I COMUNICACIÓ GRÀFICA
La creació i la gestió de la identitat visual i verbal corporativa o de marca: la primera pedra estratègica de la comunicació – Literatura, senyalística i merchandising.
5.2. TÈCNIQUES CONVENCIONALS
La publicitat – Les Relacions Públiques – Planificació, organització i gestió d’esdeveniments culturals – Gabinet de mitjans de comunicació: gestió de la comunicació i relació amb els mitjans de comunicació de masses.
5.3. TÈCNIQUES NO CONVENCIONALS
Màrqueting de carrer, màrqueting viral, màrqueting de boca a boca i emplaçament de
producte.
6. LES TIC COM A EINES DE COMUNICACIÓ GLOBAL DEL PATRIMONI CULTURAL Les TIC: un mitjà al servei de la comunicació global dels productes patrimonials – Llenguatges digitals: hipermèdia (text, imatge fixa i en moviment, recreacions virtuals, gràfics, veu i música) i Realitat Virtual – Dispositius mòbils (PDA, telèfons mòbils ...) – El paper de la www en la comunicació global del patrimoni cultural – El revolucionari canvi de paradigma de la Web 2.0: xarxes socials, podcasting.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
30 30 60
Treballs
0 30 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 30 60
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques fetes a l'aula i fora de l'aula 100
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El conjunt de pràctiques planificades per superar l'assignatura desenvolupa, tot utilitzant supòsits reals, determinats punts del temari.

Cadascun d'aquests punts serà tractat en una o més sessions, moment en què es plantejarà i explicarà al detall la pràctica relacionada.

Per tant, l'assitència a les sessions docents és indispensable per superar l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

ARDEMAGNI, Monica. “¿Público predador o público protector? Cómo involucrar al público en la conservación del patrimonio”, a Mus-A. Revista de las instituciones del patrimonio histórico de Andalucía, núm. 2, 2003, p. 99-103.

 

BALLART, Josep. El patrimonio histórico y arqueológico: valor y uso, Barcelona: Editorial Ariel, 1997.

 

CARRERAS, Cèsar (coord.). TIC i patrimoni, a Digithum[dossier en línia], núm. 7, maig de 2005. Disponible a <www.uoc.edu/digithum>.

 

CELAYA, Javier; VIÑARÁS, Mónica. Las nuevas tecnologias Web 2.0 en la promoción de museos y centros de arte, Madrid: NV asesores i Dosdoce.com, 20 de novembre de 2006.

 

COLORADO CASTELLARY, Arturo. Hipercultura visual. El reto hipermedia en el arte y la educación, Madrid: Editorial Complutense, 1997.

 

CUADRADO GARCÍA, Manuel; BERENGUER CONTRÍ, Gloria. El consumo de servicios culturales, Madrid: ESIC Editorial, 2002.

 

DD.AA. La comunicación en la gestión cultural, Vitoria-Gasteiz: Grupo Xabide, 2006.

 

DD.AA. Noves polítiques per al turisme cultural: reptes, ruptures, respostes, a Nexus, núm. 35, Barcelona: Fundació Caixa Catalunya, hivern 2005-2006. 

 

DD.AA. Patrimonio cultural y medios de comunicación, Sevilla: Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía, 2007.

 

GRATTAN, Naomi. ICCROM & Public Advocacy [en línea], ICCROM, Roma, 2004. Disponible a:  <http://www.iccrom.org>

 

HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca. El museo como espacio de comunicación, Gijón: Ediciones Trea, 1998.

 

HOOPER-GREENHILL, Eilean. Los museos y sus visitantes, Gijón: Ediciones Trea, 1998.

 

KOTLER, Neil; KOTLER, Philip. Estrategias y marketing de museos, Barcelona: Editorial Ariel, 2001.

 

LOWENTHAL, David. El pasado es un país extraño, Madrid: Ediciones Akal, 1998.

 

MATEOS RUSILLO, Santos M. La comunicación global del patrimonio cultural, Gijón: Ediciones Trea, 2008.

 

MOSCARDO, Gianna. Making Visitors Mindful: Principles for Creating Sustainable Visitor Experiences through Effective Communication. Champaign, Illinois: Sagamore Publishing, 1999.

 

RUNYARD, Sue; FRENCH, Ylva. Marketing and Public Relations Handbook for Museums, Galleries & Heritage Attractions, Walnut Creek, California: Altamira Press, 1999.

 

TALLON, Loïc; WALKER, Kevin. Digital Technologies and the Museum Experience: Handheld Guides and Other Media, Plymouth: AltaMira Press, 2008.  

 

TIMOTHY, Dallen J.; BOYD, Stephen W. Heritage Tourism, Essex: Pearson Education Limited, 2003.

 

VALDÉS SAGÜÉS, María del Carmen. La difusión cultural en el museo: servicios destinados al gran público, Gijón: Ediciones Trea, 1999.

 

WALLACE, Margot A. Museum Branding, Oxford: AltaMira Press, 2006.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent