DATOS IDENTIFICATIVOS 2009_10
Asignatura (*) SOCIOLOGÍA DEL CONSUMO Código 12112226
Titulación
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
6 4.5 1.5 Optativa Primero
Lengua de impartición
Català
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
AHEDO SANTISTEBAN, ANGEL MANUEL
Correo-e diana.vizan@urv.cat
Profesores/as
VIZAN AGUADO, DIANA
Web
Descripción general e información relevante Es tracta d'una assignatura que aproxima a l'alumnat a les categories sociològiques per a l'anàlisi del consum en les societats posmodernes

Competencias
Código  
A4 Coneixement de la situació actual i l’evolució dels aspectes industrials, socials i estètics que incideixen en les transformacions dels elements, les formes i els processos de la comunicació publicitària
A5 Coneixement de l’estructura dels mitjans publicitaris: les seves característiques, tipologies i problemàtiques.
A8 Coneixement dels mètodes del pensament creador i la seva aplicació al procés de comunicació publicitària: escoles, mètodes i tècniques.
B1 Aprender a aprender
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
1. Oferir a l'alumnat eines d'interpretació dels fenòmens socials des d'una perspectiva sociològica, tant analíticament com a metodològica. A4
B3
C3
2.Comprendre el procés de consum des de la seva complexitat mitjançant les principals aportacions teòriques fetes des de la Sociologia. A8
B1
B3
C3
3. Desenvolupar la capacitat reflexiva i crítica sobre l'abast social de l'activitat professional per a la que es forma l'estudiant. A4
A8
B3
B6
C3
4. Reconèixer activament els debats actuals sobre el desenvolupament del consum en relació a les variables sociològiques. A4
A5
B1
B3
B4
C3

Contenidos
tema Subtema
Tema 1. Introducción: la relación entre la sociedad y el consumo 1. Teoría sociológica: modernización y cambio social.
2. La sociedad industrial y consumo de masas.
3. Sociedad post-industrial: fragmentación social y consumo complejo.
Tema 2. Antecedentes: La tradición clásica 1. Sombart: el lujo y el origen del capitalismo.
2. Veblen: la teoría de la clase ociosa.
3. Simmel: el análisis de la moda, el dinero y la ciudad.
4. Elias: el proceso histórico de civilización y el consumo cortesano.
5. Escuela de Frankfurt: teoría crítica y el consumo de masas.
Tema 3. Debates actuales sobre la sociedad del consumo 1. Bourdieu: las bases sociales del gusto.
2. Bauman: el consumismo y los nuevos pobres.
3. Ritzer: la Mcdonalización de la sociedad y las catedrales de consumo
Tema 4. Dimensiones claves del consumo actual 1. La cultura del consumo.
2. Los estilos de vida: concepto, evolución, condicionantes sociales.
3. Las industrias culturales: economías de signos y estéticas reflexivas.
Tema 5. Los medios de comunicación y el consumo. 1. El papel de los medios de comunicación en las pautas de consumo.
2. La audiencia activa.
Tema 6. Dimensiones emergentes del consumo 1. Cambios de valores y el consumo: medio ambiente, consumo responsable, etc.
2. La subjetivización y el personismo.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
4 0 4
 
Sesión magistral
45 0 45
Presentaciones/exposiciones
15 30 45
Trabajos
0 46 46
 
Atención personalizada
10 0 10
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Explicació i presentació del programa, de la metodologia, avaluació i el seguiment del curs.
Presentació de les lectures i el material per al curs.
Sesión magistral Explicació per part del professor/a dels continguts dels diversos temes de l'assignatura. La sessió magistral es combinarà amb explicacions i utilització de material audiovidual i multimèdia.
Presentaciones/exposiciones Exposicions per part de l'alumnat dels treballs i les lectures dirigides pel professor.
Trabajos Treball individual i/o en grup a presentar al final de curs i que tractarà sobre la lectura confrontada i l'anàlisi de dos llibres proposats pel professor/a.

Atención personalizada
 
Atención personalizada
descripción
L'atenció personalitzada es centrarà en la guia dels treballs i les lectures que ha de fer l'alumnat. A banda de les hores de tutories, el professor/a destinarà específicament algunes d'elles al seguiment obligatori dels treballs. L'alumnat podrà realitzar consultes a través del Moodle i del correu electrònic del professor/a.

Evaluación
  descripción Peso
Presentaciones/exposiciones Exposicions individuals o en grup de lectures i/o treballs específics d'alguns subtemes de l'assignatura. 30%
Trabajos L'alumnat, en grup o individualment, hauran de realitzar una recensió per comparar dos llibres: 1. Ritzer, G. (2000): El encanto de un mundo desencantado. Ariel. Barcelona, (alternativament, també es pot fer amb altre llibre del mateix autor: Ritzer, G. (1996): La McDonalización de la sociedad. Ariel. Barcelona), i 2. Verdú, V. (2005) Yo y Tú, objetos de lujo. El personismo: la primera revolución cultural del siglo XXI. Debate. Barcelona.
El treball ha de tenir almenys 6000 paraules i s'han de trobar les idees i arguments similars i diferents d'aquests dos llibres.
60%
Otros

Valoració de les aportacions espontànies i l'assistència a les sessions, la participació de l'alumnat i el clima que genera la seves intervencions.

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per superar l'assignatura l'alumnat ha de presentar obligatòriament el treball individual o en grup i realitzar l'exposició individual o en grup. Per a l'alumnat que no hagi vingut al curs i no hagi fet l'exposició presencial, en segona convocatòria, presentarà igualment el treball al professor/a i realitzarà una exposició oral davant del professor/a sobre el tema que acordin.


Fuentes de información

Básica

Complementária

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.