DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) GESTIÓ DEL PATRIMONI CULTURAL Codi 12112223
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
MATEOS RUSILLO, SANTOS
Adreça electrònica santos.mateos@urv.cat
Professors/es
MATEOS RUSILLO, SANTOS
Web http://www.comunicacionpatrimonio.net
Descripció general i informació rellevant Assignatura de vocació finalista, persegueix l’aplicació dels coneixements i habilitats adquirits per l’alumnat durant el seu currículum formatiu. Tot tenint en compte les especificitats i originalitats de la matèria primera amb què es treballa: el patrimoni cultural, un potent actiu cultural, social i econòmic de la nostra societat contemporània. Tanmateix, totes aquestes potencialitats pròpies dels atractius i equipaments patrimonials poden ésser infrautilitzades si no es compta amb la participació activa d’especialistes en comunicació, encarregats d’establir els canals comunicatius adients per tal de fer efectiva una relació directa i profitosa (bidireccional) entre patrimoni cultural i usuaris potencials. L’objectiu fonamental de l’assignatura serà la formació d’especialistes en la comunicació global d’aquest sector cultural, actualment emergent. Amb l’aplicació, entre d’altres, de les tècniques i eines comunicacionals més adients per a la seva comunicació global.

Competències
Codi  
A7 Coneixement dels mètodes i les tècniques de màrketing específiques per a la presa de decisions en les àrees de comunicació en general i de publicitat i relacions públiques, a les empreses i les institucions
A9 Coneixement dels processos d’elaboració dels missatges publicitaris: mètodes, tècniques creatives i sistemes d’anàlisi de les campanyes
A10 Coneixement dels elements, les formes i els processos dels llenguatges publicitaris i d’altres formes de comunicació, utilitzant amb aquesta finalitat les llengües oficials de la Comunitat Autònoma i les estrangeres, especialment l’anglesa
A19 Capacitat i habilitat per a la creació i el desenvolupament d’elements gràfics, imatges, símbols o textos
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B15 Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir els coneixements i les habilitats necessaris per a una correcta direcció de comunicació aplicada a la comunicació i difusió dels atractius i equipaments patrimonials. A7
A9
A10
A19
B2
B15
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. L’OBJECTE D’ESTUDI: EL PATRIMONI CULTURAL El concepte de patrimoni cultural: definició i evolució – Els diferents patrimonis – Patrimonis emergents: la publicitat – Valor i ús en l’actual societat– La gestió del patrimoni cultural.
2. L’ACTIVACIÓ DEL PATRIMONI CULTURAL: DE RECURS A PRODUCTE El procés de conversió del recurs patrimonial en producte cultural – Paranoics versus utilitaristes versus pragmàtics: problemes al voltant de l’activació dels recursos patrimonials (un debat entre la democratització, la banalització, la politizació o la mercantilització cultural) – El producte destinat al desenvolupament cultural (recurs educatiu), al desenvolupament social (recurs identitari i de cohesió social) i al desenvolupament econòmic (recurs del turisme cultural).
3. EL PROCÉS DE COMUNICACIÓ GLOBAL DEL PATRIMONI CULTURAL Els nivells de la comunicació patrimonial: de la comunicació científica a la difusió cultural – El concepte de comunicació global – El procés de comunicació global: un pont de comunicació entre la societat i el patrimoni cultural.
4. LA DIFUSIÓ CULTURAL Cap a una comunicació efectiva dels continguts “en el” producte patrimonial: el consum in situ mitjançant la Difusió cultural – La Difusió cultural: la clau d'accés emocional i cognitiva al patrimoni cultural – La Difusió preventiva: una estratègia comunicativa per a la sensibilització del públic de la fragilitat del patrimoni cultural.
5. LA COMUNICACIÓ La visualització “del” producte patrimonial – Els objectius de la comunicació: de la promoció i comercialització del producte (comunicació de màrqueting) a la creació, gestió o transformació de la identitat corporativa del producte (comunicació institucional/corporativa) – Investigació i planificació estratègica.
5.1. BRANDING I COMUNICACIÓ GRÀFICA
La creació i la gestió de la identitat verbal i visual corporativa o de marca: la primera pedra estratègica de la comunicació – Noms, marques visuals, literatura, senyalística i merchandising.
5.2. TÈCNIQUES CONVENCIONALS
La publicitat – Les Relacions Públiques – Planificació, organització i gestió d’esdeveniments culturals – Gabinet de mitjans de comunicació: gestió de la comunicació i relació amb els mitjans de comunicació de masses.
5.3. TÈCNIQUES NO CONVENCIONALS
Màrqueting de carrer, màrqueting viral, màrqueting boca-orella i màrqueting de continguts.
6. TIC, COMUNICACIÓ DIGITAL I PATRIMONI CULTURAL Les TIC: un mitjà al servei de la comunicació global dels productes patrimonials – Llenguatges digitals: hipermèdia (text, imatge fixa i en moviment, recreacions virtuals, gràfics, veu i música), Realitat Virtual i Realitat Augmentada – Plataformes i disposius digitals: de la www a la mComunicació – El revolucionari canvi de paradigma de la Web 2.0.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Sessió Magistral
26 0 26
Treballs
0 70 70
Presentacions / exposicions
10 20 30
 
Atenció personalitzada
20 0 20
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Treballs Formulació, anàlisi i resolució d'un conjunt de pràctiques, relacionades amb la temàtica de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes de les pràctiques
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Tutories grupals per avançar, discutir i validar les propostes presentades pels alumnes

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Pràctiques fetes a l'aula i fora de l'aula 90%
Presentacions / exposicions Presentació oral de les pràctiques 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Altres comentaris

L'avaluació de l'assignatura es fa únicament i exclusiva per mitjà d'un conjunt de pràctiques que es van desplegant, presentant i avaluant al llarg del quadrimestre.

Aquestes pràctiques planificades per superar l'assignatura desenvolupen, tot utilitzant supòsits reals, determinats punts del temari. Cadascun d'aquests punts serà tractat en una o més sessions, moment en què es plantejarà i explicarà al detall la pràctica relacionada.

Per tant,

a) l'assistència a les sessions docents és indispensable per superar l'assignatura.

b) no existeix la possibilitat de presentar les pràctiques al final del quadrimestre ni de fer cap tipus de prova escrita individual.

Segona convocatòria

Només podrà optar a la segona convocatòria l'alumnat que hagi fet totes les pràctiques i no hagi superat l'assignatura en primera convocatòria.

En aquests casos, l'alumnat haurà de repetir les pràctiques suspeses en primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

ARDEMAGNI, Monica. “¿Público predador o público protector? Cómo involucrar al público en la conservación del patrimonio”, a Mus-A. Revista de las instituciones del patrimonio histórico de Andalucía, núm. 2, 2003, p. 99-103.

BALLART, Josep. El patrimonio histórico y arqueológico: valor y uso, Barcelona: Editorial Ariel, 1997.

CARRERAS, Cèsar (coord.). TIC i patrimoni, a Digithum[dossier en línia], núm. 7, maig de 2005. Disponible a .

CELAYA, Javier; VIÑARÁS, Mónica. Las nuevas tecnologias Web 2.0 en la promoción de museos y centros de arte, Madrid: NV asesores i Dosdoce.com, 20 de novembre de 2006.

COLORADO CASTELLARY, Arturo. Hipercultura visual. El reto hipermedia en el arte y la educación, Madrid: Editorial Complutense, 1997.

CUADRADO GARCÍA, Manuel; BERENGUER CONTRÍ, Gloria. El consumo de servicios culturales, Madrid: ESIC Editorial, 2002.

DD.AA. La comunicación en la gestión cultural, Vitoria-Gasteiz: Grupo Xabide, 2006.

DD.AA. Noves polítiques per al turisme cultural: reptes, ruptures, respostes, a Nexus, núm. 35, Barcelona: Fundació Caixa Catalunya, hivern 2005-2006. 

DD.AA. Patrimonio cultural y medios de comunicación, Sevilla: Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía, 2007.

GRATTAN, Naomi. ICCROM & Public Advocacy, ICCROM, Roma, 2004.  

HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca. El museo como espacio de comunicación, Gijón: Ediciones Trea, 1998.

HOOPER-GREENHILL, Eilean. Los museos y sus visitantes, Gijón: Ediciones Trea, 1998.

KOTLER, Neil; KOTLER, Philip. Estrategias y marketing de museos, Barcelona: Editorial Ariel, 2001.

LOWENTHAL, David. El pasado es un país extraño, Madrid: Ediciones Akal, 1998.

MATEOS RUSILLO, Santos M. La comunicación global del patrimonio cultural, Gijón: Ediciones Trea, 2008.

MATEOS RUSILLO, Santos M. Manual de comunicación para museos y atractivos patrimoniales, Gijón: Ediciones Trea, 2012.

MOSCARDO, Gianna. Making Visitors Mindful: Principles for Creating Sustainable Visitor Experiences through Effective Communication. Champaign, Illinois: Sagamore Publishing, 1999.

RUNYARD, Sue; FRENCH, Ylva. Marketing and Public Relations Handbook for Museums, Galleries & Heritage Attractions, Walnut Creek, California: Altamira Press, 1999.

TALLON, Loïc; WALKER, Kevin. Digital Technologies and the Museum Experience: Handheld Guides and Other Media, Plymouth: AltaMira Press, 2008.  

TIMOTHY, Dallen J.; BOYD, Stephen W. Heritage Tourism, Essex: Pearson Education Limited, 2003.

VALDÉS SAGÜÉS, María del Carmen. La difusión cultural en el museo: servicios destinados al gran público, Gijón: Ediciones Trea, 1999.

WALLACE, Margot A. Museum Branding, Oxford: AltaMira Press, 2006.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12111012
DISSENY GRÀFIC I COMPOSICIÓ VISUAL/12111106
IMATGE CORPORATIVA/12111108
CREATIVITAT PUBLICITÀRIA/12112015
PLANIFICACIÓ PUBLICITÀRIA I MITJANS PUBLICITARIS/12112016
FORMES DE MÀRQUETING I PUBLICITAT I/12112019
FORMES DE MÀRQUETING I PUBLICITAT II/12112020
DIRECCIÓ D'ART/12112232
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent